MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Planlegger en ny bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Planlegger en ny bane

 Post Reply Post Reply
Author
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Planlegger en ny bane
    Posted: 28 september 2007 at 14:40

Hei

Jeg har ikke vært så aktiv innen modelljernbane bygging på en stund, men nå har jeg endelig fått ferdig rommet jeg skal bygge en ny bane på. Holder på med planleggingen. Da jeg ikke har så mye erfaring med å planlegge en "realistisk" punkt til punkt bane så legger jeg ut ett bilde av første versjon. Noe er hentet fra både sjuskogbanen og grimstad som nok begge må stå som ett forbilde. Håper på tilbakemeldinger og tips, spesielt om det er helt tydelige svakheter el. feil med sporplanen.
 
 
 
Ha en fin dag Smile
 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 15:36
Kanskje en aldri så liten beskrivelse av tanken bak, nivåer etc kan være en idé  ....?
Ligger f.eks. de 2 endestasjonene på midtøya på forskjellige høyder?
Bjørn Egil
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 15:38
Hei
 
Sporet som ligger bakerst og som får en endestasjon på midtøya ligger i ett høyere nivå. Har ikke definert stigningsraten enda.
 
Banen er tiltenkt norsk ca. 1955-1975. Fri design. Hovedsakelig industri, tømmer, sag etc. men også passasjer på det nedre "hovedsporet".


Edited by speedbird - 28 september 2007 at 15:41
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 20:34
Hei!
 
Du er jo heldig og har veldig god plass til anlegget ditt!
Mine umiddelbare synspunkter når jeg ser arealet du har til disposisjon og forslaget ditt, er som følgende:
  • Det er mange "endestasjoner" på dette anlegget. De vil gi deg muligheten for mye rangering/skifting, men vil ikke gi muligheten for kontinuerlig drift dersom du skulle ha lyst til å se togene bare kjøre en dag. Du burde vurdere muligheten for at du faktisk har plass til å lage kontinuerlig drift, uten at det går på bekostning av realismen. Hva med å føre sporet mellom de to anleggsdelene over trappen ned til garasjen?
  • Den ene endestasjonen er endestasjon for to sidebaner, med hver sin endestasjon igjen. Siden du har valgt å basere dette på ett norsk "forbilde", vet jeg ikke hvor forbildeaktig en slik sporføring er.
  • Med så mye plass til disposisjon, burde du også få lagt inn en skyggestasjon ett sted, som kan representere resten av "verden"/jernbanenettet.

Just my 5 cents, håper du holder oss oppdatert.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 20:52
Hei
 
Jeg har 1 meter bredde på hver side av anlegget som kott. Mulig jeg burde som du foreslår å legge en "tunnel" bak trappen...
 
Dette med skyggestasjon har jeg ikke vurdert så takk for tipset.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 14:07
Hei,
 
Noen tanker om forslaget du har tegnet ovenfor:
 
- Det er ikke dumt om "alle" stasjonene på har noen form for "aktivitet", dvs. et eller flere sidespor for bedrifter eller opp/av-lasting. Således tror jeg at den lille stasjonen ute langs høyre kant gjerne kunne hatt et eller flere spor utover krysningssporet.
- Jeg vill ha byttet plass på stasjonene ytterst til høyre og den øverst. Dermed blir avstanden mellom stasjonene i begge retninger omtrent like lang på begge linjene. Du kan da også eventuelt legge det fremre sporet øverst i tunnell under en litt mer omfattende stasjon for den andre linja.
- Jeg ville ha sett litt mer på sporplanen for endestasjonen på venstre siden av halvøya. Alle stikksporene går ut i hver sin vei fra begge sporene. det betyr at uansett hvor du plasserer et tog eller en vogn på omkjøringsporene så vil de blokkere et eller flere stikkspor. Kanskje ville det være lurt med 3 omkjøringspor i stedet for 2.
- Jeg er i grunnen enig i at det kan være fornuftig med en rundbane et eller annet sted. Den kan gjerne legges slik at den ikke er i bruk som det under eventuelle trafikkspill, men muligheten er grei å ha. På Sjuskogbanen brukes ofte den "overflødige" delen av rundbanen til å parkere et tog som går til/kommer fra den store verden. Så en eventuell oppstillingsstasjon kan eventuelt inngå i den delen av rundbanen.
 
Dette var noen små betraktninger. Lykke til med planleggingen av et spennende anlegg. Jeg ser fram til å høre mer om hva du kommer fram til, for jeg har et garasjeloft selv som er ganske likt det du har Tongue.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 20:27
Hei
 
Takk for svar. Da har jeg laget versjon av planen hvor jeg har gått igjennom en del på nytt.
Sporet som kommer utenfor "veggen" er inne i ett kott hvor jeg kan f.eks lage en glassluke eller skyvedør for tilgang til stasjonen.
 
Arbeidet med å sporlegge håper jeg kan begynne i november/desember. Big%20smile
 
 
Ha en fin dag.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 00:18
Ser spennende ut dette, og moro å høre at du har hentet inspirasjon fra mitt lille prosjekt Smile

Et lite tips er å forsøke å få litt større kurveradier på anlegget ditt. Med så god plass bør det være mulig. Generelt bør de ikke være under 60 cm. synes jeg, men ned mot 50 kan til nød gå uten at det ser helt sprøtt ut. Jeg har vel 53 cm. på det verste på mitt anlegg, og det ser helt greit ut hvis man kjører med litt små lokomotiver og vogner.

En form for oppstillingsstasjon som representerer "verden utenfor" er nok viktig dersom du ønsker å kjøre forbilledriktige trafikkspill. Vi savner dette litt på Sjuskogbanen når vi har kjørekveld der. På mitt anlegg planlegger jeg å ha en slik oppstillingstasjon på enden av Rise Stasjon og den skal bare være der når vi har kjørekvelder.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2007 at 22:30
Hei igjen,
 
Her er noen flere betraktninger i forhold til ditt siste forslag. Dette er vesentlig bedre, og jeg tror du er på sporet av noe bra LOL.
 
Noen kommentarer:
  • Du bør se på om rundbanen skal gå gjennom de to stasjonene øverst og på halvøya slik du nå foreslår, eller om den skal ha en enklere sporføring. For eksempel kan stasjonen øverst gjøres om til en forgreningsstasjon og la rundbanen gå direkte ut i kottet på høyresiden, for så å komme tilbake nederst til høyre. Det vil gi det en rundbane med to stasjoner pluss oppstilling, og to sidebaner, en kort og en lang. Samt at stasjonen til venstre på halvøya kan tilpasses plassen bedre siden du ikke trenger kurven nederst.
  • Stasjonen til høyre på halvøya er rimelig kort, og kanskje kan den få et litt lenger omkjøringsspor.
  • Sporplanen for stasjonen nederst bør kanskje gjennomgås, for å se om den er optimal.
  • Når du begynner å bygge rammeverk og legge spor så vil det være naturlig å lage en litt mer "flytende" sporføring enn denne tegningen viser. Lange slake kurver gjør seg bedre enn rette linjer og "vinkelkurver".
  • Legg sporet først midlertidig med en enkel fastgjøring som kan endres på etterhvert. Du vil helt sikkert finne ut ting ved sporplanen som bør endres om to-tre år. Sjuskogbanen til Steinar gjennomgår forstsatt endringer mange, mange år etter at den ble påbegynt. Men konseptet er det samme, for Steinar brukte god tid på forarbeidet. Begynn med å tenke deg hvorfor denne banen eksisterer, hva frakter den, til hvor og fra hvor.  Så kan du begynne å skissere hvordan trafikken foregår, og hva slags bane som da trengs. Dette betyr ikke at du skal kaste skissene du har så langt, men at du ser litt nøye på hvor du faktisk trenger spor, og hvorfor. Det er ikke nødvendigvis mer moro med mere sporWink.

Hilsen Halvor

Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2007 at 16:31
Hei
 
Takk for bra tilbakemelding :-) Dette hjelper meg masse.
 
Jeg har sittet og målt en del og funnet ut av at jeg burde holde meg til ett spor. Da jeg er veldig opptatt av scenery kommer jeg til å satse på "damp" - tidlig diesel drift og såldes lage ett spor. Her kommer versjon 3 av planen hvor jeg har prøvd å tegne på lanskapet slik jeg ønsker å lage dette.
 
 
Jeg tror dette representerer hvilken retning jeg ønsker å gå.  Forøvrig så har jeg hentet område på venstre side av halvøya fra Paul Scoles scenery DVD for å prøve meg på hans teknikker.
 
Ha en fin dag.
 
Mvh
jre


Edited by speedbird - 07 oktober 2007 at 16:36
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2007 at 17:13
Hei
 
Dette ser jo spennende ut.
Jeg skal ikke mene så mye selve spordisponeringen, men hvis du har interesse for selve landskapet (slik som meg), så ville jeg som også Halvor nevner, gått litt opp på kurveradiusene og heller hentet meg inn igjen på skjulte kurver i tunnellene. (minimum 600mm)
Dette er du jo allerede inne på ser jeg, men jeg ville gått for minimum 1500mm synlige kurver (hvis det går an)
Hvis du flytter den ene stasjonen på øvre kortside ned på langsiden så kan du jo ha et par lange "sugende" svinger der i stedet.
S-svinger er pent, men de må ikke være for skarpe de heller.
 
R=1500 med overhøyde
 
En annen måte å skjule skarpe svinger er jo å ha anlegget høyt slik at man ser rett inn på toget, men man mister litt av oversikten over landskapet på den måten.
 
Samme sving, men fra siden.
 
Jeg ser at du har omtrent samme størrelse på rommet som meg, så du kan jo kikke på min Weblog
 
Lykke til!
 


Edited by jevistad - 07 oktober 2007 at 17:14
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2007 at 23:55
Hei

Jeg kommer til å forkaste ovennevnte planer. Flytter layouten til 1st etage og har begynt å leke meg med ett nytt mushroom design.

Har nå tatt riktige mål og hele planen som vises her over benchwork er innenfor 1-2 cm riktig. Benchwork er standard 55cm bred (Mulig litt smal, men dette måtte jeg for å få plass til den midterste.) Den øverste er bare 30cm for å tilpasse midtgangen.
Midtgangen er standard 90cm bred.
Mainline blir ca 81 meter.

Jeg kommer selvsagt til å leke meg med mange forksjellige muligheter, men er temmelig sikker på at mushroom blir inkludert i den endelige planen.

Grønn = Lower level
Rød = Mushroom
Gul = Upper level

Lower level


UpperLevel


Ha en fin dag.

Edited by speedbird - 05 november 2007 at 19:48
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 21:58
Hei

da har jeg laget en trackplan. Dette er bare en grov skisse over hvor mainline kommer til å gå.

Minste radius: 70cm
Mainline: 82m
Layout: Mushroom - raised innen floor 45cm

Knut; du har jo fulgt utviklingen av min nye layout en del. Du nevnte noe om digitraX. Vet du om de leverer radio wireless til Norge enda?
Håper jeg kan komme innom en gang og ta en titt på banen din.

Ha en fin dag.

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2007 at 22:31
Speedbird,

Fin plan, men ville førsøkt å gjøre noe med helixen så du kommer ned mot 2,2 prosent. Det finnes en tabell hos Joe (i alle fall på DVD 2) som viser hva stigingen i helixen tilsvarer.
Med 75 cm radius kan du vel fint klare å få til maks 10-11 cm mellom nivåene.
Jim Hediger, senior editor i ModelRailroader, har beskrevet hvordan han bygger helixen så han ikke får altfor stor stigning. Har også vært noe i Model Railroad Planning for et par-tre år siden om en spesielt "tynn" helix.
Det var også et mushroom anlegg.

Du spør om Digitrax og radio her i Norge.
For det første er det fullt mulig å kjøre trådløst alt nå med infrarødt.
Jeg gjør det hjemme og hos venner. Men på ditt anlegg vil det kreve en del mottakere.

Men for det andre, så har Digitrax på trappene et nytt to-veis radiosystem på 2,4 Ghz som da også skal kunne brukes i Europa.
De har ikke sagt noe offisielt ennå, men på denne tråden på Digitraxforumet på Yahoo oppsummeres hva man vet så langt.

Nå sier ryktene at NCE også vil komme med noe på 2,4 Ghz, men det virker som de er litt etter i løypa.
Begge systemene har sine bra og mindre bra sider - og en del brukere her til lands som sikkert kan hjelpe deg i gang.

Og med banen min går det smått. Men det som er bygget, er da såpass kjørbart at det går an å drive med litt operation og switching på yarden og industriområdet.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
skyhawk View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 28 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skyhawk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2007 at 19:04
Hva slags programmvare er brukt til å lage skissene? WackoClapCool
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2007 at 21:57
Hei

Du kan bruke 3rdPlanit, som er ett Cad verktøy, men relativt enkelt å lære. En enda enklere metode som kan fungere finnes på: www.trainplayer.com.

Her kommer enda ett alternativ til planen min som er utarbeidet av Charlie Comstock (www.bcsjrr.com). Jeg har laget den i programmet etter Charlies spesifikasjoner. Fortsatt en mushroom, men uten helix.

Min radius: 72cm
grid: 30 cm
Mainline: 86m




Edited by speedbird - 13 november 2007 at 18:50
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2007 at 22:58
Dette er et spennende anleggsforslag!
Mener du at du har tegnet det i 3rdPlanIt?

En kommentar:
Du har "Lower Yard" (A) og Upper Yard (F) på samme halvøy med "boble i enden".
Betyr det at du har tenkt å ha en vendesløyfe i enden eller tilknytning til disse to stasjonene?
Hvis ja, betyr det at du kan kjøre vendesløyfe til vendesløyfe og få en lang "kontinuerlig" strekning, noe a la et av mine favortittanlegg: Eric Bromans Utah Belt
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2007 at 07:45
Hei

Planen er laget med 3rdPlanit.

Jeg kan lage en, som Charlie kalte det, en monster Helix og knytte endesløyfene sammen for kontinuelig sløyfe. Jeg ser fortsatt på denne planen da den virker veldig bra, men noe vanskeligere å bygge benchworken i forhold til den andre jeg laget. (Dog uten buer på den andre da jeg mente egentlig bare å vise prinsippet :-)

Det er jo ikke sikkert det blir slik heller. Jeg ønsker meg egentlig en branchline også samt en "hidden" staging, men man kan jo ikke presse alt inn på denne plassen heller.


-=SpeedBird=-

Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2007 at 23:04
Hei

KnuT kan du ta en titt på denne layouten. Jeg har laget den fortsatt som mushroom, og her en branch line. Det er forholdsvis god bevegelses frihet mellom benchworken. Linjen er like lang som tidligere om man starter i enden av lower level og ender opp på "hidden" staging. Som blir noe alla det Joe Fugate har; En by på nordre siden sammen med en på sør.

Her er den. Har brukt en del tid på dette forslaget, men som du ser har jeg hentet mye inspirasjon her fra Charlie sitt forslag.


-=Speedbird=-

Edited by speedbird - 15 november 2007 at 13:08
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.