MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - To entusiaster til Tyskland!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

To entusiaster til Tyskland!

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: To entusiaster til Tyskland!
    Posted: 07 oktober 2007 at 12:00
Høstferier er fine ting. Fedre med intresse for tog er og nyttig. Så jeg slo sammen de to og drog til Tyskland på skikkelig guttetur til varierte Mj-reisemål. Pilegrimsreise er jeg tilbøyelig til å kalle det, for noe "helligdommer" innen jernbane og modelljernbane ble avlagt besøk av de Ludvigene fra Nord.




Først gikk turen til Hamburg. Så, hva slags Mj-ting er det å se der? Hm, verdens største anlegg kanskje!



Miniatur Wunderland, nås lett med U-bahn linje U3 til Baumwall og en liten gåtur langs Elben. U3 går i det området over bakken med fin utsikt til havneområdet.



Live-vann, båtene er meget slående, de glir godt og realistisk. Det åpenbare problemet er at sikten i vannet blir noe helt enormt og vannhinnen gjør ikke bølger særlig realistiske.




Kanskje det beste med Wunderland, alle små detaljer og scenarier som gjør anlegget til undeholdning og ikke stiv gjengivelse av virkeligheten.




Natt/dag simulasjonene er gode og gjennomførte for anlegget skifter karakter når lyset i taket slåes om til først rødt og deretter blått før det slukkes nesten helt. Anlegget har enormt mange lyspunkter som våkner til liv i de mørke minutter.




Enormt, herregud, unnskyld at jeg sier det... Dette er det neste byggetrinnet, de sveisiske alper som strekker seg over to etasjer, sammenlign størrelsen med byggeren! Vi fikk og et glimt av flyplassen som skal stå ferdig i 2009.




Det dumme med MiWuHa er nesten at det er for populært. Vi kom dit på en mandag morgen og det ble fort smekkfullt og vanskelig å ta seg frem. Men: Uansett verdt turen!




Dette er Mj-kuriositet nummer 2 i Hamburg, må være et av Europas største anlegg i 1 skala. Det står i Museum für Hamburgische Geschichte (U-bahn linje U3 til St. Pauli). Dette anlegget har en annen sjarm enn MiWuHa. Det skildrer mer nøyaktig Hamburg stasjon slik den var, pluss havneområdet. Anlegget er svært gjennomført og har de lange, slake kurvene jeg vet så mange liker (MiWuHa bruker krappe kurver trass i at de i utgangspunktet har god plass).



Så litt ekte tog: Tyskland er et togland kan man si, jeg ser det at Norge har litt å ta igjen på når det gjelder kollektivtransport.










Og så var det videre til Stuttgart der kvelden ble brukt til å gjennomsøke to modelljernbanebutikker, den første var et paradis for brukthandlere:



Denne hjørnebutikken ligger utenfor de store handlegatene og turistløypene så man må vite om den for å finne den. For de som skal til Stuttgart anbefaler jeg da å ta U1 eller U14 til Østerreichischer Platz og deretter gå til hjørnet Mozart Str. / Mittel Str. Butikken har alt, Lp-plater, tegneserier, leker og selvfølgelig tog og tilbehør: Biler og byggesett. Rommet fremst i butikken er bare forsmaken, videre bakover er det rom på rom, gang på gang, dekket av ting og tang fra gulv til tak. En herlig butikk, mye rart å kikke på og en hyggelig eier som gir litt pent avrundede priser. Vi endte opp på ca. 30% rabatt fra det som stod på prislappene!




Så var det jo Märklinmuseet da, det ligge i Göppingen, ca. 30 minutter med tog fra Stuttgart (dobbeltdekkertog forresten, som kjører svært pent, mye jevnere enn våre lokaltog...). Museet, eller Erlebnitswelt, har gratis inngang men man legger nok igjen nok penger i utsalget deres der det er gode tilbud på ting som har litt skadede bokse og andre skjønnhetsfeil. Mye fine andre effekter å kjøpe også!



0-skala anlegget, med mange kuriosamodeller var et fint skue men det hadde flere tekniske problemer mens vi var der. Ikke så rart siden modellene er så gamle... I tillegg var det den vanlige utstillingen med Märklins historie vist i nøkkelmodeller helt fra oppstarten til i dag. Mye fint å se, og morro å gjenkjenne egne modeller i monterne!




Så litt tog fra Stuttgart Hbf. Stasjonen har kun buttspor, noe som gjør det lett å gå frem og tilbake og ta bilder. I Tykland kjører de ofte med lok og vogner, til og med mange lokaltog kjører med det.







Så, det var min lille pilegrimsreise. En slik runde kan anbefales for alle jernbaneinterreserte.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2007 at 12:24
ohhhh.... misunnelsen stiger for hvert bilde!
Jeg skal legge inn aksjer for en far-datter-tur når vesla blir litt større....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2007 at 13:20
Originally posted by einjen einjen wrote:

ohhhh.... misunnelsen stiger for hvert bilde!
Jeg skal legge inn aksjer for en far-datter-tur når vesla blir litt større....
 
Det er kanskje best å rekrutere det motsatte kjønn i tidlig alder...Wink
Selv er gutten min, på 12, veldig interessert i MJBig%20smile
 
 
Originally posted by carlf carlf wrote:

Så, det var min lille pilegrimsreise. En slik runde kan anbefales for alle jernbaneinterreserte.
 
 
Hadde planer om en svipptur til Wünderland, o.a., i sommer... Men med ca 5 timers kjøretur fra der vi ferierte i Danmark til Hamburg, ble turen DESVERRE avbåst...Angry Jeg var den eneste som til slutt stemte for turen...Ermm
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2007 at 14:24
Fine bilder Carl-FClap Høres ut som en morsom turSmile 
 
Var selv i Hamburg i våres, men det ble ikke noe tur på Miniatur Wunderland dessverre... KlasseturPinch
 
Kunne godt tenkt meg å ta turen... 14-15 timer ned med Norway bussekspress/Eurolines... Til en pris på 1400, -  tur/retur tror jeg det er. Noe billigere hvis man tar nattbuss...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.