MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 1:87 versus 1:93,5
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

1:87 versus 1:93,5

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 1:87 versus 1:93,5
    Posted: 13 juli 2007 at 15:02
Hei,
jeg har noen passasjervogner fra Roco som er i skala 1:93,5.
 
Nå går driften på banen min veldig godt, og det er på tide å utvide vognparken.
 
Jeg prøver å finne noen nye vogner som passer sammen med disse, og i den forbindelse var jeg i kontakt med Roco. Jeg spurte dem blandt annet om forholdet mellom 1:87 og 1:93,5,og fikk til svar:
 
Der Maßstab von H0 Modellen ist 1:87.  1:93,5 betrifft nur den Längenmaßstab, damit große Wagen auch auf kleineren Anlagen gefahren werden können.

Sie können also alle  Modelle zusammen fahren lassen.
 
Oversatt: "Skalaen til H0 modeller er 1:87. 1:93,5 gjelder bare størrelseforholdet på lengde, slik at lange vogner også kan brukes på mindre anlegg.
 
Du kan altså kjøre alle modellene sammen. "
 
Jeg skjønner jo at det i teorien ikke er noe problem å kjøre disse vognene sammen, men hvordan ser det ut rent kosmetisk? Vil det se rart ut, eller er det marginale forskjeller? 
 
SPM 1: Jeg har ikke noen 1:87-vogner tilgjengelig for å sammenligne, og er derfor veldig interessert i innspill omkring dette temaet. Har noen erfaring med denne problematikken?
 
Om noen har mulighet til å ta bilder av to identiske vogner i begge størrelsesforholdene sammenkoblet for å gi en pekepinn på hvordan forholdet mellom dem er hadde det vært stas.
 
SPM 2: Er 1:93,5 og 1:100 egentlig det samme, eller er 1:93,5 ett kompromiss mellom 1:87 og 1:100
 


Edited by ben - 13 juli 2007 at 15:05
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 00:04
Jeg er kanskje en smule diskvalifisert, for som god(?), gammel Märklinist mener jeg at vogner med større lengde enn 24 cm er no" styggedom .. Wink
Men spøk til side, så kan det vel hevdes at alle andre skalalengder enn 1:87 i H0 er et kompromiss.

Eksempelvis vil en vogn med 1:1 lengde 24 m, ha følgende lengder i henholdsvis 1:100 - 1:93,5 - 1:87 skala: 24 cm - 25,7 cm - 27,6 cm
Sånn umiddelbart vil en vel si at en forskjell på 1,7 og 3,6 cm er vesentlig, men dersom vognen (visuelt) kan deles i f.eks. 27 avsnitt (buffer, dør, tettfelt, vindu etc), vil hvert avsnitt avvike ca 0,6 mm i 1:93 skalaen. Gjort på en gjennomtenkt måte, kan dette fungere.
I 1:100 skalaen bør en akseptere at antall vinduer avviker, dvs at en fjerner et vindu. Da kan formen på vinduene holdes mer lik originalen når en skal fordele avkortingen på 3,6 cm.

... andre bilder har jeg ikke i øyeblikket ... Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 10:42

Hei,

synes dette var en god utdyping. Som Roco også skriver vil det jo alltid bare være snakk om lengdene, så man risikrerer iallfall ikke at det ene vogntaket stikker over de andre.
 
Men da skal jeg iallfall være obs på at det produseres vogner i både 1:93,5 OG 1:100, det var nemlig noen som lurte på om det var det samme. Men det rimer jo egnetlig ikke med tysk grundighet...
 
(Jeg har tre vogner fra Märklin også som jeg er godt fornøyd med! Big%20smile)
 
Ben
 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 16:09
Som beinhard nagleteller er jeg opprørt over slike ting som ulik målestokk på vogner. Hvordan kan dere leve med sånt? ConfusedWink
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 16:53
Hehe, verden består av kompromiss, men gi meg en idrettshall og 5-6 mill til fri disposisjon så lover jeg at jeg skal bygge helt konsekvent i 1:87, med silkemyke kurveradier.....
 
Den gangen jeg spontankjøpte de første vognene en julaften formiddag i Sveits var jeg ikke klar over at de var i 1:93,5, jeg trodde i min unge uskyld at H0 var H0.
 
Planen min nå er i utgangspunktet å lage en stk helhetlig vognstamme i 1:93,5, men som sagt lurer jeg på hvor ille det vil bli om jeg blander sammen. (Så det er bare å hoste opp ett bilde til skrekk og advarsel).
 
 
Ben
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2007 at 22:38
Trenger du noe bilde?
Du kan jo måle lengden på den vognen du har, gang den så med 93,5 og del den på 87 så ser du hvor lang en slik vogn vil bli.
 
Jeg har noen Lima DSB sovevogner i 1:87 og de er riktig flotte og lange.
 
Du vil helt sikkert se forskjell, ikke minst i kurver med små radier hvor 1:87 vognene vil legge seg lenger ut over sporet. Det er jo tross alt derfor de krymper lengden på vognene.
 
Petter
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2007 at 23:09
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Som beinhard nagleteller er jeg opprørt over slike ting som ulik målestokk på vogner. Hvordan kan dere leve med sånt? ConfusedWink


Tja, mon det ...
Men nå er det nå engang sånn at noen ganger er det all right ganske enkelt fordi ting kan se bedre ut til tross for at det ikke er eksakt som i virkeligheten.
Men du sverger naturlig nok også til isometrisk perspektiv, vil jeg tro SmileWink
Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2007 at 00:04
Her blander De kortene hr. Pedersen! En fysisk modell være en gjengivelse av virkeligheten. Alt annet er umulig for en beinhard nagleteller! (Man blir ulykkelig og får ikke sove om natten.)
Sammenstillingen
av disse modellene kan derimot benytte seg av optiske triks slik man også gjør i perspektivtegninger. Det blir noe helt annet!

Men, det er klart, bruker man radier helt ned til 36 cm er man fortapt, uansett lengde på vognene (hvis man ikke kjører trikk!) og bruk av ev. optiske triks. Lange passasjervogner ser håpløse ut på radier under 70-75 cm. Det er like greit å innse det først som sist! WinkLOL



Edited by Henning L - 16 juli 2007 at 00:05
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2007 at 08:16
Siden det alikevel er agurktider:
- jeg er alltid tilhenger av å blande kortene godt, det gir det mest rettferdige spillet for de fleste Thumbs%20Up
Bjørn Egil
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2007 at 21:32

Hei Ben!

 

Det har vært en noe merkelig respons på dit enkle spørsmål. Her har du et bilde av Fleischmann 5604 (1:93,5) B4üm Personvogn og Roco (1:87) 44744 DB D4üm Reisegodsvogn koblet som du faktisk ber om! Du kan selv se forskjellen og avgjøre hva du syns.

 

 

MVH, Tom

Edited by rosenblad - 17 juli 2007 at 21:34
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2007 at 13:37
Kjempebra, takk skal du ha! Jeg tilhører den type mennesker som tenker visuelt, og da er slike bilder til svært god hjelp, spesielt når hobbyrommet befinner seg 476 km unna.
 
Jeg synes forskjellen i lengden er ganske tydelig på bildet. Da er det kanskje best å bestrebe seg på å ha egne adskilte 1:87 og 1:93,5-togstammer.
 
Så får heller noen miste nattesøvnen med tanke på at det står ett 1:93,5 tog på nabosporet til ett 1:87-tog på anlegget mitt.  LOL 
 
Det er nå en gang slik at vi har ulike ambisjoner, fokus og nivå på hobbyen vår. Jeg har fortsatt ikke kommet over at den "sveitsiske" jernbaneovergangmodulen jeg kjøpte fra BUSH har tysk og ikke sveitsisk lyd på den innebygde varselklokken!
 
Mvh
Ben-Sigvald Liknes
 


Edited by ben - 18 juli 2007 at 13:39
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2007 at 22:13
Originally posted by ben ben wrote:

Det er nå en gang slik at vi har ulike ambisjoner, fokus og nivå på hobbyen vår. Jeg har fortsatt ikke kommet over at den "sveitsiske" jernbaneovergangmodulen jeg kjøpte fra BUSH har tysk og ikke sveitsisk lyd på den innebygde varselklokken!


Der kan du se!
Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.