MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DI 3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DI 3

 Post Reply Post Reply
Author
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DI 3
    Posted: 30 mai 2007 at 15:39
er det noen som har en DI 3 i nydesign til salgs???
 
 
 
 
               i 1000-2000  klassen
 
 
 
      takker på svar på forhåndSmile
Helsing Ørjan :)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2007 at 15:55

Hei

Tror det kanskje er litt greiere om du er litt mer spesefik, AC eller DC? Digital eller analog?
 
1000-2000,- klassen, hmmm hvorfor ikke bare kjøpe en helt ny fra Heljan? Koster rundt 1500, - for en i DC og 2000,- for en i AC. Det er enkelt å bygge om DC utgavene...
 
Men hvis du er ute etter en brukt kan det være en ide og legge ut en annonse på MJF-børsen
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2007 at 20:27
ok takkThumbs%20Up
Helsing Ørjan :)
Back to Top
gabriel View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gabriel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 01:05
Hei.

Prøv Bergen Modelljernbane.  De har både Di36.19 og DI3.621 i nydesign.   Jeg kjøpe begge i går selv og fikk en meget god pris.  (betalte for 1 fikk 2)
Det er Hejlan sine modeller og de leveres både som DC og AC.

Mvh Gabriel


Edited by gabriel - 31 mai 2007 at 09:40
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 08:17
Jeg har selv Heljan sin Di3 + en TMY. Begge for DC.  Jeg har etter mye frustrasjon over strømopptaket byttet ut hjulene med Hobbytrade sine reservehjul for Di 4.  Kjempefornøyet med det resultatet, iallefall så langt.

Edited by Per Einar Orebe - 31 mai 2007 at 08:21
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 08:59
hadde også litt problem med strømopptaket til Heljans Di.3"ere... men ved å bøye "laskene" som står mot hjulene slik at de står litt mer i spenn gikk det fint. Jeg kjøpte også hos Bergen Modelljernbane for et års tid siden og fikk 2til prisen av 1
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 10:44
Hei!
 
Strømopptaket på min er fint men hva hjelper det når loket står helt stille imens motoren surrer og går? Heljan imponerer ikke meg men det gjør derimot Roco!
 
MVH, Tom
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 11:00
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Jeg har selv Heljan sin Di3 + en TMY. Begge for DC.  Jeg har etter mye frustrasjon over strømopptaket byttet ut hjulene med Hobbytrade sine reservehjul for Di 4.  Kjempefornøyet med det resultatet, iallefall så langt.
  Var det mye jobb å bytte hjula? Alle mine 8 Heljan Nohaber sliter i slakk motbakke når de har vognslærker bak seg....kunne godt tenke meg å montere hjul med hefteringer på samtlige....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 11:25
Nei!  Ikke stor jobb å bytte dem!  Du åpner boggiene undenifra, 3 biter skal av.  Detretter "detter" aklsene ut og nye kan installeres.  Jeg la inn litt nytt fett før de ble lukket, fordi de nye akslene var helt tørrre.  Dette var fett beregnet på plast tannhjul (Fra RC miliøet feks.) Største "problemet" bestod i å få kontaktblikkene på plass igjen uten å vrenge dem når akslene ble lagt inn.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 11:35
Hei,
 
Jeg hadde også problemer med strømopptaket på mine Heljan, til tross for rene skinner.
Jeg gikk i garasjen og fant min gamle tube med Krompolish, som jeg brukte på mine tidligere biler, hvor det var masse gromt krom Smile 
 
Tok litt på en qtips, kjørte hjulene rundt, og fikk av belegget som var på hjulene, både under og på baksiden. Etter dette har det ikke vært problemer av noe slag.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 11:51
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Nei!  Ikke stor jobb å bytte dem!  Du åpner boggiene undenifra, 3 biter skal av.  Detretter "detter" aklsene ut og nye kan installeres.  Jeg la inn litt nytt fett før de ble lukket, fordi de nye akslene var helt tørrre.  Dette var fett beregnet på plast tannhjul (Fra RC miliøet feks.) Største "problemet" bestod i å få kontaktblikkene på plass igjen uten å vrenge dem når akslene ble lagt inn.
  kjøpte du ferdige hjulsett med tannhjul?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 13:09
Ja!  Glemte det.  Fikk dem hos NMJ.  I pakker av 6 aksler
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 13:12
Prøvet også ulike "remedier" for å forbedre strømoppytaket, men uten noe serliog hell.  Mye hjalp litt for så å ikke fungere lenger.  Problemet med å smøre noe annet enn Goo-Gone / lighterbensin på skinnene forverra bare ting etter litt tid.  Selv om det bare var på hjulene så endte det på skinna uansett.
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 14:29
hei igjen jeg kjører ac og  jeg kjører analogt
Helsing Ørjan :)
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 17:54
Di3 fra Heljan går utmerket, men man må passe på at belgene på baksiden er i spenn , slik at hjulene får strøm selv om disse beveger seg sideveis.
 
Hjulene er brunerte, her kan man hvis problemet forsetter(kan også gjøres på lima lok) Er å fjerne det brunerte belegget med en minidrill(dreimmel eller ligende)
 
Både mine Roco og Heljan Di3 går utmerket.
A matter of life and death
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2007 at 18:20
Jeg kjører AC og mine 3 Heljan Di 3 går helt supert... Kjører lange tog uten at det har vært noe problem noen gang...Wink

Edited by Andreas - 31 mai 2007 at 18:24
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2007 at 20:58
har kjøpt meg en di 3 i gammeldesign (en brukt märklin
 
    
                                
                    C         D
(skal liksom forestille en DI.3)
       
                    
Helsing Ørjan :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.