MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygge trådkobbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygge trådkobbel

 Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygge trådkobbel
    Posted: 20 februar 2007 at 13:44

Hei !

Har fått med meg at på Fremo-Treff er det TRÅDKOBBEL som gjelder Jeg har aldri laget et trådkobbel, og det er sikkert flere enn meg som trenger en liten innføring og "hands on"

Hadde vært kjempefint om noen tok et initiativ til å lære bort den edle kunst på et fremtidig Fremo-Treff. Er ikke så lenge til Arendalstreffet. Noen som tar utfordringen ??  

Fremo-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 14:35

Hei Tom

Det er en god idé.

I mellomtiden: sjekk denne linken:

http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&fi le=article&sid=14



Edited by ØyvindS - 20 februar 2007 at 14:35
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 15:03

Hei, Øyvind !

Jepp. Den har jeg lest noen ganger. KJEMPEFIN illustrasjon forøvrig. Litt annet å gjøre det i praksis, og dele erfaring med andre. Det er alltid noen "knep", og det er ofte litt problemer med noen vogner og deres trådkobbel, en gjenganger ved oppsummeringen.

Fremo-Hilsen  Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 16:14
Ja!  Illustrasjoner etc er toppers i FREMO sidene, men så var det det med utførelsen da?  Har prøvet noen som ikke er blitt helt top.  Noen vogner er satt på "hold" til jeg finner inspirasjon til å fortsette uttestinga. Noen fler tips og triks tas imot med takk!
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 07:51
Arendalstreffet er rett rundt hjørnet, så vi får vel se om vi kan sette av litt tid på lørdagen til å bøye gitarstrenger. Hvis Halvor gir oss permisjon fra tjenesten da.

Dere trenger å ha med dere:

Gitarstrenger med diameter ca 0,25 og 0,3 mm.
De strengene jeg har kjøpt er av merket D"Addario og har betegnelsen PL 010 (0.25mm0 og PL 012 (0.3mm). En pakke koster så vidt jeg husker en 10-12 kroner, så kjøp like godt noen når dere er innom. Det som er fint med det merket jeg har kjøpt (i Asker) er at strengen er loddbar, og det kommer godt med i andre sammenhenger. Men andre merker fungerer sikkert like bra, så løp og kjøp.

En nebbtang med en bredde på ca 3mm ytterst på nebbet og riller.

Firkantet styrenlist 3x3mm.

0,5mm bor og pinvice.

En liten fil.

Lynlim og 5 minutters epoxi.

Liten rull med dobbeltsidig tape med skum inni.

Noen biter med styrenplate, ca 1 x 3 cm ca 1mm tykk.

Det er fint om dere sier i fra, slik at vi vet hvor mange det blir snakk om.

Noen som lurer på noe så skrik ut.

Hilsen
Steinar




Edited by Steinar Snøtun - 21 februar 2007 at 07:52
Steinar
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 10:39

Hei !

Glimrende, Steinar   Akkurat hva jeg ønsket meg

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.