MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål fra de som ikke har peiling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål fra de som ikke har peiling

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål fra de som ikke har peiling
    Posted: 17 august 2007 at 22:30

.... til de som har detWink

Kjøpte et par dekodere i dag, har ikke noe peiling på dekodere så derfor spør jeg, det er nem plug, men hvor skal den lilla ledningen hen? Har allerede prøvd å plugge i dekoderen i en Heljan Di 3 og loket går helt fint
analogt... men hva skal da den siste ledningen brukes til??? Noen som kan hjelpe meg med dette?
 
img407/3108/img4650zw9.jpg
 


Edited by Andreas - 27 august 2007 at 14:08
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2007 at 22:59
Den lilla ledningen er til eventuelle tilleggsfunksjon (F2-F8) hvis du ønsker det. Les brukerveiledningen for dekoderen - det pleier å stå der hvilken funksjon den passer til.

Hvis du bare styrer lys foran og bak, så kan du bare glemme den lilla ledningen. Du kan kutte den helt inne ved dekoderen - eller isolere enden dersom du tror du vil få bruk for den senere.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2007 at 23:06
Takker så myeThumbs%20Up 
 
Leste litt i manualen, men da tyskkunskapene mine er noe redusert fikk jeg ikke helt med meg detUnhappy
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2007 at 12:29
Hvilken dekoder er dette?
Fabrikat og type.
Det er jo ikke umulig at det finnes en bruksanvisning på engelsk der ute.
Hvis ikke, kan kanskje de av oss som kan tysk, hjelpe deg.
Engelsk sider for Lenz
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2007 at 18:08
Det er en Roco dekoder for AC motorola, denne http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=1941&osCsid=d3df95c646673715aa09c6cba13c6ee9
 
Takk for det, men har funnet ut ved litt hjelp fra de som kan tysk her i huset, så nå skulle det ordne segSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2007 at 19:02
Du kan godt bruke manualen til LokPilot fra ESU. Den finnes på engelsk på nettet.
Det ser for meg ut fra bildene at du har en slik?
ESU har (som Lenz) også laget dekodere til Roco.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2007 at 12:17
Om dekoderen er laget av ESU vet jeg ikke...
 
Hvor finner jeg denne manualen?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2007 at 12:57
Brukermanual for LokPilot fra ESU finner du her:
 
 


Edited by Kjell H. - 19 august 2007 at 12:58
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2007 at 16:13
Takker Thumbs%20Up
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2007 at 23:46
Her er noen flere spørsmål fra en til som ikke har peiling. Kjøpte et ROCO Digital startsett her i sommer, og nå ønsker jeg å montere digitaldecoder i de andre lokene mine. Problemet er bare det at det som står om decoderene på nettet sier meg fint lite. Med plugg, uten plugg, høystrømsdecoder osv.....

Jeg trenger derfor litt hjelp til å finne ut hvilke decodere som passer i følgende lok:

ROCO EL16
ROCO Di5
Lima EL13

Jeg fant ingenting om decodere i papirene til lokene. De er av litt forskjellig alder, og jeg vet ikke hva som har forandret seg inni lokene de siste årene så jeg legger ut bilder av innsiden her.







Alle svar blir satt pris på! Kan nevne at loddebolt har vi til der det skulle være nødvendig.
Smile


Edited by Yngve - 25 august 2007 at 00:42
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 11:35
Hei Yngve!
Alle lok som du har avbildet her er utstyrt med konvensjonelle likestømsmotorer (av forskjellig kvalitet) som jeg antar at du ønsker å beholde uforandret? Det som er avgjørende for valg av dekoder er:
- Hva du er villig til å betale for en dekoder?
- Hvilke krav du setter til kjøreegenskaper?
- Hvilke ønsker du har til tilleggsfunksjoner (lys, etc.)?
 
Jeg ville ha valgt en dekoder som har EMF-tilbakekobling (eller konstant fart / last-/"cruise"-kontroll), spesielt for Lima-motoren. En god dekoder kan her langt på vei oppveie det et motorskifte ville ha gitt av fordeler mht. kjøreegenskaper.
En dekoder som har justerbar ("choppe"-)frekvens og mulighet for å legge inn tilpasset hastighetskurve er også å foretrekke.
Skal du ha mer enn 2 lysfunksjoner så er dette noe du også må ta i betraktning.
Jeg ville derfor anbefale deg en Lenz Silver, ESU LokPilot, Kühn T125, Zimo MX6x og det er en rekke andre gode dekodere som jeg ikke kjenner like godt.
Styr unna "Basic-dekodere" da de som oftest ikke har lastregulering, kun 99 adresser og kun 2 funksjoner.
 
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 11:58
Ville noen av disse passe til Lima el13 da? Vanskelig å vite hva man skal velge som uerfaren digitalist....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 12:25
Zimo MX64 beregnet på lok uten plugg bør vel få 13-loket til å bevege seg vel...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 12:28
en slik en mao. Da får man bestille dah....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 15:10
Jaja da ser det ut til at jeg har fått svar ang. EL13 loket. Men hva med Roco lokene? Noen spesifikke decodere som noen kan anbefale? Å gi meg en liste med 15 decodere som kan brukes hjelper meg svært lite ettersom jeg overhodet ikke har peiling på dett her...Tongue

Når det gjelder lys som ble nevnt i et av svarene, så trenger jeg bare at lysene er på hele tiden, kan slåes av og at de skifter når loket skifter retning. Men det er vel basisfunksjoner??


Edited by Yngve - 25 august 2007 at 15:10
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 17:20
Jeg synes den prisen som Zimo tar for sine dekodere er for høy.
For 14 dager siden kjøpte jeg 10 stk. Lenz Silver inkl. plugg og de kom på ca. NOK 190 pr. stykk med mva. til Norge, privatimportert fra Tyskland.
Da er både frakt og fortjeneste til forhandler inkludert.
Vet ikke hva den koster i Norge, men alt over NOK 250 er en ublu pris etter min mening.
Dekodere til over NOK 200 pr. stk. kjøper jeg sjeldent så lenge det er like gode og rimeligere alternativ.
 
Lenz Silver er en "avspesifisert" Lenz Golden. Motorstyringen er like bra men den har ikke RailCom og SUSI-grensesnitt, funksjoner som jeg ikke bruker. Derfor er dette en meget god dekoder til en overkommelig pris.
 
Jeg tror en slik dekoder vil klare jobben for alle de 3 nevnte lokene?


Edited by Kjell H. - 25 august 2007 at 17:21
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 17:52
Knut"s Maskinservice fører Lenz dekodere og har også NCE-dekodere som er bra og rimelige dekodere
- 907 85 689modellelektro(alfakrøll)vestfoldnett.no

Digitrax har også gode dekodere med og uten lastregulering.
Føres av LAAR
- 958 66 066 - laarimp(alfakrøll)gmail.com

OBS - begge firma har andre "hovedjobber", så er jo ikke sikkert du får tak i dem eller svar med en gang.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2007 at 20:14
HeiSmile
 
Med hensyn til DCC intstallation på ældre El 16 se denne. http://www.lolkebijlsma.com/el16_dcc.html
 
Fortsat god weekend
 
Hilsen
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 25 august 2007 at 23:00
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2007 at 13:38
Så 3 stk Lenz Silver dekodere uten plugg er et greit og rimelig alternativ for disse tre lokene??
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2007 at 14:08

Endret navnet på tråden fra "et spørsmål fra en som ikke har peiling" til "Spørsmål fra de som ikke har peiling" like godt jegWink

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 10:54
Noen sm har bestilt dekoder ennå?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 13:07
Jeg har ikke bestilt enda. For å være helt ærlig så hadde jeg glemt det helt bort. Så lenge jeg ikke har noe å kjøre togene på så har jeg ikke tenkt noe særlig på det....

Men dekodere skal bestilles i løpet av høsten...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.