MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 69625 - Freke
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

69625 - Freke

 Post Reply Post Reply
Author
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 69625 - Freke
    Posted: 27 juni 2007 at 10:48
Jeg kjørte igjennom Oslo S igår på vei til Lillestrøm, og der så jeg MB69 nr. 25. Dette er en 69 i det gamle røde designet men den hadde navnet "Freke" påskrevet på siden av førerplassen under sidevinduene. Jeg veit fra før av at Freke var en av Odins to ulver (Gere og Freke), men hvorfor har NSB valgt å sette navnet på en motorvogn? Jeg har aldri sett noe annet tog med navn før, så hvorfor har nr 25 fått navnet Freke (eller et navn i det hele tatt?) Hvorfor har ingen andre fått et navn? Og vil Freke få navnet sitt på nydesignet når NSB velger å omlakkere ham en gang i fremtiden? (Med mindre de velger å ikke lakke ham da.)

http://www.jernbane.net/upload5/69025freke_KEH.jpg

Edited by Grim - 27 juni 2007 at 10:52
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 10:50
I Arendal har vi et bm 69 set som heter eivind.

Edited by vetle1 - 27 juni 2007 at 10:52
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 10:53
Du veit vel ikke hvilket nr. det er?
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 10:57
69612 tror jeg det kan være et annet men jeg tror det er det. Jeg fant et bilde som nummeret stod.

Edited by vetle1 - 27 juni 2007 at 10:59
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 11:01
Hei

Motorvognsettene som ble sendt til Stavanger på begynnelsen av 90 tallet fikk alle navn. Fra Oslo området ble det overfør sett av B typen, noe Bergen hadde fått noen år tidligere. Da Stavanger senere fikk 72 sett, ble materiellet sendt rundt om i landet.

Observerte på mandag 25 settet sammen med 36 settet. 25 settet er det eneste sammen med 24 av typen B som har mellomvogn, og denne har kun en dør. Disse er bygget om fra styrevogner av typen B. 24 settet har godsavdeling i motorvognen, og dermed kun 3 utgangsdører på hele settet, mens 25 settet har 4.
36 settet har mellomvogn fra en styrevogn av D typen, og kan lettest kjennes igjen ved at den har 4 vinduer mellom dørene, mens alle de andre har 5.

Jeg husker ikke navnene på Stavanger settene, men alle hadde navn fra norrøn mytologi.

Mvh
PR
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 11:14
Dette er et gammelt Jærbane sett.
Der fikk alle settene navn etter de gamle smalsporlokomotivene som gikk på Jærbanen.
De 4 første fikk navnene Tjalve, Røskva, Hugin og Munin. (b-sett)
etter en offisiell navnekonkurranse.
Senere fikk flere sett navn, men nå litt mer uoffisiellt.
"Døperen" ble kalt inn på teppet til regionsjefen i NSB, men det gikk greitt når han fikk vite at NSB slapp å betale for bokstavene Confused
De andre som fikk navn var Eivind, Freke og Idun. (som jeg kan huske)
Det kan jo nevnes at "døperen" sendte inn forlsag på navn på alle 69 settene i landet, men fikk ikke gjennomslag dessverre.
Etter min mening er det ganske historieløst å kutte ut disse navnene når de lakkes om, men det tilfredstiller vel ikke kravet til uniform merkevareDead
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 11:31
Eivind har ikke blitt lakkert over til tomatdesign.
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 14:17
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Etter min mening er det ganske historieløst å kutte ut disse navnene når de lakkes om, men det tilfredstiller vel ikke kravet til uniform merkevareDead


Det må jo la seg gjøres å føre navnet videre selvom de lakker om, håper iværtfall det, sånt setter entusiastene pris på. Kanskje vi kunne sendt en mail til NSB med signaturer om å inkludere navnet ved en eventuell omlakkering.

Vis "Eivind" er nummer 612 da tror jeg han har blitt omlakert gitt...

http://www.jernbane.net/script/dispenhet.asp?enhet=1025&kat=Motorvogner&katID=

Edited by Grim - 27 juni 2007 at 14:20
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 14:43
Originally posted by Grim Grim wrote:

Vis "Eivind" er nummer 612 da tror jeg han har blitt omlakert gitt...
I følge NJK er Eivind 69-35.
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 16:55
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Grim Grim wrote:

Vis "Eivind" er nummer 612 da tror jeg han har blitt omlakert gitt...

I følge NJK er Eivind 69-35.

 

eirik


Jernbane.net hadde ingen bilder av 35 så det er jo mulig.
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 17:28
kansje han er det jeg er ikke helt sikker. Men jeg så et ulakert set igår.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 18:42
Originally posted by Grim Grim wrote:

Jernbane.net hadde ingen bilder av 35 så det er jo mulig.
Norsk jernbane klubb har plenty av bilder av 39-35, og det synes godt at den har navnet Eivind på siden. Settet er forøvrig omlakkert, så navnet er borte nå.
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2007 at 15:20
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Grim Grim wrote:

Jernbane.net hadde ingen bilder av 35 så det er jo mulig.
Norsk jernbane klubb har plenty av bilder av 39-35, og det synes godt at den har navnet Eivind på siden. Settet er forøvrig omlakkert, så navnet er borte nå.
 
eirik
 
Det var synd, tror jeg kanskje skal sende en mail til NSB og spørre om de kan ta vare på Freke for oss. :P
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2007 at 18:23
Så forøvrig Freke i dag, på Oslo S.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2007 at 23:46
Originally posted by carlf carlf wrote:

Så forøvrig Freke i dag, på Oslo S.
  Så Freke på Drammen stasjon idag, skulle brukes til en eller annen Oslo rute i 9-tia antagelig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2007 at 20:53
Her er de originale navneskiltene som er montert på en vegg på Stavanger stasjon.
Idun og Freke
Munin
 
Røskva
Thor
 
I tillegg så har vi Hugin som er bevart og står i ventehallen på Stavanger stasjon.
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 21:56
originally posted by vetle1
kansje han er det jeg er ikke helt sikker. Men jeg så et ulakert set igår. 
 
Nummeret er 69629.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 22:21
Digresjon:
To sett BM92 i Østerdalen fikk navnene Solan ogLudvig
På nordlandsbanen hadde de vel også navn? Ole Tobias? dagtog fra Mo?


Edited by einjen - 02 oktober 2007 at 22:22
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2007 at 08:35
Ole Tobias var/er navnet på togruten og ikke på lok/motorvogner... Navn på lok/motorvogner har jeg ennå ikke sett på nordlandsbanen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.