MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En natt på jobb...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En natt på jobb...

 Post Reply Post Reply
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En natt på jobb...
    Posted: 25 oktober 2007 at 12:20
Originally posted by carlf carlf wrote:

[QUOTE=eika]Ups, nei var nok ikke det Men jeg la merke til det da jeg tok toget til skolen om morgenen. Det settet kom i lokaltoget fra Ski retning Oslo. Jeg la merke til det fordi det, som du antyder, er sjeldent å se nedtaggede tog siden det fjernes så raskt...
 
Da tror jeg det var noe annet du så, for det settet her ble tagget i drammen rett før jeg kom på jobb den kvelden.
Så har du sett noe tagget i toget mot oslo på morgenen så er det mest sansynlig et annet sett som har fått ny lakk mens det sto i Ski om natten...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2007 at 10:28
Originally posted by eika eika wrote:

Ja vel, du kjente det igjen?? Betyr det at det var du som tagget det da?


Ups, nei var nok ikke det Men jeg la merke til det da jeg tok toget til skolen om morgenen. Det settet kom i lokaltoget fra Ski retning Oslo. Jeg la merke til det fordi det, som du antyder, er sjeldent å se nedtaggede tog siden det fjernes så raskt...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 22:53
Originally posted by carlf carlf wrote:

Jeg fikk forøvrig litt glede av det nedtaggede settet, kjente det igjen straks jeg så bildet:
 
Ja vel, du kjente det igjen?? Betyr det at det var du som tagget det da?Evil%20Smile
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 17:51
Morsom lesning og må si du har en fin jobb, selv om jeg ikke er karen som liker nattearbeid ;)

Jeg fikk forøvrig litt glede av det nedtaggede settet, kjente det igjen straks jeg så bildet:
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 13:51
Hei,
 
Kjempeartig, Eirik !  Og godt skrevet Thumbs%20Up  Ja, det er nesten så en lengter tilbake til skiftarbeid igjen.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2007 at 12:19
Genialt! Mange takk Eirik
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 19:10
Kjempebra serie!

Moro med slike turer innenfor "murene" for oss utenforstående.
Mvh Egil
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 18:34
Dette var fantastisk interessant lesestoff. Det har aldri slått meg hvor mye arbeid det er med å flytte rundt på tog for å gjøre de klare til neste dag.

I tillegg var det veldig flotte bilder!Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 18:13
spennende og lese det frister og begynne og jobbe i nsbSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2007 at 17:44
Jernbanen sover ikke selv om andre gjør det. NSBs verksted på Sundland i Drammen er et av stedene det er liv om natten, og her følger noen bilder fra nattens skiftetjeneste i verkstedet der. Bildene er tatt med kompaktkamera nattestid, så bær over med uskarphetene...:
 
Klokken er litt over 22 når jeg møter på jobb. På verkstedet venter "skifter"n" som er en ansatt i Mantena med ansvaret for skiftingen av vognsett ut og inn fra verkstedet, og som er den som dirigerer skiftelokførern gjennom natten.
 
Det bærer rett inn i bilen for å bli kjørt ned på Drammen stasjon. der venter tog 12235 som er et tomtog fra Filipstad med togsett som skal til reparasjon. I kveld er det 69-07 og 69.87 som utgjør toget:
 
 
69-87 har fått motorhavari, og for å trekke settet til Drammen har det fått påsatt en hjelpeboggie under seg slik at ikke akselen med den havarerte motoren skal rulle:
 
 
Slike boggier er ikke noe særlig i høy hastighet, og med alle sporvekslene fra stasjonen og opp til verkstedet så nøyer jeg meg med å tusle stille oppover i 10-15 km/t. Ønsket om å spore av midtveis og blokkere alt av spor er ikke særlig høyt...
 
Vel oppe kobler jeg fra 69-07 ved den gamle lokomotivstallen og kjører så bare 69-87 over til motorvognverkstedet hvor "skifter 2" venter med verkstedets windhoff batteridrevne skiftetraktor for å trekke settet inn i verkstedet:
 
 
Vel inne med dette settet bærer det rett ut i bilen igjen for en ny kjøretur, denne gangen ned til oppstillingsområdet "Sundhaugen" som ligger midt mellom stasjonen og verkstedet:
 
 
 Her har uønskede tullinger vært ute og forsøkt å skape sitt eget nye design på 69.37. Taggeteamet er varslet og underveis med sin spesialbygde varebil, men for å få spylt settet må vi kjøre det opp til en mer egnet plass utenfor verkstedet. Det er solid arbeide tullingene har gjort, men jeg ser ikke egentlig poenget, for settene settes ikke i trafikk i denne tilstanden, så ingen andre får normalt noen "glede" av deres "kunstverk":
 
 
Selv små skiftebevegelser tar tid på jernbanen, og klokken er nå passert midnatt. En sms piper inn fra en kollega og FREMO-bygger; han står på Haugenstua og har havarert med El18 i nattoget til trondheim. jeg føler med han og er taknemlig jeg befinner meg der jeg erSmile. Neste på listen min er 69-83 som hviler ut utenfor motorvognverkstedet i øvre enden mot Gulskogen:
 
 
 
Dette settet må først kjøres opp til Sundland stillverk nesten oppe på Gulskogen og så gjennom godssporene nedover på vei til "Sundhaugen 4" som er plassen påtroppende lokfører i morgen venter å finne tog 566. Underveis nedover viser det seg imidlertid at det er problemer med dødmansspedalen som kontrollerer at føreren er i live, så jeg må gjøre vendereis halveis og kjøre tilbake til verkstedet og be dem utbedre feilen før toget kan settes i trafikk.
 
Det går ikke mange minuttene før skiftern er på plass med bilen, og nå bærer det ned til "Skamarken" som er oppstillingssporene nede ved stasjonen. Der venter 72-07:
 
 
De sterke lysene ved siden av kommer fra Grendland rail sitt skiftelok 226.618.
Jeg tar med 72.07 opp til lokstallen og parkerer utenfor vaskehallen. Herfra vil skifterene overta og vaske toget, tømme septik og fylle vann før det skiftes over til et annet spor hvor det skal gjennomgå en rutinemessig terminkontroll.
Klokken har passert 0.30 og taggeteamet har ankommet. Det er allerede mulig å se hvordan vaskemiddelet de påfører smører grafittilakken utover:
 
 
Men det er fortsatt nok å gjøre her. 69-83 som jeg hadde problemer med tidligere har nå fått fikset problemene med dødmannspedalen og må ned i "Sundhaugen 4" hvor et 2-vogns sett allerede venter på å få selskap:
 
Tog 566 kjører med dobbeltsett og senere kommer altså en kollega og tester sikkerhetsutstyret og kobler dem sammen for å kjøre dem ut i morgenrushet.
 
Selv tusler jeg videre ned på stasjonen hvor jeg rundt klokken 1.00 avløser føreren i tog 1640 og tar med togsett 69.79 opp til lokstallen og parkerer på dreibenksporet:
 
 
Underveis opp legger jeg merke til at taggeteamet nå er ferdig, og 69.37 har fått tilbake sin slitte rødfarge:
 
 
Endelig blir det et kvarters pause, litt mat og drikke og en kort titt på tv før telefonen ringer. Det er den omtalte 69.37 som sammen med 69.01 skal tilbake ned i "Sundhaugen 5" og bli til tog 2110 på morgenen:
 
 
Allerede på vei opp igjen ringer telefonen. Nå er det 69.45 som bare må flyttes litt unna et øyeblikk:
 
 
Innenfor porten bak settet befinner nemlig den ene av verkstedet to små skiftetraktorer av type 220C, bedre kjent som "Levahn" seg, og denne må ut og over i et annet spor. Jeg kjører 69.45 laangt utenfor vekslene slik at skifteren kan komme ut med Levahn, og så kjører jeg settet tilbake der det sto og tusler over til dreibenken hvor skiftern har koblet levahn til 69.79 som jeg kom med tidligere:
 
 
Det viser seg at trekkanordningen i dreiebenken ikke fungerer så jeg må skyve settet inn over dreibenken med levahn så vi får rette akselen over benken mens skifter"n dirigerer og holder utkikk.
 
Klokken er litt over to, og når rette aksel er på plass overlater vi stedet til dreiegjengen og jeg sikter meg inn på oppholdsrommet for en pause.
 
Rundt 3.00 ringer det igjen; det er 72.03 som er ferdig og skal kjøre i tomtog 12253 til Kongsberg. Det eneste som gjenstår er at renhold må vaske settet. Siden toget skal kjøre fra Drammen 3.55 og førern må ha det minst 20 minutter før for å rekke sikkerhetssjekken så begynner vi imidlertid å få problemer med tiden, så for å unngå forsinkelser må jeg ta sikkerhetssjekken på settet mens det står på verkstedet og blir vasket. det er kun en til å vaske settet der i natt, så mine 20 minutter sikkerhetssjekk er mindre enn tiden som går med til vasking, så da blir det ennå litt ventetid og tid til et bilde til:
 
 
Først 3.35 er toget ferdig fra renhold og jeg kan sette kursen ned mot stasjonen hvor kollegaen venter ivrig etter å bli ferdig med siste del av sin nattjeneste. Det å komme seg ned til stasjonen på denne tiden er imidlertid litt vanskeligere siden vi nå kjemper om sporplass med cargo-nets godstog. Vel nede i spor 3 på stasjonen ser jeg godstog 5806 bakke fra spor en og opp mot "åkern" som er godstomta ved siden av "Sundhaugen":
 
 
Lyset i førerrommet i 14-loket kommer på når det passerer, og jeg ser et annet medlem av Horten modelljernbaneklubb smile og vinke bak spakene der.
 
Etter å ha utvekslet noen ord om tilstanden til 72.03 med påtroppende fører der så bærer det med bil opp igjen til Sundland hvor 69.57 er bortimot klar:
 
 
Et kvarters venting på at korrekt dokumentasjon som skal medfølge alle togsett i trafikk og fortelle om settets tilstand blir skrevet ut etter siste reparasjoner så går turen nok en gang mellom et par godstog ned mot stasjonen, og inn på "Skamarken 7" hvor togsettet blir parkert i påvente av at føreren til tog 1655 skal dukke opp om et par timer for å hente toget sitt.
 
Klokken 4.40 er jeg tilbake på oppholdsrommet. Nå er alle togsett der de skal være før morgenrushet, så nå blir det ren beredskapsvakt frem til avslutningstiden 06.00.
 
Natten har egentlig vært relativt rolig. Det har blitt tid til opptil flere små pauser underveis, og det har ikke vært noen særlig kamp mot klokken fra verkstedets side for å få reparert feil til neste dag. Det har vært netter hvor jeg ikke har sett sofaen fra jeg kom til jeg dro, hvor mat og drikke må inntas enten til fots eller under kjøring, og hvor man utsetter problemet med ikke ferdige togsett ved å låne sett fra tog som begynner en halv eller hel senere på dagen for å kjøpe seg reparasjonstid, men de nettene er heldigvis i mindretall...
 
Til tross for en rolig natt på jobben er det likevel behagelig å kunne krype under dyna hjemme litt før 7.00 og tenke på alle småstressa pendlerene som nå står ute i kulden, trøtte og kalde, mens jeg ligger her i varmen og kan sove så lenge jeg vilSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.