MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - printe ut spor fra 3rd planit
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

printe ut spor fra 3rd planit

 Post Reply Post Reply
Author
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: printe ut spor fra 3rd planit
    Posted: 01 juli 2007 at 13:50
Heisann,
 
Har startet et prosjekt i en annen tråd her. I den forbindelse lurte jeg på om noen kunne hjelpe meg i hvordan printe ut skinner i 3rd planit v.7. Ark format jeg har mulighet å printe ut er A4.
 
Da kan jeg teste ut "live" spor løsninger.
 
 
 
 
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 01:00
Hei,
Dette er en fin løsning som jeg har brukt ved flere anledninger.
Her kommer noen tips fra meg.

1. Rutenett
Oppsett for rutenett finner du ved å trykke "alt S" og gå til "Grid"
Jeg bruker gjerne 50 cm for major og 10 for minor grid lines.
Når jeg skal skrive ut i 1:1, endrer jeg fargen på minor til svart - eller en annen sterk farge - slik at jeg har referanselinjer når jeg skal lime A4 arkene sammen.
Ellers pleier jeg å slå av rutenettet når jeg skriver ut.

(Har du forresten sjekket innstillingene på "snapping", de er opprinnelig satt opp med tommer (som 25,4 mm) men ved å endre til metrisk (25,0) slipper du mye irritasjon.)

2. Utskriftsmeny
Trykk på skriverknappen på verktøylinja, eller "alt P", eller gå  til utskriftsmenyen via filmenyen.

3. Endre "Output Scales" til 1:1 og trykk set

4. Nå  er den grønne firkanten som viser arket blitt svært liten, men klikk på den og dra den inn over tegningen og bruk "zoom in" knappen for å få en passende størrelse.

5. Finn ut om det passer best med "landscape" eller "portrait" (høykant)
Endres via "printer setup"

6. Ved hjelp av knappene "rows" og "columns" får du opp flere ark, slik at du kan dekke det området du vil teste.
Du kan stille nøyaktig startpunkt for det øvre venstre hjørnet av det du skriver ut ved hjelp av x og y aksene. Kan være greit for senere referanse-punkt.
Dersom du finner at det ikke er nødvendig å skrive ut alle de sidene som er merket, kan du merke  sider som ikke  skal skrives, ved å holde skift-tasten inne og klikke på den siden.

Håper dette er til litt hjelp.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2007 at 21:26
Da er det gjordt KnuT, takk for veiledningen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.