MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En smuk maskin
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En smuk maskin

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En smuk maskin
    Posted: 28 august 2007 at 00:00
Kanskje ingen kjempenyhet, men jeg har ikke sett bilder av MZ 1415 på noe anlegg enda, så her kommer et bidrag.
.


Edited by jevistad - 21 februar 2010 at 11:59
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2007 at 07:54

VakkertSmile

Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2007 at 23:42
Jeg liker at du har modellert "kabelgatene" eller hva de nå kalles. Nice!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 08:41
Er det mye ras på banen din Jon Einar?Wink
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 09:22
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Er det mye ras på banen din Jon Einar?Wink
 
 
Du la merke til rasvarslingsanlegget jaSmile 
Du har vel vært i Drangsdalen du også kanskje?
 
Mangler signaler og koblingsskap inntil videre. Det blir nok også et rasoverbygg i forlengelsen av tunnelen.
 
 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 10:12

Ikke Drangsdalen på denne gutten, men ved Orrestad (Helleland) er det et slikt anlegg.

Signal blir vel værre?  er det ikke lilla lys?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 11:31
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Signal blir vel værre?  er det ikke lilla lys?
2 gule og 1 hvitt, dagens lysdioder greier vel tilnærmet hvitt lys?
 
Det er faktisk ikke så ueffent å lage et rasvarslingsanlegg i modell, for selv om man ikke har ras på modelljernbanen så skifter jo signalene likevel en kort stund i dét toget passerer rasvarslingsanlegget.
(Fra 1 blinkende hvitt til 2 blinkende gule lys)
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 11:39
Hei,
 
Bare ett ord:  NYYYDELIG !! Clap
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 15:20
Herlig bilde! Fikk skikkelig lyst på et slikt lok nå! Big%20smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 20:46
Skal love dere at lyden i den der e helt enorm... Utrolig bra...
Går 2 stk her i Rogaland nå... Ikke bra når det kun e 1 i drift... men ikke her i distriktet...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 20:57
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg liker at du har modellert "kabelgatene" eller hva de nå kalles. Nice!
Artig at du la merke til det, de er bygget av Evergreen strips med oppkuttede stripsbiter som "lokk"
Når man jobber i nærheten av slike i 1:1 nesten til daglig, så må man jo ha de med i modell også.Tongue


Edited by jevistad - 29 august 2007 at 21:01
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2007 at 21:35

Flott!!!Clap  Var innom hos Birkemo og "snuste" på litt på loket... Må nok anskaffe meg ett...

Hva med noen flere bilder av anlegget???Wink

 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2007 at 11:35
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hva med noen flere bilder av anlegget???Wink

Ove
 
Det ville nok bare bli gjentagelser da anlegget på langt nær er ferdig landskapsmessig, og består foreløpig bare av et par "dioramaer"
Men noen bilder finnes jo på Webloggen , og flere vil komme.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2007 at 22:07

Ser nøye på bildene, hver gang det kommer nye. Mange flotte detaljer du har fått med. "Keep up the good work..."Smile

Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2007 at 22:34
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg liker at du har modellert "kabelgatene" eller hva de nå kalles. Nice!
Artig at du la merke til det, de er bygget av Evergreen strips med oppkuttede stripsbiter som "lokk"
Når man jobber i nærheten av slike i 1:1 nesten til daglig, så må man jo ha de med i modell også.Tongue
 
På den tyske Fremo-modulen Bad Grafenstein har et par slike lokk "ramlet av" og da kan man se tynne-tynne kabler nedi der Tongue 
 
... bare for å gi deg en utfordring...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 21:07
Gammel tråd men... Hvilken dimensjon er det på Evergreen stripsene du har brukt?
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 21:54
Never mind.. Fant det i den store togkjeller-posten. Sittet og lest hele den som inspirasjon i kveld ;) For de som lurer så limer jeg inn dimensjonene her så står det i posten om kabelgatene.
 
Den er laget av Evergreen-strips.
"Lokkene" er av 0,75x3,2mm strips som er kappet opp i 12mm lengder.
Selve "kanalen" er av 3,2x4,8eller6,3mm strips hvor "skjøtene" er risset inn.
Kanalen skal i henhold målinger på forbildet ligge 23mm (2m) fra skinnens ytterside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 16:35
Originally posted by MortenB MortenB wrote:

Never mind.. Fant det i den store togkjeller-posten. Sittet og lest hele den som inspirasjon i kveld ;) For de som lurer så limer jeg inn dimensjonene her så står det i posten om kabelgatene.
 

Den er laget av Evergreen-strips.
"Lokkene" er av 0,75x3,2mm strips som er kappet opp i 12mm lengder.

Selve "kanalen" er av 3,2x4,8eller6,3mm strips hvor "skjøtene" er risset inn.

Kanalen skal i henhold målinger på forbildet ligge 23mm (2m) fra skinnens ytterside


Veldig gammel tråd, men emnet er fortsatt aktuelt.
Noen som vet når slike kabelgater i betong ble tatt i bruk?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 16:58
Krever litt undersøkelse, men i 1993 var de i hvert fall i bruk på nyanlegg.
Svein S
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 19:37
I forbindelse med fiberkabelfremføring til Lillehammer OL i 94 la vi ned en del fiberkabel langs Østre og vestre linje i Østfold for Telenor. Vi jobbet med dette i 92 og 93 og da la vi en del kabel i betongkanaler. Husker det var et forbannet slit noen vinterdager å få av lokkene da disse var frosset fast til kanalseksjonene.
SOHo
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 21:42
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

I forbindelse med fiberkabelfremføring til Lillehammer OL i 94 la vi ned en del fiberkabel langs Østre og vestre linje i Østfold for Telenor. Vi jobbet med dette i 92 og 93 og da la vi en del kabel i betongkanaler. Husker det var et forbannet slit noen vinterdager å få av lokkene da disse var frosset fast til kanalseksjonene.


Er de ikke mye eldre enn 90-tallet? Mener å ha hørt at de kom samtidig med CTC.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 22:00
Jeg skrev en liten artikkel om kabelkanaler i et MJ-blad, men jeg husker ikke nummeret, men mest sannsynlig 4/2009 i følge datoen på word-fila.
Uansett, da konkluderte jeg med at betongkanaler ble vanlig etter 1980, før det ble kablene gravd ned eller pløyet, men noen fasit har jeg ikke, kun intervju med en garvet telemann :-)
CTC kom på Jærbanen i 1964, så der er det ingen sammenheng, og det finnes fortsatt lange strekninger uten kabelkanaler.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 23:40
Jeg har bladd gjennom bildene mine fra 1991 og 1992 (flere hundre), som dekker baner som Dovrebanen, Rørosbanen, Vestfoldbanen og Østfoldbanen. Fra disse banen finner jeg ingen med kabelkanaler. Derimot gjør jeg det fra Stavne-Leangenbanen, men de er av en mer diskret type enn de som brukes i dag. Det virker som det opprinnelige var tildekket, og at de i 1992 avdekket de. Muligens er det ikke kabelkanaler en gang, men vannrenner for de ligger langs sporet på det laveste punktet utenfor pukken.

På Oslo S er det derimot kabelkanaler, og de tror jeg kom med nyanlegget som ble ferdig i 1980. Så jeg holder på teorien min at det en god stund bare var på nyanlegg at dette ble benyttet, og at der først senere (etter 1993) at dette ble lagt på eldre baner også.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 23:56
JEg har bladd meg tiblake til 1987 i bildesamlingen, uten å finne noe flere kabelkanaler, og denne gangen inkludert baner som Gjøvikbanen, Innherredsbanen, Raumabanen, Gudbrandsdalsbanen, Randfjordbanen og Drammenbanen. Dette er selvsagt ikke noe vanntett bevis for at synlige kabelkanaler ikke fantes på disse banen den gangen, men det er påfallende at dersom slikt skulle finnes, at det dukket opp på ett av de mange stedene jeg har vært og fotografert.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2013 at 08:28
Originally posted by ses ses wrote:

JEg har bladd meg tiblake til 1987 i bildesamlingen, uten å finne noe flere kabelkanaler, og denne gangen inkludert baner som Gjøvikbanen, Innherredsbanen, Raumabanen, Gudbrandsdalsbanen, Randfjordbanen og Drammenbanen. Dette er selvsagt ikke noe vanntett bevis for at synlige kabelkanaler ikke fantes på disse banen den gangen, men det er påfallende at dersom slikt skulle finnes, at det dukket opp på ett av de mange stedene jeg har vært og fotografert.


Jeg er overbevist!
Ingen kabelkanaler på Vindheimbanen, med andre ord.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2013 at 13:20
Jeg tenkte meg nok at det var det som lå i bakhånden, Håvard. Nei, slike kan vi ikke ha på et anlegg fra ca 1980, og endatil en bane som er bygget lenge før det, i følge vår fiktive historikk.
Svein S
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 10:40
Det ble lagt kabelkanaler på Vossebanen i 1980, og antakelig før det også. De ble hovedsaklig lagt der det var vanskelig, eller rett og slett umulig å grave. Det kunne være 10-20 meter eller flere hundre meter meter med kabelkanal. Årsaken til anlegget var nok fjernstyringen av Vossebanen i 1979-81. Televerket utførte anlegget, og la koaksialkabel til eget bruk, samt vanlig parkabel hvor Televerket og NSB delte kapasiteten.

Det var en tråd om dette på NJK-forum i 2009:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=23242&rom=24


Mvh
Ove T

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2013 at 12:39
Man poster så mye, lett å gå i surr med hva man har spurt om tidligere!
Men det skader jo ikke med en slik tråd på et MJ-forum også.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.