MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Transparent maling/lakk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Transparent maling/lakk

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Transparent maling/lakk
    Posted: 11 juni 2007 at 22:17
Jeg skal dekke til siden på magasinet mitt med plexiglass for å få det støvtett, men samtidig kunne slippe lys inn (pga. overvåkingskamera).
Nederste delen skal være "himmelblå" men samtidig kunne slippe noe lys igjennom.
Noen tips? Jeg har en mistanke om at lateksmalingen jeg bruker som "himmelfarge" ellers på anlegget blir temmelig lystett.
Det vil komme en lysskjerm ca. 15cm ned fra taket foran lysrørene, mens det som blir synlig på magasinsiden nedenfor denne vil bli fortsettelsen av "himmelen" til nivået under.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2007 at 23:49
Tynt, farget papir kanskje? Det brukes i reklameskilt med lys. Bare at der skal lyset ut i stedet for inn...

Mvh Heine
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 08:49
Hei
Selvklebende folie med farger finnes i sortimentet til de større leverandørene av kontorrekvisita (Binders o.l.) Eller så kan du spørre hos arkitekter eller reklamebyråer, som kanskje bruker tilsvarende filmer for å lage presentasjonsmateriell. Jeg har brukt tilsvarende film, men da i mindre prosjekter, der det har vært nok med A4-ark. Disse er transparente i forskjellig grad, avhengig av fargen.

Finner du ikke hjelp fra disse, kan du jo gå et skritt nærmere "kilden", og ringe de hyggelige folkene på 3M Norge... (jeg jobber ikke der).
mvh Olav
OlavM
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 09:09
Tamiya har transparent lakk i forskjellige farger.

Edited by GeirG - 12 juni 2007 at 09:10
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 10:35
Tamiya har som nevnt gode transparente farger, bare husk å lakkere dem på baksiden av glasset. Personlig favoritt er "smoke", som gir et sotet glass.
Kan med hell brukes på lokomotiver og vogner som man ønsker å redusere innsynet, samtidig som det fortsatt er et glass.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2007 at 23:44
Takk for tipsene folkens!
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2007 at 09:44
Her er ett tips til.....jeg har med stort hell brukt glassmaling,det får du kjøpt i de fleste fargehandler og i mange nyanser....vil råde deg til å bruke airbrush på dette,dog....

Edited by morten.h - 13 juni 2007 at 09:44
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2007 at 01:14
jeg har oxo tenkt på å lage en slik boks eller display. har u noen tegning på den du har laget....????
 
mvh
 
kokken
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2007 at 18:58
Originally posted by kokken kokken wrote:

jeg har oxo tenkt på å lage en slik boks eller display. har u noen tegning på den du har laget....????
 
mvh
 
kokken
 
Jeg tror du misforstår, dette er ikke noe vitrineskap, men et lukket magasin som er tilpasset et rom.Smile
Tror du vil ha liten nytte av tegningen
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2007 at 19:32
nei jeg mener ikke vitrineskap, men en slags mulighet for å se det som evt er skjult......
 
mvh
 
kokken
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 14:58
hei, lurte på om du har flere bilder av displayet ditt, ble fasinert...
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.