MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner
    Posted: 27 september 2007 at 19:49
Hei

Jeg er nettopp blitt medlem her, fordi dette virker som et bra sted å starte med modelltog... Wink

Nå skal det sies at jeg fikk mitt første togsett julen for snart 30 år siden. Et Lima startsett med et batteridrevet lok. Tongue
Litt senere ble det overgang til Fleischmann, hvor jeg har en god del skinner og rullende materiell.

Grunnen til at jeg fant frem her, er å kanskje få noen ekspert tips til å komme i gang med et anlegg i kjellerstua. Ser for meg en plate på 2,20 X 3,50.
På dette anlegget ønsker jeg en lav del hvor jeg har en hovedstasjon for persontraffikk, og en godsdel på et høyere plan med kanskje en holdeplass.

Tenker at dette anlegget blir et prøveprosjekt, for å lære hvordan jeg kan legge skinner osv. Har lest litt her allerede om hvordan en oppbygning av skinnegang kan gjøres. Regner med at det kanskje er litt mer hjelp å få etterhvert som prosjektet skrider frem...

Men først av alt er det en sporplan jeg skulle hatt litt hjelp til, slik at jeg får et utgangspunkt. Noen idéer??

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 09:29
Hei og velkommen til forumet!

En av mine favorittlenker har desverre gått bort og blitt offer for tidens tann, men her er noen andre lenker jeg har tatt vare på som angår modelljernbane og sporplaner!

Ellers, hvis du søker på "sporplaner" eller "sporplan" her i forumet så dukker det opp noe for enhver smak!

For min egen del så vil jeg bare si at det er bedre å bygge langs veggen enn på en stor plate midt i rommet!

jeg har tegnet noen svært middelmådige sporplaner selv. Muligens kan du få noen ideer der! Problemet mitt er at jeg ikke klarer å begrense meg og sporplanene mine ender stort opp i spaghettimonsteret. Jeg lider også av det problemet at jeg på død og liv må ha en bane der togene kan kjøre av seg selv i en rundbane eller dogbone, men i det siste har jeg kommet til at det kanskje er like greit med en punkt-til-punkt-bane....

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 11:42
Planleggingens veger er uransakelige ... Wink

Jeg har i lang tid tegnet og justert på et anlegg i et kjellerrom (som muligns blir klart en eller annen gang Embarrassed) hvor jeg i utgangspunktet ligger langs veggen, men med en (stasjons)utvidelse i hver ende.
Da noen foreslo at det kunne være nyttig å få til en rundbanemulighet, viste det seg at jeg fikk til en (skjult) vendesløye i hver ende, ned under stasjonene.
Bjørn Egil
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 16:26
Originally posted by einjen einjen wrote:

Hei og velkommen til forumet!

En av mine favorittlenker har desverre gått bort og blitt offer for tidens tann, men her er noen andre lenker jeg har tatt vare på som angår modelljernbane og sporplaner!

Ellers, hvis du søker på "sporplaner" eller "sporplan" her i forumet så dukker det opp noe for enhver smak!

For min egen del så vil jeg bare si at det er bedre å bygge langs veggen enn på en stor plate midt i rommet!

jeg har tegnet noen svært middelmådige sporplaner selv. Muligens kan du få noen ideer der! Problemet mitt er at jeg ikke klarer å begrense meg og sporplanene mine ender stort opp i spaghettimonsteret. Jeg lider også av det problemet at jeg på død og liv må ha en bane der togene kan kjøre av seg selv i en rundbane eller dogbone, men i det siste har jeg kommet til at det kanskje er like greit med en punkt-til-punkt-bane....



Mange takk for gode tips. Jeg har også nå sysslet litt med tanken om punkt til punkt, noe som er plassgunstig og gjør at kjellerstuen fortsatt til en viss grad kan brukes som i dag. Men så er jo spørsmålet da om hva formålet med byggingen er: Kjøre tog, eller bygge for å bygge?

Så jeg er vel kommet frem til at jeg vil forsøke litt på moduler. Har lest litt om Fremo og tenkte å bygge en testmodul får å se om jeg får dette til. Kan da i tillegg lage et stasjonsområde som jeg kan "gjemme" vekk en rundbane slik at tog kommer å går. Ønsker også at det skal være litt troverdig i forhold til at toget kommer tilbake fra der det kjørte til.

Jeg poster litt info etterhvert som forsøket mitt skrider frem. Smile


Edited by asai - 28 september 2007 at 17:18
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 20:20
Hei!
 
Min umiddelbare tanke er at 2.20 x 3.50 meter er egentlig ganske mye, og gir ett relativt "stort" anlegg. Nå har jo ikke jeg sett kjellerstuen din, men får å kunne nå alle kritiske punkter på ett slikt anlegg må det være tilgjengelig fra minst 3 sider, og da begynner det jo hele å ta litt mer plass. En annen ting er jo at ett slikt anlegg er ganske stort med tanke på at det skal være en start/begynnelse/gjenoptakelse  av en hobby. Av disse grunner kan det være lurt å vurdere om man burde begynne med noe mindre og overkommelig hvor man raskere ser resultatene av det arbeidet man har lagt ned.
 
Jeg har selv en kjellerstue som jeg også har tenkt til å benytte til andre formål, og kan derfor ikke la anlegget fylle opp hele stua. Selv om jeg også liker muligheten for kontinuerlig drift (i form av en eller annen form for rundbane), har jeg funnet ut at ett anlegg som bygges langs veggen(e), gir bedre utnyttelse av rommet til andre formål. Dessuten kan ett slikt anlegg lettere seksjoneres, og blir derved lettere å bære opp kjellertrappa hvis jeg skal flytte en eller annen gang.
 
Einar; det ser ut som om søketreff-linkene dine har "gått ut på dato"...... Wink
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2007 at 21:18
gått ut på dato ja... dumme forumet....
Men nå ser jeg at lenken jeg opprinnelig tenkte å poste er aktiv igjen:
operations focused layouts


Jeg ble veldig inspirert av disse sporplanene....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 11:17
Roger: Ja, jeg har vel også kommet frem til at det anlegget blir litt stort. Smile

Blir nok å lage et spor langs veggen med en liten endestasjon. (Ålgård)Big%20smile
Må i tillegg ha en "hovedstasjon" på en plate langs den ene kortveggen i kjellerstua, slik at jeg får til litt forskjellig persontraffikk og gods, med skifting og det som hører med.

einjen: Virkelig mye inspirerende der ja til hovedstasjonen min. Clap
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 17:08
Originally posted by asai asai wrote:

Grunnen til at jeg fant frem her, er å kanskje få noen ekspert tips til å komme i gang med et anlegg i kjellerstua. Ser for meg en plate på 2,20 X 3,50.
Hei Terje,
 
Jeg er enig med de andre her i at en plate er litt tungvinn, både mht. å få plass til den, og ikke minst å komme inn til togene hvis de sporer av (slikt skjer jo!).
Imidlertid vil jeg heller ikke anbefale moduler som "startprosjekt", iallfall ikke moduler som følger en gjeldende standard. Det er bedre å lage "sin egen standard" og lage anlegget slik at det passer inn i rommet! Sjølsagt kan du bygge i form av "moduler" eller seksjoner, men de fleste standardene som finnes, er laget for å passe inn i STORE lokaler - som en gymhall.
 
Hvis du vil ha et anlegg der togene kan kjøre kontinuerlig, har du mulighet for dette sjøl om du bygger "hylleanlegg". Enten kan du ha en vendesløyfe i hver ende, eller du kan lage en "vanlig rundbane", bare at du da må krype innunder denne etsteds.
En kompis av meg planlegger rundbane på et LITE rom, og han vil ha en "bro" som kan løftes vekk, rett innenfor døra. Det finnes mange muligheter!
 
Som "begynnerprosjekt" kan jeg anbefale å bygge på ei vanlig hylleplate som du evnt. skrur fast til veggen. Legg ut skinner og gjerne litt landskap, og se på toget som kan kjøre fram og tilbake. Så er du i gang! Videre planlegging kan alltid bygges på seinere, eller du får et helt nytt syn på saken: Kanskje vil du ha anlegget høyere, eller lavere, dypere, eller et helt annet sted i rommet. Smile
 
Mvh. Jon S.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.