MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Omprogrammering av dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Omprogrammering av dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Omprogrammering av dekoder
    Posted: 24 juni 2007 at 13:50
Jeg maser jo fælt om dette med dekodere, det er ikke helt min sterke sideWink
 
Men min DI6 hadde en litt pussig addresse på dekoderen når jeg kjøpte den, nemlig addresse 3, og selvfølgelig så var det jo den samme addresen på 3.621 så den ble hensatt.
 
Kan jeg da for eksempel ta med DI6-en til for eks. Nils Småservice, eller evt. andre verksteder, for å få omprogramert dekoderen til en litt bedre addresse?Smile
 
 
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 14:22
Lars!
Alle dekodere har adresse 03 som standard når du kjøper dem. Dette er gjort for at du skal finne den nye dekoderen på en bestemt adresse så snart du setter et lok med en ny dekoder på sporet.

Avhengig av hvilket system du har så vil det være litt forskjellig fremgangsmåte for å endre denne adressen. Se i manualen! Nils Småservice eller en annen litt større hobbyforhandler kan sikkert hjelpe deg med å bytte adresse.

Et tips er å bruke samme dekoderadresse som loknummeret, så husker du det lett. Har loket ditt 3.621 så gi dekoderen adressen 3621 - lett å huske, og fungerer ok inntil du velger å kjøpe flere lok med samme adresse.

Lykke til!
Olav


Edited by olavm - 24 juni 2007 at 14:24
OlavM
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 14:28
Det visste jeg faktisk ikke, takk skal du haClap
 
Men siden jeg har mobilestation, kan jeg vell ikke bytte?
 
 
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 15:16
Originally posted by olavm olavm wrote:



Et tips er å bruke samme dekoderadresse som loknummeret, så husker du det lett. Har loket ditt 3.621 så gi dekoderen adressen 3621 - lett å huske, og fungerer ok inntil du velger å kjøpe flere lok med samme adresse.
 
Takk for tipset Smile
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 15:30
Hei
Det må nok Märklinistene på forumet svare bedre på enn jeg kan, men jeg ser ut fra linken http://www.marklin.com/newprod/2004/systemssoftware.html  (der du finner en brukermanual for systemet ditt) at du er begrenset til tosifrede lokadresser - så tipset mitt må vel endres til å bruke de to siste sifrene på loket ditt som adresse på dekoderen.

Men du må jo ikke nødvendigvis skifte utstyr. Bruk det utstyret du har til du blir mer komfortabel med digitalstyringen, og stanger hodet i mobilestasjonens begrensninger flere ganger - som kun 99 lok! Uansett kan du jo ta med lokomotiver og dekodere over til et annet system, så det du investerer er uansett ikke bortkastet!

Eller mente du å endre adresse på dekoderen - så er det forklart tydelig på side fem i den manualen du fikk linken til ovenfor!
Olav


Edited by olavm - 24 juni 2007 at 17:00
OlavM
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 15:55
Jeg sier nok en gang takk for hjelpenClap Forresten, har Nils Småservice åpent i sommer?

Edited by LarsR - 24 juni 2007 at 15:56
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Inge View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Inge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 16:45
Hei
Ta en kikk på denne linken. Den beskriver bruk av Mobile Station.
Der står det også hvordan du bytter lok-adresse
 
 
Jeg hadde samme problemet og fant denne ......Smile
 
/Inge
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 17:32
Opps.....Det ble visst verre......nå heter Di3 og Di6 det samme på stationenLOL
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 21:01
Hei igjen!
Så vidt jeg kan se ut av bruksanvisningen må du sette opp ett og ett lok. Fjern det ene lokket (Di6) fra anlegget, fjern det fra databasen på kontrollenheten, og registrer det som et nytt lok. Deretter fjerner du Di3"en , og gjentar det samme med Di6"ern. Når begge er registrert som forskjellige lok i databasen i kontrolleneheten kan du bruke begge to sammen.
Slik forstår jeg manualen - kanskje andre som har denne kontrollenheten kan hjelpe deg mer nøyaktig?
mvh Olav
OlavM
Back to Top
Inge View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Inge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 21:56
Hei
Mener det var slik jeg gjorde det. Husk lokadressene må være forskjellig ellers lar de seg ikke lagre i MSen. Ellers kan man endre de ulike lokene som ligger inne i MSen.
 
Ellers var vel dekoderen til Heljan sine di3 litt "klinete" å programmere fra en MS. Mener jeg fant en bruksansvisning for det og, på nettet.....Cool
 
Her står det noe ..
 
/Inge


Edited by Inge - 24 juni 2007 at 22:04
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 22:26
Trenger bare å omprogrammere DI6-en. Vell vell, da får jeg jo litt kveldsarbeidSmile
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Inge View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Inge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 22:32
Originally posted by LarsR LarsR wrote:

Trenger bare å omprogrammere DI6-en. Vell vell, da får jeg jo litt kveldsarbeidSmile
 
Lykke til ... Wink
 
Lyst til å lære mer om digitale tog?
Her er det litt fra en dansk side..
 
 
/Inge
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 23:44
http://www.digitaltog.dk/Digital/MSLokpilotmfl.PDF
Fulgte denne instruksen, ESU Loksound addressen, men jeg får ikke opp på skjermen "Prog lok". Kanksje den ikke fungerer på mfx dekoder?
 
 
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 23:52
Gjett nå hva jeg klarte: Jo da, DI6-en ble omprogramert den, men loksounden fulgte ikke etter.....så nå kan jeg skru på frontlys og i tillegg fløyteSmile 
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2007 at 01:27
Nattmelding 01.27 : Di6 fungerer nå med annen addresse, alle knappene fungerer bortsett fra en, nemlig baklyset, funksjonen der har overtatt en fløyteplass. Dvs. at de lyser så lenge jeg holder inne knappen....LOL.
 
Di3 funker helt utmerket og er allerede begynt å ta opp sin karriere Smile
 
Takk til alle som har bidratt med hjelp, det hadde ikke gått uten dere!


Edited by LarsR - 25 juni 2007 at 01:27
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.