MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbaneelektronikk for "idioter"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbaneelektronikk for "idioter"

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modelljernbaneelektronikk for "idioter"
    Posted: 11 oktober 2007 at 16:03
Hei

Jeg er i gang med planlegging av noen moduler som forhåpentligvis skal bli en del av et større anlegg i fremtiden. Problemet er det at jeg ikke har peiling på elektronikken. Å lodde ledninger til skinnene skal ikke bli noe problem, men koblingsskjema og slikt er det litt verre med.

Modulene må være slik at det enkelt kan kobles til flere. Jeg kjører Roco Digital. Her er sporplanen:



Er det noen som har noen gode tips som f.eks bøker, blader eller nettsider som bør sjekkes ut??

Sporvekslene blir manuelle så de er det ikke nødvendig å bry seg om.

All hjelp blir satt pris på.Smile
Yngve
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2007 at 13:49
Litt flere spørsmål. Har sittet og sett på sporveksler på nettet og lurer på hva som egner seg best til DCC av disse to utgavene fra PECO:

Insulfrog
Electrofrog

Jeg er helt grønn på dette så all hjelp blir satt stor pris på.
Smile




Edited by Yngve - 13 oktober 2007 at 13:50
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2007 at 12:53
Jeg bruker begge typer sporveksler, og foretrekker elektrofrog. Lok med relativt dårlig strømopptak (f.eks. eldre modeller) får en jevnere gange over vekselen.
Pass bare på å isolere inner"strengene" i skinnegangen.
magnus
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2007 at 22:49
Hei Yngve!
 
En mulighet er nok å kople på samme måte som FREMO-moduler: Der er det enkle (store!) bananplugger fra slutten av hver skinne og over til den samme på neste modul. Når man kjører digitalt, kommer så en kabel for dette i tillegg.
 
Bjørn Runar har også tips om kortslutningssikring av sporveksler: http://home.online.no/~bjornrl/sikring.htm. Her beskrives jo montering av MOTORISERTE penser, men tipsene kan delvis også brukes på umotoriserte. Dessverre blir du nødt til å bygge inn iallfall en bryter, for at pensene skal være gode for digitaldrift etter denne oppskriften.
 
Lykke til med byggingen! Smile
Mvh. Jon S.


Edited by Jon S. - 20 oktober 2007 at 22:59
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2007 at 11:27
Har kikket på Bjørn Runar sin side og hjemmesiden til Fremo Norge. Har funnet ut at dette skal nok ikke bli noe problem for meg og fattern.
Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2007 at 13:37
Eit annet alternativ er denne sida av Allan Gartner:

Wiring for DCC

Denne sida har gitt meg svar på mange spørsmål.

Edited by eginor - 21 oktober 2007 at 13:40
Mvh Egil
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2007 at 13:44
Jon S:

Dette med ein kabel i tillegg for DCC var nytt for meg, tydelig vis noke eg ikkje har tenkt på.

Trudde man berre brukte + og - kabel på fremomoduler i overgangen? Spør siden eg bygger anlegget mitt i seksjoner å tenkte å koble dei sammen etter Fremo prinsippet. Dette for at dei enkelt skal kunne flyttes.
Mvh Egil
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2007 at 15:59
Jeg stusser også over denne tredje lederen.
Jeg har selv seksjoner og kjører digitalt, og har da kun to gjennomgående ledere.
 
Kan kanskje Jon S forklare hva han bruker den tredje lederen til?
magnus
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2007 at 16:10
"Kabelen for digitalt" som Jon skriver er egentlig bus-kabelen fra digitalstyringen til håndkontroller og boostere rundt omkring. Ikke en ekstra en-leder som skal kobles til kjørestrøm noe sted.
 
Eirik


Edited by eika - 22 oktober 2007 at 20:12
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 18:54
Så om jeg har forstått dette rett:

Dersom man betjener heile anlegget frå en fast sentral kjørestasjon, og berre bruker en kjørekontroll og en booster, så er den vanlige fremokoblingsmetoden nok.

Den tredje lederen/kabelen til Jon S kommer først dersom man benytter "walk around" regulator o.l. på større anlegg?
Mvh Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 20:13
ja.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.