MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt spørsmål om Z-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt spørsmål om Z-skala

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt spørsmål om Z-skala
    Posted: 17 mars 2007 at 13:26
Siden det ser ut som det blir anlegg med Z-spor på meg har jeg et par spørsmål, kanskje noen dumme spørsmål men jeg har lite peil så tilgi meg...

1. Kan man bruke en Märklin trafo av den gamle blå typen jeg fikk med et startsett på z-materiell?

2. Kan man nappe av noen av svillene på sporet siden jeg skal bruke det som Nm spor?

3. Hva er minsteradius et lok/skinnebuss med boggier kan kjøre gjennom?

4. Hva er største mulige stigning for tilsvarende, uten vogner, men med N skala kåpe? Kan og bli aktuelt med et lite diesellok med noen få godsvogner, hva med stigning da?

5. Hvordan er bruktmarkedet for enkle boggilok/skinnebusser? Er det lett å få tak i brukte rette skinner, flexi, faste svinger og el. veksler?

Håper noen vet, trenger sånt til planleggingsarbeidet av CFC...


Edit: Trykkleif



Edited by carlf - 17 mars 2007 at 13:26
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2007 at 14:17
Originally posted by carlf carlf wrote:


1. Kan man bruke en Märklin trafo av den gamle blå typen jeg fikk med et startsett på z-materiell?


Nei, Z-skala er likestrøm. Kjøp et startsett, så har du trafo.

Quote
2. Kan man nappe av noen av svillene på sporet siden jeg skal bruke det som Nm spor?


Det går bra hvis du limer fast sporet til underlaget. Hvis du ikke limer blir det nok litt ustabilt...

Quote
3. Hva er minsteradius et lok/skinnebuss med boggier kan kjøre gjennom?


Jeg har 9 cm radius på kakeboksen, og der kan jeg kjøre med boggilok og små 3-akslede lok.

Quote
4. Hva er største mulige stigning for tilsvarende, uten vogner, men med N skala kåpe? Kan og bli aktuelt med et lite diesellok med noen få godsvogner, hva med stigning da?


Hvis du ikke har vogner hengende etter behøver du ikke å bekymre deg for stigninger...

Quote
5. Hvordan er bruktmarkedet for enkle boggilok/skinnebusser? Er det lett å få tak i brukte rette skinner, flexi, faste svinger og el. veksler?


I Norge: begrenset

I Tyskland (ebay.de) ubegrenset - Akkurat nå er det 3400 auksjoner der i kategorien Z-skala.

Heine
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2007 at 23:32

Originally posted by carlf carlf wrote:


5. Hvordan er bruktmarkedet for enkle boggilok/skinnebusser? Er det lett å få tak i brukte rette skinner, flexi, faste svinger og el. veksler?

Jeg kjøpte en skinnebuss (Z) på eBay for 40 Eur i sist uke, ny koster ca. 900,-

Greit utgangspunkt for et to-akslet drivverk, hvis du skal bygge Nn skala.

Det er også en del brukte veksler.

mvh
Karstein



Edited by karsten - 19 mars 2007 at 10:04
mvh Karstein
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2007 at 11:11
Takk for svar, det hjelper endel!

Hadde håpet det var bedre marked for brukt Z skala i Norge da...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 11:48

Dessverre er det lite brukt her i landet. Hender det dukker opp noe på finn og qxl, men det er som regel høyt priset. Oftest er det noe som bestemmer seg for å slutte med Z og dermed selger alt samlet, startsett, skinnesett og diverse. Gjerne ikke det man er ute etter.

Ville vært litt skeptisk til å fjerne sviller i flexiskinner. Har ikke prøvd, men kan tenke meg at det blir litt ustabilt etterpå.

Husk at en trafo koster omtrent det samme som et startsett med trafo.  

mvh Karstein
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 15:34
Hva med på messer? har egentlig vært blind for annet enn H0 tidligere... Jeg tenkte å dra på Z-mod messa, og jeg kommer jo på Kråkstadmessa.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2009 at 17:07
Lite spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Hva er høyden på et lokomotiv som har slått opp stømavtakeren (eller hva den heter for noe) på taket?
Jeg skal bygge bilbro over sporet, og trenger å vite hvilken klaring jeg må ha for tog og strømkabel.
Håper noen kan svare raskt:-)
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2009 at 19:56
Hvis du regner 40mm fra kryssfinér til kryssfinér så har du i alle fall mer enn nok til korkunderlag, skinner, lok og kjøreledning.
(En kjøreledningsmast er 38mm)
 
Strømavtakeren trenger ikke nødvendigvis full høyde i tunnell, sjekk Heines tips:
mvh Karstein
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.