MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Moduler på Ivar-hyller fra IKEA
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Moduler på Ivar-hyller fra IKEA

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Moduler på Ivar-hyller fra IKEA
    Posted: 27 april 2007 at 12:59
Ideen til dette kom som følge av en svært liten lyst til å begynne å snekre kasser slik at jeg lette etter en ferdigløsning til mine Nm-moduler. Da kom jeg til å tenke på at Ivar-hyller som underlag ville spare meg for mye jobb pluss at det er lett å lagre. Sistnevnte er SVÆRT viktig, siden prosjektet er ment som en kompakt og langvarig løsning. Dette er noe jeg tenker å kunne oppbevare på en hybel(!).

Tanken er å legge styrospor el. rett på plata for å bygge på det og ha "knekk-moduler" mellom for å få avbøyningen. På langsidene fester jeg en list på undersiden for å skjule elektrisk opplegg. På messer blir platene enten satt etter hverandre på et bord eller jeg bruker Ivargavlene mellom modulene.

Så har noen erfaringen med dette? Har jeg rodd meg utenfor verdens endestup?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 13:59
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 14:15
Jepp, der har du dem. De hyllene jeg har planer om å bruke er på 83x30 cm.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 15:49
Originally posted by carlf carlf wrote:

Ideen til dette kom som følge av en svært liten lyst til å begynne å snekre kasser slik at jeg lette etter en ferdigløsning til mine Nm-moduler. Da kom jeg til å tenke på at Ivar-hyller som underlag ville spare meg for mye jobb pluss at det er lett å lagre. Sistnevnte er SVÆRT viktig, siden prosjektet er ment som en kompakt og langvarig løsning. Dette er noe jeg tenker å kunne oppbevare på en hybel(!).

Tanken er å legge styrospor el. rett på plata for å bygge på det og ha "knekk-moduler" mellom for å få avbøyningen. På langsidene fester jeg en list på undersiden for å skjule elektrisk opplegg. På messer blir platene enten satt etter hverandre på et bord eller jeg bruker Ivargavlene mellom modulene.

Så har noen erfaringen med dette? Har jeg rodd meg utenfor verdens endestup?


Sjekk verdens beste begynnerbok, Jan Jangøs Små Tog (AoHs forlag, Stockholm 1978) side 36: "IKEA-standard for Små Järnvägar". Jangö tillegger kunstneren Peter Dahl æren for det første anlegget på IVAR-hyller.

(Jeg var 23 år da boka kom ut, noe sier meg at du var litt yngre, Carl...)
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 15:57
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:


Jeg var 23 år da boka kom ut, noe sier meg at du var litt yngre, Carl...)


Mulig det, med tanke på at jeg er (nesten) 18 nå...

Men skal se etter boka, er den i MJF bibliotket mon tro?

Edited by carlf - 27 april 2007 at 15:58
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 18:56
Hei!
 
Originally posted by carlf carlf wrote:

Men skal se etter boka, er den i MJF bibliotket mon tro?
 
Den finnes i MJFs bibliotek og har utlånsnummer 27. For å låne denne av biblioteket kan bestilling sendes på denne link (gjelder kun medlemmer av MJF).
 
Undertegnede har selv lest boken, og til tross for sin alder er den svært informativ, og inneholder mange gode poenger.
 
God lesing!
 
Med vennlig hilsen
 
Roger Halvorsen
Nestformann MJF
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 19:05
Da er den bestilt

Men har noen tanker rundt løsningen vil jeg gjerne høre!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 19:43
Hei!
 
Det er ikke bare Alt om Hobby som har omtalt anleggskonstruksjon i IKEAs Ivarhylle-system.
 
Model Railroader har også hatt én artikkel om dette, og tar jeg ikke helt feil var det i septembernummeret i 2000, og artikkelen var skrevet av Lars-Göran Larsson.
 
Iain Rice har også omtalt anleggskonstruksjon i Ivar-hyller i sin Small, Smart & Practical Trackplans.
 
Det er ikke bare Ivarhyllene som egner seg godt til anleggskonstruksjon. På ett britisk mj-forum leste jeg om en som benyttet Ivar-systemets gavler som rammekonstruksjon til sine "baseboards". Han monterte bare en plate på gavelens ene side, og vips hadde han ett ferdig rammeverk/baseboard. Den fåes i forskjellige størrelser, og prisen for en slik er jo ikke helt avskrekkende heller. IKEAs Ivar Gavl.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 20:32
Å bruke gavlen var jo en god idee (sparer snkkirering) men jeg liker tanken å bare kunne stable modulene rett i hyllegavlenes knotter (de som kjenner Ivar kjenner igjen disse, det er bare å ta platene inn og ut av gavlene).
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 22:23
Bøker om emnet er sikkert bra, men ta en titt på forumet på modellrallaren. Det er vel skrevet ganske mye om moduler basert på Ikea-hyller der...
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2007 at 01:06
Hei!
 
Angående anlegg bygget i IKEAs IVAR-hyller, finnes det ett par eksempler i denne utgivelse.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.