MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp: sporlegging på sagbruket
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp: sporlegging på sagbruket

 Post Reply Post Reply
Author
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp: sporlegging på sagbruket
    Posted: 30 juni 2007 at 01:12
Jeg har kanskje begynnt i feil ende med at jeg har tatt bygningene først LOL

Sagbruket er ferdig bygget, så nå er jeg kommet til sporlegging.

Fabrikken har ingen forbilde, men den er bygget størrelsesmessig med tanke på Fremoduler.

Hvor mange moduler dette blir har jeg ikke tenkt på, men bilen tar lengde opp til 110cm og bredde på 70cm.



Kan dere hjelpe med tips og ideer til sporlegging, ville det spart meg for mange feilgrep og grublerier. Tegningen er laget i paint, jeg har 3rdplanit 7 men har aldri helt fått grepet på det Confused
 
Starter opp prosjentet i høst, så er det bare å ta tiden til hjelp Smile

Tømmer mottaket er 60cm langt men kan godt gjøres lengre. Tenkte på spor nedenfor fabrikken også så at et skifte lok fikk litt å jobbe med.




Da er siste bud drukket og alle chilli nøtter spist, så da tørner jeg inn for kvelden Wink
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2007 at 10:32
Hei Morten,
 
Det er alltid  en fordel å kjenne størrelse og form på bygningene som skal på modulen før sporet planlegges.Smile
 
Noen små tanker om spor og sporplan, med utgangspunkt at dette skal bli en operativ FREMOdul:
- Sørg for med en gang at du bruker riktig type spor, dvs. med kode 75 eller 83.
- Hold deg til minsteradius på 1000 mm, også for veksler. Dette betyr bruk av lange veksler, så du må regne med at vekslene tar endel plass. En lang Peco-veksel er f.eks. ca. 250 mm lang.
- Det kan tenkes at muligheten for gjennomkjøring på sagbrukssporet ikke er nødvendig. Du vil spare mye i lengde-retningen uten den.
- Overkryssingen inne på sagbruksområdet vil ta omtrent 70 cm i lengderetningen. Kan den forenkles, flyttes eller fjernes?
- En FREMOdul har i utgangspunktet det gjennomgående sporet midt på endestykket. Det betyr at du må bygge ut modulen i bredden for å få plass til sagbruket. Dette er ikke noe problem, men tenk på de 70 cm maksbredde du kan ha i bilen. Du bør også finne ut hvor mange seksjoner du får plass til i bilen på en gang. To meterlange seksjoner kan normalt pakkes mot hverandre for transport i en enhet som blir 100 x 50 x 60 cm, med ca. 20 cm plass til bygninger og trær imellom.
- Du bør sannsynligvis ha et uttrekksspor dersom du ønsker å drive med skifting på sagbrukstomta uavhengig av trafikken på hovedsporet.
 
Dette var bare noen grunnleggende tanker på et tidlig planleggings-stadium. Lykke til videre! Sagbruk er spennede bedrifter som vi gjerne kan ha flere av på FREMO-anleggene våre Tongue.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2007 at 12:12
Bare for å kverulere litt HalvorTongue:
Fremo normen "tillater" vel 700mm minsteradius på industrispor, dvs. at Peco medium radius vil fungere fint på dette sagbruket.
Ikke at jeg anbefaler det, jo større radie, jo bedreWink
(Sitter i startgropa med noen litt større selv nå)
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2007 at 12:17
Hva er det du har begitt deg ut på nå da JE? ikke Sandnes vel?
Har selv sittet og tegnet 4-5 US moduler, men trenger å få de inn på CAD. Som jeg overhodet ikke har peiling på...
 
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2007 at 12:35
Et generellt tips om sagbruk/papirfabrikk-sidespor: Der hvor flis/avfall fra sagbruket håndteres legges det neppe sporveksler siden de vil kreve et eventyrlig renhold og hyppig smøring. Håndtering av tømmer gir en del barkavfall.
 
Mon tro om ikke dette kan gjelde en del annen industri som håndterer pulver/støv/pukk/malm - osv?
 
Sporanlegg inne på selve industrien er gjerne derfor enkle. Det som i model kan virke litt vanskelig å få til på den tilmålte plass er industrienes "ankomst av råmateriele-spor" med losseløsning og opplasting av ferdigproduktet på egne spor.
 
Et sted å studere dette i marken er ved Pettersons papirmølle i Moss. Det er digre annlegg med Sandbukta tømmerterminal samt at Moss st. har egen skiftetomt som i noen utstrekning håndterer tog til og fra fabrikken.
 
 
mvh Ragnar
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2007 at 19:30

Dette var morro Thumbs%20Up

Ser ut til at jeg må tenke helt nytt, med tanke på Fremodul løsninger. Med sporet i midten av modulen, så får jeg ikke plass til fabrikken slik jeg har tenkt.
Men alle bygninger er heldigvis frittstående, så der kan jeg rokkere og flytte litt så det ikke tar så mye i bredden.
Det er ikke tømmer mottaket som er hodebry, men snarere sporplan på fabrikk tomta, tenker da på at hovedsporet skal gå i midten av Fremodulen.

Kunne godt tenkt meg å ha plass til vogner på tomta som et siftelok kunne jobbet med. Hvor praktisk er det med industri på begge sider av sporet?
 
Er det noen som kan skissere et forslag som man kan jobbe videre med.
Bagasjerommet er målt og der er det plass til to moduler på 110 x 70 x 60 cm
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2007 at 01:03
Du skriver at du har plass til moduler som er 70 cm. bred. En standard FREMOdul er 50cm bred. Sporet skal i ditt tilfelle derfor ligge 25 cm fra den ene kanten, og 45 cm. fra den andre kanten (som skråskjæres fra 50 til 70 cm). Altså får du litt mer plass på den ene siden enn du kanskje tror.
 
Om du skal legge noe på begge sider av sporet så vil jeg foreslå at du på den smaleste siden bare legger et buttspor eller to hvor det kan settes ut tomme tømmervogner, og lastede vogner som skal sendes. Og så holder sagbruket på den siden med mest plass. Husk at du ikke trenger modellere hele industrien. Det kan være nok og gi en illusjon om hvilke bygninger som skjuler seg f.eks. ved å bygge en kortside av industrien ytterst på kansen slik bla. J.I Hansen har gjort på sin industrimodul "Fossum" (link finnes her) Den modulen består forøvrig av to seksjoner på 120x50 cm. så bildene av den kan gi deg en pekepinn til hva du har plass til.
Alternativt kan du lage et lossespor for flis på ene siden og et lukket samlebånd som bringer flisen over til andre siden hvor selve hovedindustrien ligger. Petterson i Moss losser tømmer på ene siden og flis på andre siden av hovedsporet. 
 
I stedet for å ha to spor paralellt gjennom sagbruket kan du jo f.eks. la bare det ene sporet (nærmest hovedsporet) gå tvers over begge seksjonene i modulen og ha lossing og tømmerlager innerst til høyre på modultegningen. Så tar du det andre sporet som grener av og korter ned litt og lar ligge på skrå eller i slakk kurve litt lenger innover og såvidt litt over skjøten til høyre seksjonen hvor det da fungerer som lastespor for ferdige produkter. Det vil mest sansynlig ikke produseres mer enn en vogn ferdigprodukter for annenhver vogn med råvarer uansett, så sporene trenger ikke være like lange.
 
Om du skal ha et skiftelok på industrien så vil det da ha som oppgave og hente og bringe vogner for lasting/lossing mellom oppstillingssporene på ene siden av hovedlinja og selve sagbruket på andre siden. På treff må da modulen være utrustet med eget skiftepersonale, og slik vognflytting må gjøres etter avtale med stasjonsbetjeningen på de nærmeste stasjoner.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2007 at 01:09
Hei igjen,
 
Det finnes løsninger for å forskyve sporet ut til siden av modulen:
  • Ved å lage to tilpasnings-ender for modulen som forskyver de sentrale delene av modulen sideveis slik at hovedsporet kommer på ene siden og modulkassene plasseres sideforkjøvet i forhold til tilliggende moduler (om det er mulgi å forstå en slik forklaringEmbarrassed).
  • Ved å lage modulen i en svak kurve hvor hovedsporet tar "ytterkurve" på modulen og gir mer plass på innsiden av kurven.
  • Ved å la hovedsporet gå i en dobbelt S-kurve ut mot den ene kanten av moduler. S-kurver er skumle, særlig i forbindelse med skyving av vogner under skifting, så denne løsningen er ikke nødvendigvis god.
Et eksempel på det første forslaget kan anes på bildet av Gaukås stasjon:
 
Å ha industrispor på begge sider av hovedsporet kan fungere, for eksempel med et kryss over hovedsporet. Men det bør da også lages sikring av dette krysset slik at man ikke skaper unødig problemer for gjennomgående trafikk.
Husk at moduler trenger ikke være rektangulæreWink.
 
Som Jon Einar ganske riktig sier så er radius ned til 700 mm tillatt på industrispor. Bruk av medium Peco veksler er selvsagt mulig (de har en radius på ca. 900 mm), men visuelt er de ikke så gode som de lange. Man skal også være litt forsiktig med S-kurvene som oppstår i vekselgatene.
 
Moduler eller seksjoner med 70 cm bredde kan bli ganske uhåndterlige, jeg vil foreslå å begrense bredden til 60 cm. Men dette er selvsagt opp til den enkelte.
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2007 at 09:48
Hei
Hvorfor skal du ha hovedspor igjennom. De aller fleste slike bedrifter og industrier ligger som sidespor fra en stasjon, eller i enkelte tilfeller grener ut fra hovedsporet.

Lag modulen(e) som en industrimodul, da kan du legge sporene og plassere bygningene akkurat slik det passer. Dermed blir modulen en ende på et sidespor, og du trenger kun å ta hensyn til grensesnitt i en ende.

Sannsynligvis vil du da kunne greie deg med 50 cm bredde, da du har mulighet til å utnytte arealet på en helt annen måte. Det vil gjøre modulene enklere å plassere inn i et anlegg, og lettere å transportere og lagre.

Denne typen moduler er mangelvare i FREMO i dag, så du bør absolutt vurdere å lage den som en ren industrimodul.

En annen viktig ting. Før man setter i gang å bygge en industri, er det lurt å sette seg litt inn i hvordan produksjonsgangen innen bedriften er. Hvordan og hvilke bygninger som finnes og hvordan disse er plassert i forhold til hverandre, og eventuell sporforbindelse henger nøye sammen her.

Dessuten må man sette seg litt inn i teknikken som har vært brukt i forskjellige tidsperioder, da den i mange tilfeller kan være svært forskjellig .
En industri i dag vil stille helt andre krav til teknikk, bygningsmasse og transport, enn en på 60 tallet.

Du sier ingenting om hvilken tidsperiode du har tenkt å bygge, men vær nøye med valg av spor, og vær nøye med sporleggingen. Som halvor sier lenger opp lønner det seg å bruke lange sporveksler og størtst mulig kurver da dette visuelt blir mye bedere, og ikke minst blir bedere å trafikkere med forskjellige typer materiell.

Det å lage en god løsning på en slik modul krever mye tankevirksomhet, og det lønner seg å se på forskjellige løsninger. Og husk: Det enkle er ofte det beste.

Hilsen
Steinar


Steinar
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2007 at 13:46

@Steinar, tidsperioden blir etter Fremo norm 2.0 (1955-1980)

Som dere alle har nevnt så krever dette mye tanke arbeide Smile  og det er jo nettopp dette som gjør denne hobbyen så stor.
Det er dette med FREMOdul systemet som var litt nytt for meg. Så godt med innspil med industri på begge sider, industri på et endespor og fôrmodul som svinnger hovedsporet over til kanten av modulen. Samt teknisk som radius ++.
 
Takk for alle innspill folkens, virkelig hjulpet meg videre. Kom gjerne med flere det setter jeg pris på Thumbs%20Up
 
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2007 at 18:51
Da er arbeids tegningene klare.
Det blir en Fremo F96 med et sidespor som går til sagbruk modulen.
 
Takk for alle tips og innspill Clap
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.