MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Det er ikke bare tog som går på skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Det er ikke bare tog som går på skinner

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det er ikke bare tog som går på skinner
    Posted: 13 mars 2007 at 11:55
Store deler av livet mitt har jeg vært veldig interessert i berg-og dalbaner. De siste årene har det også blitt en del reising rundt i Europa. For øyeblikket har jeg kjørt ca 50 forskjellige baner. Tenkte jeg skulle dele noen av mine favorittbilder med dere. En del av bildene er tatt i 2005 på en tur gjennom Ungarn, Østerrike og Italia med European Coaster Club. Under alle bildene er det en beskrivelse av hva som er på bildet. Det ble en del bilder ettersom jeg hadde litt problemer med å plukke ut mine favoritter.





Hullámvasút, Vidampark (Budapest, Ungarn). Banen ble bygget i 1922 og er en av få gjenværende baner der toget ikke er låst til sporet. Istedenfor sitter det en bremsemann ombord og kontrollerer farten under turen.



Looping Star, Vidampark. Bane bygget i 1981 og flyttet to ganger tidligere.



Boomerang, Prater Park (Wien, Østerrike)



Wild Train, Erlebnispark Strasswalchen (bondelandet i Østerrike). Banen er på størrelse med en familiebane, bare 14 meter høy, men det er likevel den villeste banen jeg noensinne har kjørt. Etter min mening bedre enn 50 meter høye stålbaner jeg har kjørt.



Magic Mountain og Sequoia Adventure (midten), Gardaland (Italia).



Blue Tornado, Gardaland (Italia).



Katun, Mirabilandia (Italia). 50 meter høy stålgigant bygget i 2000.



Det første droppet på Katun. Her får vognene en fart på over 100 km/t.



Katun snur passasjerene opp-ned 6 ganger under turen.



Tilbake til hjemlige trakter. Her er Thundercoaster på Tusenfryd.



Supersplash på Tusenfryd en varm dag.



Speedmonster på Tusenfryd. Denne banen åpnet i 2006 og bruker hydrauliske motorer til å akselerere fra 0-90 km/t på ca 2 sekunder istedenfor å bruke den tradisjonelle trekkbakken.






Edited by Yngve - 13 mars 2007 at 11:57
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 12:08
Selv om jeg ikke er noen berg-og-dalbane-freak selv, kjørte jeg i min ungdom med den gamle på Liseberg (Göteborg), og den var av samme kategori som Hullámvasút, dvs med "styrmann". Som selvfølgelig dro på litt ekstra når det var mange småfrökner med ..
.. og det knaka og romla ganske så forferdelig ..
Bjørn Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 12:38

Finnes vel og to berg-og-dalbaner i København med bremsemann ombord om jeg husker korrekt.

Eirik

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 12:46
Bergbanan på Liseberg ble revet i 1987 for å gjøre plass til en ny bane.

Ellers så stemmer det at det fins to slike baner i København:

Rutschebanen, Tivoli Gardens
Rutschebanen, Bakken


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 13:39
Det må jo være en hyggelig hobby - å reise rundt å prøve ulike berg-og-dal-baner.

Sist jeg kjørte Thundercoaster på Tusefryd var det lett duskregn noe som etter sigende gir vognene ekstra bra fart. Da var det ikke lett å stoppe etter bare én tur nei ...
mvh Harald
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 14:08
Var på Tusenfryd siste helgen i april i fjor. 2 dager med lett duskregn. Thundercoaster gikk som et helvete! Det føltes rett og slett som om den gikk altfor fort. Det var fantastisk moro!

Ellers så er det synd at Thundercoaster, som veldig mange andre trebaner, blir røffere og rister mer etter som årene går. I fjor sommer var den helt forferdelig. Det ristet og slo hele veien og i tillegg gikk det ikke så veldig fort. Nå har Tusenfryd riktignok gitt et kjent amerikans selskap (Great Coasters International) jobben med å legge nytt spor på Thundercoaster så vi får håpe det er med på å gjøre banen like bra som når den åpnet. I fjor var den kun bra når det regnet...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 14:34

Kule bilder!

Selv klarer jeg ikke berg og dalbaner. Den ene gangen jeg ble overtalt til å ta turen med en (trebanen på Lisseberg) stoppet den selvsagt opp jeg som allerede hadde lunchen halveis på veg opp fikk en ganske kjedelig opplevelse.

Tut, tut.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 14:57
Personlig holder jeg meg på spor med lavere stigning...
Men stilig hobby da! Man får vel reist endel
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 18:35

Er ikke veldig fan av Berg og dalbaner, blir heller ikke til at man oppsøker dem så ofte heller 

På tross at jeg nesten har Tusenfryd som nabo har jeg aldri vært der mer enn en gang, og det var tvunget tur med skolen Nei, jeg drar heller til Gøteborg og Lisseberg Det var faktisk så dyrt på Tusenfryd da jeg var der at det var billigere med buss ned til Gøteborg og opp igjen + billett på Lisseberg enn Tusenfryd, Med litt handling på svenskesiden på veien hjem hjelper det litt der også...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 20:18

 

Katun i Miribilandia er utrolig artig. Var der sammen med en gjeng med andre elever og vi måtte bare prøve den flere ganger, en gang uten sko, fikk luftet tærne på en veldig behagelig måte  .
Det var forresten et monorailtog der og. Måtte prøve det, men  den gikk laaangsomt.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2007 at 15:22
I sommer har jeg vært på tur til Finland. Denne gangen hadde jeg ikke med fotoapparat (dvs det var med, men ble ikke brukt), men videokamera. Jeg har laget noen musikkvideoer til de 3 parkene vi besøkte i Finland. Nå har jeg bare Gröna Lund i Stockholm igjen.
 
Videoene finner du her:
 
 
Kommenter gjerne!Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2007 at 18:41
Kult med den vidioen fra Finland Yngve...Clap
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2007 at 13:52
Hei!
 
Dersom man er skikkelig "hard fan" av berg- og dalbaner, burde man vel ha en slik på anlegget sitt. Det er ikke bare Faller som lager tivolitilbehør til modelljernbanen. På denne linken er det berg- og dalbaner i både 0 og H0 skala.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2007 at 13:59
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Dersom man er skikkelig "hard fan" av berg- og dalbaner, burde man vel ha en slik på anlegget sitt. Det er ikke bare Faller som lager tivolitilbehør til modelljernbanen. På denne linken er det berg- og dalbaner i både 0 og H0 skala.
 


Hehe Coaster Dynamix sine sett er utrolig tøffe og man kan bygge de akkurat slik man vil. Dessverre ser det ikke så bra ut når de kjører ettersom man ikke får fysikk i H0 skala..... Toget fyker igjennom på noen sekunder!

I tillegg er de ikke akkurat billige heller...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
roauk View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 119
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roauk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2007 at 18:43
tivoli i H0 er jo veldig stort i tyskland, og det er jo ikke den ting man ikke får tak i. Messene der nede har tivoli og sirkus i store mengder
 
nå er det jo slik at dersom man leter lenge nok finner man alltid et forbilde. Og forbildet til berg og dalbaner som er ferdig på noen få sekunder, må man vel ikke lenger enn til den første berg og dalbanen på tusenfryd å finne (tar vel et par sekunder den og) LOL


Edited by roauk - 05 august 2007 at 18:44
mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2007 at 21:57

Hadde sansen for berg og dalbaner o.l., i ungdommen. Men nå man blir eldre blir tiltrekningskraften til slike attraksjoner noe redusert. Og når man i tillegg kan lese om slike ulykker som dette; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=157845, så blir man skeptisk og respektfull over slike attraksjoner"...

 Men jeg vil for all del ikke ta fra noen gleden av slikt, det var ikke meningen med innlegget.

Ove



Edited by Snikkaren - 05 august 2007 at 21:58
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2007 at 22:05
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hadde sansen for berg og dalbaner o.l., i ungdommen. Men nå man blir eldre blir tiltrekningskraften til slike attraksjoner noe redusert. Og når man i tillegg kan lese om slike ulykker som dette; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=157845, så blir man skeptisk og respektfull over slike attraksjoner"...

 Men jeg vil for all del ikke ta fra noen gleden av slikt, det var ikke meningen med innlegget.

Ove



Er det nå jeg skal komme med statistikk over hvor mange tusen ganger farligere det er å kjøre bil og gå i trapper???Tongue
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2007 at 22:36
Skal vi legge til tog også... WinkWinkWink
 
Ove
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2007 at 23:25
For de som måtte være interessert så er jeg nå ferdig med alle videoene fra sommerens tur. Du finner de her:

http://www.youtube.com/profile_videos?user=MrYoung86

Smile



Edited by Yngve - 17 august 2007 at 23:25
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 22:10
Hei!
 
At det ikke bare er "tog" som går på skinner er sikkert. Sjekk denne her, tog er det ikke ihvertfall:
 
Fahrpanzer (Mobilt festningsbestykning)
og i modell
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2008 at 16:24
Hei!
 
Dette er vel heller egentlig ikke ett tog, men den går på skinner i hvertfall....
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.