MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litt om trafikkstyring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt om trafikkstyring

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt om trafikkstyring
    Posted: 17 februar 2007 at 22:59
Jeg tenkte jeg skulle repetere noen selvfølgeligheter når det gjelder trafikkstyring på treffene.
Jaha tenker dere sikkert, hva i all verden mener han med trafikkstyring? Altfor teknisk og byråkratisk. Vi er da her for å kose oss med kjøring.

Hva mener jeg så med trafikkstyring?
Ikke annet enn det som skal til for å få togene fram til bestemmelsesstedene sine uten å å møte andre tog på steder som ikke er beregnet til slikt.

Først:
Tog kjøres kun etter ordre.
Voldsomme ord dette. Setningen har jeg lånt fra skala 1:1. Den høres veldig hard ut.
Kjøre etter ordre?
Hva er ordren?
Hvem gir ordren da?
Det er egentlig ganske enkelt. Ordren som kreves for å kjøre tog er ruta vi kjører etter. Tjenesteruta vi har med oss når vi kjører er en ordre. Den er utgitt av togledelsen. I vår verden er det treffarrangøren eller den han utpeker som er toglederen.

I tjenesteruta står beskrevet hva toget skal gjøre underveis.
Men så spør noen: Skal ikke toget bare kjøre fra A til B? Jo sier jeg, det skal fra A - B, men det skal også gjøre ting underveis, det skal utføre arbeid underveis.



Her ser vi en typisk ruteordre. For øvrig Godstog 5704 fra Stavanger til Skuggevik. Et typisk tog på et FREMO-treff.

Tjenesteruta sier at toget har første stopp i Neslandsvatn. Der skal det sette ut vogner. Ordren sier ingenting om at toget skal ta med vogner. Så selv om det skulle stå vogner i Neslandsvatn som skal til Skuggevik så skal de få stå igjen. Det kommer et senere tog som plukker dem opp.

Neste stopp er i Ganddal. Det skal det stoppe for å møte Lokaltog 771.

Nå skal toget kjøre til Nelaug.
Her skal det både sette ut og ta med vogner. Etterpå skal det kjøre nonstop til Skuggevik

Tjenesteruta beskriver altså hvor toget skal stoppe. Neslandsvatn, Ganddal og Nelaug. Den beskriver også hva toget skal gjøre på de forskjellige stedene. Om det skal sette ut vogner, om det skal krysse ett eller flere tog, om det skal bli forbikjørt etc.

Ordren sier altså at toget ikke skal ta med vogner fra Neslandsvatn til Nelaug, selv om det er fristende.

Slike begrensninger jo litt av moroa på treffene.

Fortsettelse følger . . . . .

Da var det på"an igjen; dutt duru duuru . . . . . .
Hva skal vi snakke om i dag?

Som vi ser lengre opp skal 5804 krysse med 771 i Ganddal. Jamen det er det vel ikke noe å si noe særlig om? Kanskje ikke, men jeg forsøker likevel

Min gamle lærer i sikkerhetstjeneste på jernbaneskolen sa:
"Skårvik! Husk dette: Kryssinger skal fortrinnsvis skje på stasjoner"

Jeg husker vi lo godt. Det var jo så selvfølgelig.
Men mitt i all morskapen oppsumerte det igrunnen enkeltspordrift godt. Og enkeltspordrift er jo det vi har mest av i FREMO

Kort sagt:
Skal du kjøre fra stasjon A til stasjon B må du være sikker på at du ikke møter noen ute på linja. Det går sjelden bra.

For å sikre seg mot at det finnes flere tog mellom Ganddal og Nelaug (i dette eksempelet) finnes to mulige løsninger.

1.
Vi kan ha tekniske duppeditter som kjenner etter om det finnes andre tog der ute. Disse duttene og dittene vil via uransakelige veier hindre vår store gud på stasjonen i å stille signal ut.
Men for at dette skal fungere kreves tre ting. Vi må ha sporfelter mellom stasjonene, vi må ha signaler og signalsystem som hindrer grønnt lys i uønskede tilfeller og vi må ha utstyr på vognene som gjør det mulige å kjenne at de er der.

2.
Vi kan ha et system hvor Txp Ganddal kan forespørre Txp Nelaug om det er mulig å sende et tog avgårde men som også kan vise de herrer (eller damer) at det finnes et tog som ennå ikke er kommet fram.

Pr i dag er situasjonen følgende:
Vi har ikke sporfelter mellom stasjonene.
Vi har en stasjon med litt av det tekniske utsyret som trengs.
Vi har ikke utstyr på vognparken for å kunne kjenne at de er der.

Det gir oss alternativ to som eneste mulighet.
Dette kalles å utveksle togmeldinger. Og til det brukes et eget skjema.
Jada, også modelltog krever endel papirarbeid, men heldigvis ikke på universitetsnivå.
Hvordan dette foregår kan vi ta ved en senere anledning

Men hva om nå disse to personene som har fått det ærefulle verv å betjene hver sin stasjon faktisk tabber seg ut og vil sende avgårde 5804 før 771 er kommet fram. Det kan jo faktisk skje.

Det er da lokfører på 5804 tar fram sin tjenesterute og leser den. Han synes nemlig å huske noe fra da han leste ruta før avgang Stavanger. Og ganske riktig. Der står at han skal møte et tog på Ganddal. Han skal møte 771 der. Men hvorfor vil da Txp sende ham avgårde?

Som den pliktoppfyllende tjenesmann han gjør han det mest fornuftige. Nei, han satser ikke på at noe har skjedd med 771 og bare kjører.
Det er helt feil.
Han spør Txp om hvor 771 har tatt veien. Da vil han få ett av tre mulige svar.
Svar 1.
Uppppppppppppps. Glemte helt av det toget. Godt du sa ifra. Bare vent til det kommer.
Svar 2.
771 er forsinket og du skal krysse det i Nelaug eller et annet sted.
Svar 3.
771 er innstilt i dag, bare kjør.

Svar 2 og 3 fordrer at du som lokfører skal ha ruteordre som forteller deg at en endring har funnet sted. Hvordan kan du ellers dokumentere at du fikk ordre om å kjøre?

Uansett svaralternativ har Txp glemt seg av og du som løkfører berget situasjonen.

Fortsettelse følger . . . . . . . .


Edited by Dag Cato - 18 februar 2007 at 23:45
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 23:15
Dette var veldig interessant. Jeg har aldri vært på et FREMO-treff, men det ser jo veldig moro ut. Er mulig at det kanskje blir en tur en eller annen gang i fremtiden så da er det greit med litt "FREMO for dummies" lesing på forhånd. 


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 23:48
Hei Yngve
Morsomt at du liker det. Forståelsen av spillereglene er viktig for et vellykket treff. Dog er det ikke noe krav om at man skal kunne dem på fingerspissene. Mye kan læres underveis. Første steg er å komme og hilse på. Først da kan man si med sikkerhet at dette er noe for en eller at det ikke passer overhodet.
For det er en kjensgjerning at FREMO og trafikkspill ikke passer for alle. Det respekterer vi fullt ut.
Hvor holder du forresten hus?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 00:05
Jeg bor ca en halvtime nord for Bergen. Med andre ord et godt stykke fra nærmeste FREMO-treff. Som du sa så kan man ikke vite om man liker det før man har prøvd, så det er synd at det ikke lar seg gjøre å "stikke innom" på et treff.

Edited by Yngve - 18 februar 2007 at 00:08
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 00:13
Det blir et stykke å reise ja. Men om anledningen er der er et FREMO-treff en utmerket unnskyldning for å ta en langhelg
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 15:02

Grei rute det der. Men jeg går utifra at dere benytter ei grafisk rute som grunnlag for å få en vettug oversikt?

Avstanden til venstre i ruta er i meter eller?

 

mvh Ragnar

mvh Ragnar
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 19:02
Det stemmer det Ragnar. Vi har en grafisk ruteplan i tillegg. Vi bruker en FREMOutviklet tillegspakke til OpenOffice til trafikkplanlegging.
Og avstanden er i (kilo)Meter ja.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2007 at 23:46
Det begynner å bli mye tekst ser jeg. Får tenke ut en metode å gjøre det litt mer oversiktlig.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2007 at 07:59

DC, dette var meget nyttig.

Godt iniativ.

Og FREMO treff er bare stilig. Tiden flyr. Å få togene frem er gøy, menneskene er hyggelige og det sosiale er uvurderlig.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.