MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin k-skinner og to-skinne
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin k-skinner og to-skinne

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin k-skinner og to-skinne
    Posted: 27 mars 2007 at 09:19
ok...

Jeg holder på å konstruere (det går fryktelig seint),  mitt "nye" k-skinneanlegg, og der jeg satt og funderte i går kvled så begynte jeg å lure på om jeg burde modifisere k-skinnene slik at jeg kan kjøre mine marklin og lima/roco-tog på samme spor.

Hvordan fungerer dette i praksis?

Hva må fysisk gjøres med k-skinnene for at dette skal fungere?
Hva med veksler?
Eller bør jeg bare la det være som det er og holde meg til Marklin (det er ikke noen stor sak akkurat nå, siden jeg bare har tre analoge dc-lok, men jeg ser ikke for meg at fremtidige innkjøp kommer til å være noe annet enn dc).




--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2007 at 11:46
De rette og de buede skinnene behøver du ikke gjøre noe med,det er bare å koble seg på. Sporvekslene derimot,der må du isolere skinnestrengene fra hverandre,det er litt småpusling men det lar seg gjøre....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2007 at 12:22

Såvidt jeg har sjønt skal Klubbanlegget til Stavanger MJ Klubb ha denne muligheten på enkelte strekninger. På disse strekingenen har man valgt Peco flexi og Märklin penser. Tror Peco lager en metalstreng som kan tres ned mellom svillene, tilsvarende midtleder 

mvh Karstein
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2007 at 16:39
Vedrørende Mãrklin k-skinner to og tre skinnedrift,det går utmerket med slanke k veksler med plasisolering på begge skinnestrengene mot likestrømmsvekslen.
På anlegge til Sør Østerdalen MJ klubb har vi hatt flere tilfeller av nesten ulykker type frontkolisjon mellom ett likestrømms lok og vekselstrømms lok.
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 12:32

Hvis det er meningen å montere slepesko under likestrømslokene, går det bra bare å fjerne strømtilførselen til de isolerte hjulene. Dersom du skal kjøre to-skinne drift på Maerklin skinner, må du huske å isolere alle vognhjul og kan ikke kjøre både vekselstrøm lok og likestrøm lok samtidig.

perflo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.