MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Smussing
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smussing

 Post Reply Post Reply
Author
Habbestad View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Habbestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smussing
    Posted: 15 mai 2007 at 17:36

Jeg var en tur på NMJ og der fikk jeg se smusset modeller. Jeg kunne ønske meg å lære dette. Jeg hørte at det kom til å bli et kurs på Strømmen en gang i framtiden, men det er jo sikkert lenge til. Er det noen som kan forklare meg framgangsmåten, slik at jeg kan prøve meg fram. Har noen kanskje noen bilder eller nettsider som jeg kan titte på.

Henrik
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2007 at 22:48
Det finnes flere tekniker for å smusse modeller. Min erfaring er at man som regel oppnår best resultat, ved å kombinere flere tekniker...
 
- Airbrush, ikke mitt felt, men sikkert flere andre her som kan fortelle deg om det... (Morten?Wink)
 
-Smussepulver, bruker det ofte selv, men bare på byggniger og skinner og annet. Er ganske enkelt å påføre.... Bruk en myk pensel å klin det utover i den mengden du ønsker... Når du er fornøyd, tar du frem matt fiktivspray og sprayer dette forsiktig langt unna slik at det drysser forsiktig over det du har patinert.
 
-Pastelkritt, hørt om en del som bruker dettte å tynner det ut med vann for å deretter påføre det på modellen... Har prøvd det en gang for noen år siden med litt varierende hell...
 
- Tørrbørsting, fungerer ved å ta bittelite maling på penselen og deretter dra det ut til det nesten er helt tørt på et papir eller lignende. deretter penseler man forsiktig over modellen. Dette er best å kombinere med andre tekniker og utgjør en fin finish...
 
Det er sikkert andre som vet om flere tekniker enn dette også... 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2007 at 13:02
Jeg bruker smussepulver på mine vogner.  Det er lett å få til en jevn overgang fra sterkt smusset til ikke noe. Og det er lett å børste av dersom det ble for mye. Husk å tørke av vogna godt først så det ikke blir fingermerker.  Støv og rust blir særlig fint med denne metoden, synes jeg.
Kjøpte et sett med ulike farger hos Modelleffekt for lenge siden. 

Av og til "vasker" jeg vogna først. Dvs har sterkt uttynnet Humbrolmaling (sort/mørk grå) på en tynn spiss pensel og "setter av" små dråper slik at malingen kryper bortover langs hjørner og furer.  Fint på f.eks G-vogner med trekledning og lufteluker på lok.
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2007 at 13:59
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
- Airbrush, ikke mitt felt, men sikkert flere andre her som kan fortelle deg om det... (Morten?Wink)
 
 
Jepp, det kan jeg forklare! Jeg foreslår at du tar en titt i "hva står på byggebordet del 1" -tråden...på side 7 forklarer jeg i detalj hvordan jeg smusset Di 7 med airbrush samt tørrbørsting med pensel....Hvis det ikke hjelper,kan du ta deg en tur til Larvik så skal jeg gi deg spesial kurs i fagetWink


Edited by morten.h - 16 mai 2007 at 14:41
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Habbestad View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Habbestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2007 at 17:22

Takk for tipene gutter. Bra jobb på Di.7"en. Jeg har saffet meg slikt smusspulver, men det var vanskelig å få til å bli bra.

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2007 at 01:27
Originally posted by Habbestad Habbestad wrote:

Takk for tipene gutter. Bra jobb på Di.7"en. Jeg har saffet meg slikt smusspulver, men det var vanskelig å få til å bli bra.

Jeg har også prøvd ut dette pulveret(fra flere fabrikanter) men blir aldri fornøyd...synes airbrush og tørrbørsting er mere kontrolerbart(skal sies at det trengs litt trening før teknikken sitter...har mer enn 20 års erfaring med airbrush og lærer noe nytt stadig vekkWink)
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Habbestad View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Habbestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2007 at 15:30

I dag var jeg å fikk meg en lakkspøyte fra en kammerat som er lakkerer. Vi skal røve oss litt fram i dag. 

Hvilken lakktype er ambefalt, ser noen nevner humbrolmaling.
Den dagen jeg var på Strømmen kjøpte jeg "Vallejo" det er akryll. denne skal fortynnes med vann. Hvis jeg skal tynne dette ut for å få lagt minst mulig på, er det noen som har en oppskrift på dette?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2007 at 16:47
Originally posted by Habbestad Habbestad wrote:

I dag var jeg å fikk meg en lakkspøyte fra en kammerat som er lakkerer. Vi skal røve oss litt fram i dag. 

Hvilken lakktype er ambefalt, ser noen nevner humbrolmaling.
Den dagen jeg var på Strømmen kjøpte jeg "Vallejo" det er akryll. denne skal fortynnes med vann. Hvis jeg skal tynne dette ut for å få lagt minst mulig på, er det noen som har en oppskrift på dette?
 
Hvis du skal smusse,bør blandingsforholdet være ca 1:9 dvs 1 del maling på 9 deler tynner(i ditt tilfelle vann)....Men vær obs på en ting,hvis det du skal sprøyte på har blitt lakket med oljebasert maling vil akryll malingen ikke feste seg.... men oljemaling (enamel) kån sprøtes på akryll,motsatt vei funker det altså ikke.
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2007 at 19:37
Hei!
 
En annen måte å få møkkete modeller på, er å benytte seg av Tamiyas nye smussesett. Sjekk produktene #87079-#87088 på denne linken.
 
Er det noen som har erfaring med bruk av disse "smusse-preparatene"? Jeg kunne forøvrig ønske meg en test/anmeldelse av disse i Mj-bladet. Er det noen som tar utfordringen?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.