MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kortkoblinger; ROCO vs Fleischmann
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kortkoblinger; ROCO vs Fleischmann

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kortkoblinger; ROCO vs Fleischmann
    Posted: 23 juni 2007 at 21:30
Jeg har tenkt å kjøpe en pose med 50 stk kortkoblinger. Har for det meste vanlige koblinger på mitt rullende materiell, med unntak av ett togsett som har Roco sine kortkoblinger.

En slik pose med 50 koblinger vil holde til mer enn det jeg har av rullende materiell, så det spiller ingen rolle for meg om jeg bytter ut alle eller bare 2/3 av det jeg har. Det jeg prøver å komme frem til er om noen har noen anbefalinger på det området. Da tenker jeg på både hvor bra de fungerer og utseendemessig.

Takk på forhånd!Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 09:03

Yngve.

selv så har eg brukt Roco sine kortkoblinger på faste passasjer stammer, men har ikke prøvd de på andre type vogner. Men vet det snakkes om at Fleischman er det beste å bruke her... Også i Fremo sammenheng...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 11:49
Har gått over til Roco sine kortkoblinger etter å ha kjørt standard koblinger lenge. Har det på alle lok og vogner. Syns det fungerer veldig bra. Eneste er at koblingene ser ut til å være litt svake med tanke på oppbevarings skader. De ser jo ikke så helt skala ut heller(når de ikke er tilkoblet), men med passasjervogner ser det veldig bra ut. Også med godsvogner. Alt ser mere realistisk ut når ting er sammenkoblet.
Syns jo kanskje Fleischman sine ser mer kvalitetsmessig bra ut. Ligner vel litt på amerikanske kadee koblinger?

Rune
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 12:06
Hei Yngve,
 
Som du sikkert vet bruker jeg Roco korkoblinger, er veldig fornøyd med disse. Har ikke noe å sette fingern på med unntak av at de kanskje kan ha en tendens til å henge litt etterhvert, men det har kanskje like mye med koblingsholderen som koblingen å gjøre??? Fleischmann sine har jeg ikke noen erfaring med, men mener å ha hørt at disse sitter enda tettere enn Roco... 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 12:26
Jeg har benyttet både Rocos og Fleischmanns kortkoblinger, og hos meg blir alle koblinger byttet ut til Fleischmann. Ingen tvil om at disse fungerer best (hos meg).
 
Øistein Y.
magnus
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 13:18
Jeg benytter konsekvent Fleischmann kortkoblinger.
De er etter min mening det beste kompromisset en MJ-kobling alltid vil måtte medføre. Jeg kan oppliste en del fordeler og ulemper for disse koblingene:
 
Fordeler-
Stikker lite ut foran modellen når den ikke er koblet.
"Passelig" koblingsmotstand som gjør det mulig å skyve vogner uten at koblingen går "i lås" ved forsiktig rangering.
Lite følsom for sporkvalitet (løser ikke ut utilsiktet).
Pålitelig  (kan koble i svake kurver og har stiv koblingsforbindelse som det kreves ved koblingskulisser ).
Mulighet for å løfte vogner/lok ut av faste togstammer uten verktøy/lirking/fikling.
Stabilitet og soliditet over tid. (intet vedlikehold)
Presisjon. Det er lite variasjon på individer mht. koblingsmotstand og tolleranser på NEM-lomme og koblingsavstand mellom vogner.
Kan aktiveres av avkobligsskinne på forhånd og tillater derfor å skyve vogner på plass før koblingen utløses.
 
Ulemper-
Pris (koblingene er ikke de rimeligste på markedet)
Koblingsutløser har lett for å komme i konflikt med "særnorske" ploger som finnes på enkelte lok.
Kan virke noe klumpete (det finnes smekrere koblinger på markedet men dette er som sagt et kompromis .
 
Dette var et forsøk på å oppsummere de erfaringer jeg har med disse koblinger i snart 20 år.
 
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 13:49
Synes dette høres intressant ut. Synes Roco sine koblinger ser direkte stygge ut i ukoblet tilstand. Hvordan er disse Fleischman koblingene i krappe kurver. Blir vognavstanden for kort eller fungerer det bra?
eks radie på rundt 40-60cm
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 13:53
Jeg har ikke hatt problemer ned til 36 cm.
magnus
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2007 at 14:55
Ser ut til at det blir Fleischmann kobliner på meg da. Det er bare en femtilapp i forskjell på prisen på en pose med 50 koblinger. Takk til alle som har svart!Smile

Ellers må gjerne andre dele sine erfaringer her også.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2007 at 02:30
Bruker kun de nye og ikke de gamle til Roco. Når jeg brukte den gamle typen kunne jeg kjøre maks 8v på annlegget i Horten den tiden jeg var der og kjørte.  Med den gamle typen sporet det altid av i samme svingen med Di3 og Lima B3.
 
Etter at jeg byttet til den nye roco typen. har jeg kjørt 15 vogner på samme annlegget uten problemer med dobbel Di4 og Lima B3/B5.( måtte ha hjelpelok opp helixsen)
 
 


Edited by Wickerman - 26 juni 2007 at 02:31
A matter of life and death
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2007 at 09:32
hva er heliksen?
Helsing Ørjan :)
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2007 at 10:28
Er ikke det en skinne som går rund og rundt oppover. De bruker de til å parkere lok og vogner. Jeg tror det er det en heliks.

Edited by vetle1 - 29 juni 2007 at 10:29
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2007 at 09:41
En helix er en skinne/skinner som går rundt og rundt oppover/nedover som en skrue, brukes for å frakte toget til et nivå høyere eller lavere på anlegget.

Her ser du helix brukt i praksis, litt ned på sida:

KjellAn sin weblog
Mvh Egil
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2007 at 10:26
Hva er den idielle radiusen på en heliks, har vurdert lenge om å sette en slik på anlegget mittt. Men litt skeptisk på hvor stor plass den kommer til å ta????
 
mvh
 
kokken
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.