MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeg trenger ideer til lite anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeg trenger ideer til lite anlegg

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2007 at 16:15

Originally posted by Yngve Yngve wrote:



Mjaaa, mjooo, dette ser jo ikke dumt ut!

Du må regne med at forbikjøringssporet midt på anleggsplanen blir betydelig kortere når du tar toget inn helt fra "ytre sving". Men du kan jo også trekke dette sporet nærmere jernbanelinjen ute til høyre, og uansett blir det god plass til et lok og noen vogner.

Et enklest mulig sagbruk kan bestå av to spor: Et for tømmer inn og et for skåret materiale ut. I tillegg kommer det gjerne vogner som kjører bort bark og annet søppel. På anlegget du har tegnet, ville jeg ikke anbefale stort mer enn dette - da får du spor nok til mellom 5 og ti vogner, bare på sagbruket.

NB: "Trevirke-søppel" kommer ofte ut på samme side av bedriften som de ferdige materialene! Så du kan bruke samme spor til disse to sakene, selv om de strengt tatt ikke bør blandes.

Mvh. Jon S.

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2007 at 19:07
Quote Et enklest mulig sagbruk kan bestå av to spor: Et for tømmer inn og et for skåret materiale ut. I tillegg kommer det gjerne vogner som kjører bort bark og annet søppel. På anlegget du har tegnet, ville jeg ikke anbefale stort mer enn dette - da får du spor nok til mellom 5 og ti vogner, bare på sagbruket.


Hvor på anlegget er du nå? I midten eller nede i venstre hjørne???

Ellers så hadde det vært kjekt med bilder av andre sagbruk så jeg har noe å bli inspirert av. Spiller ingen rolle om det er i 1:1 eller 1:87. Det er ikke mye slikt her i området som jeg vet om....


Edited by Yngve - 14 mars 2007 at 19:07
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 09:31

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Quote Et enklest mulig sagbruk kan bestå av to spor: Et for tømmer inn og et for skåret materiale ut. I tillegg kommer det gjerne vogner som kjører bort bark og annet søppel. På anlegget du har tegnet, ville jeg ikke anbefale stort mer enn dette - da får du spor nok til mellom 5 og ti vogner, bare på sagbruket.


Hvor på anlegget er du nå? I midten eller nede i venstre hjørne???

Oops, sorry: Jeg er på midten av anlegget, for jeg syntes dette lignet mest på "sagbruksland".  Sporene til venstre ligner mer på en stasjon, ikke minst hvis du beholder lokstallen.  Men du kan selvsagt ha noe industri der også! Eller iallfall et omlastingsspor.

Mvh. Jon S.

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 17:20
Jeg tenkte at jeg f.eks kunne ha lasting av tømmer nede i venstre hjørne som deretter kan bli fraktet til sagbruket i midten. Da trenger jeg heller ikke så mange spor nede til venstre. Hovedstasjonen på anlegget tenkte jeg egentlig skulle ligge på høyresiden, mens på venstresiden langs den blå linjen skal være enten en plattform eller en lasterampe av et eller annet slag...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2007 at 13:43
Spørsmålet nå er hvordan et slikt anlegg kan deles opp. Har ikke noe MJ-rom her i huset så det bør være flyttbart. Et 240x120 anlegg er altfor stort til å flyttes rundt her i huset så det er uaktuelt å bygge et slikt anlegg som ikke kan deles.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2007 at 19:17
Har lekt litt mer i Paint og kommet frem til at en mulig oppdeling må bli noe slik. Skal selvfølgelig ikke dele anlegget på tvers av noen sporveksler, dette er bare en røff skisse. Har også trekt delingen av sporene oppe til høyre ut i svingen.



Noen som har noen tanker om oppdelingen eller andre ting? Er helt fersk i sporleggings-faget så jeg trenger alt jeg kan få av tips og råd, fra hvilke sporveksler som anbefales til problemer dere "proffe" ser kan oppstå.



Edited by Yngve - 21 mars 2007 at 15:39
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.