MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bytte fra DC til AC.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bytte fra DC til AC.

 Post Reply Post Reply
Author
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytte fra DC til AC.
    Posted: 29 juli 2007 at 20:09
Hallo.
 
Har et par hellan lok som jeg skal bygge om fra likestrøm til vekselstrøm analogt. Kan disse koples greit om uten og bruke decoder i ENM kontakten...?
 
Håper noen kan hjelpe meg Cry


Edited by Roger Andre - 29 juli 2007 at 20:10
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2007 at 23:50
Du bør kanksje ha en slepesko også....Wink
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2007 at 06:59

Sleppe sko er greit, det viste jeg... men ellers er jeg like langt... kan det koples broer mellom noe på ENM koblingen uten og bruke decoder...?  

Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2007 at 14:09
Du trenger vel et elektronisk omskifterrele for å skifte retning på loket - selv om du skal kjøre AC analogt.

Den enkleste løsningen blir derfor å montere en billig multiprotokolldekoder (som takler både AC og DC), og som kan plugges rett i 8-pinskontakten. I tillegg må du som nevnt koble sammen strømopptaket fra venstre og høyre side på hjulene og montere en slepesko for strømopptaket fra midtkontaktene.

Lykke til!
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2007 at 21:28

Takk for svar Kjell.

Hva mener du med en billig Multiprotokolldecoder ?? Hva har du og anbefalle...? Har en decoder som jeg har satt over fra ett av di andre hellan lokene så det fungere jo. Trodde kansje det gikk an og lage noen broer på 8-pinskontakten som er gjort når det kommer som DC utgave.
Men det går kansje ikke...eller ? 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2007 at 23:10
Egentlig hvilken som helst dekoder som kan brukes på Märklin-anlegg.
- Uhlenbrock har noen her. F.eks. 75000 AnDi vekselstrøm
- Märklin har jo også de gamle Delta-dekoderne som kan brukes.

Uansett hvilken type du velger, så kan det lønne seg å høre i butikken der du vanligvis handler MJ. Kanskje du får et bra tilbud.

Men siden du monterer en dekoder nå, så kan det godt hende at du vil gå over til digital drift etterhvert. Og da har du nå allerede et lok som både kan kjøres analogt og digitalt.

Jeg gikk over til digitalt for 4 år siden, og kunne ikke tenke meg å gå tilbake.


Edited by KjellAn - 30 juli 2007 at 23:12
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2007 at 18:49
Takk for hjelpen nok en gang Kjell.
 
Denne er sikkert grei og bruke på alle typer tog uansett merke regner jeg med.?? Og som har 8-Pinnskontakt vel og merke...


Edited by Roger Andre - 31 juli 2007 at 18:50
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.