MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Avsporing
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Avsporing

 Post Reply Post Reply
Author
Scorpie View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Scorpie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avsporing
    Posted: 17 februar 2007 at 19:59
Har akkurat bygd "ferdig" banen.
Før jeg lager landskapet tenkte jeg å teste banen.
Det hender en eller annen vogn sporer av under testingen. Er dette "normalt" eller skal vognene gli uhindret hele tiden.
Mener å ha vært nøye med skinnene. Hver skjøt ser fine ut. Vognene har jeg kjøpt brukt. Er det noe annet jeg også må ta hensyn til ?
Leif
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 20:27
Faktisk ganske mye... Ideelt sett skal ikke vogner spore av. Du kan se etter om det er samme stedene vognene sporer av og se på hva som er der. Se etter ujevnheter i skinnestrengen og ting i sporet. Vogner kan også være problemet. Siden du sier de er brukte så kan det være mye rart der... Hvis vognene er veldig lette kan det være en idee å veie dem ned med blylodd. Du kan også se på om hjul er slerkete eller om de sirkulerer jevnt. Dårlig festede hjul kan også velte et tog...

Sjekk etter likheter mellom hver avsporing. Det er som regel en liten bie som velter et stort lass...

Og lykke til videre! Du får legge ut noen bilder på forumet av hva du driver med!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 21:15

Hei

Selv er jeg også teknisk sett ferdig med anlegget. Jeg hadde også noen avsporinger og det viste seg at jeg hadde lagt skinnen oppå lasken som gjorde at vognene sporet av. Det var ikke så lett å se på en meters hold, men lett å oppdage på nært hold. Men det kommer helt an på hva slags skinner du bruker, om det er Märklin eller Lima/Peco/Roco. Hvis det er flexiskinner du bruker så kan dette være problemet.
Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Scorpie View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Scorpie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 22:59
Vognene er av den lette sorten, så nå har jeg prøvd å legge lodd i samtlige av de og smurt hjulene.
Fant også en liten kant i en skjøt som jeg har rettet opp.
Vognene glir nå helt perfekt.
Hjertens takk for gode råd   
Leif
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.