MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En modul blir født i 3rd-PlanIt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En modul blir født i 3rd-PlanIt

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En modul blir født i 3rd-PlanIt
    Posted: 16 februar 2007 at 23:43
Jeg tenkte jeg skulle prøve å vise hvordan jeg gikk fram for å modellere en FREMOdul i 3rd-PlanIt. Kanskje noen plukker opp et tips eller to og kanskje noen viser meg enklere måter å gjøre det på.

Steg 1:
Selve modulgrensesnittet (B96) hadde jeg tegnet i Autocad og lagret i Autocads utvekslingsformat dxf. 3rd_PlanIt har innebygget import/eksportfilter for dxf/dgw-filer. Jeg importerte derfor ganske enkelt dxf-fila med grensesnittet inn i 3rd-PlanIt.



Nå kunne jeg gjort det enkelt for meg og bare laget et 3D-objekt av skissa. Men hvorfor gjøre det enkelt . . . . .

3rd-PlanIt har ikke noe verktøy for å lage hull i 3D-objekt (som jeg kjenner til), og hullene vil jeg ha. Skal det være så skal det være

Derfor delte jeg grensesnittet i tre deler.



Jeg passet på at delelinjene gikk gjennom alle hullene. Så delte jeg av grensesnittet og trakk delene fra hverandre slik at det ble tre frittstående figurer.



Så tegnet jeg inn de manglene linjene.



Det jeg nå gjorde var å transformere figurene til 3D-objekter.
Dette måtte jeg gjøre i flere operasjoner.
Først valgte jeg verktøyet "Make a crooked path" som ligger under "connect"-menyen. Så lagde jeg en sti rundt hele figuren. Deretter høyreklikket jeg figuren og valgte "transform" - "Create polygon from path". Etterpå valgte jeg figuren igjen, høyreklikket og valgte "transform" - "Make 3D solid". Opp spratt en liten boks som ville ha meg til å velge tykkelse. 12 mm synes jeg er en fin tykkelse å bruke.

Dette gjentok jeg med alle figurene.

Når alt var gjort la jeg til en fineroverflate.
Dette gjorde jeg ved å høyreklikke figurene og velge "Properties" - "Textures".
Ingen overflate finnes i utgangspunktet så jeg krysset av "Use a texture for the surface of this object". Opp spratt en tom liste med mulige overflater. Siden lista var tom måtte jeg finne en passende en. Jeg trykket "Add" Valgte "Nature" og "Wood" og fant overflaten "Wood4" passende. Etter et antall ok samt gjentagelse av de andre figurene så det hele slik ut i 3D:



Nå var det bare å sette delene sammen igjen:



Nå valgte jeg alle objektene, høyreklikket og valgte "Group" for at de skulle henge sammen.
Og vips har jeg et FREMO B96-grensesnitt i 3D med fineroverflate og alle hull.

Fortsettelse følger . . . . . . .

Ett grensesnitt gjør ingen modul. Man må ha minst to stykker. Det er bare å velge og kopiere i vei til man har det nødvendige antall. For mitt vedkommende var to stykk nok i massevis.



En modul består jo gjerne av noen sider også. For å gjøre det enkelt lager vi disse med helt rette kanter.

Jeg begynte med å lage hjelpelinjer, en linje med høyden på den lave sidekanten (137 mm). SÅ laget jeg en linje med lengden på modulen (1200 mm). Denn linja tegnet jeg vinkelrett på den første linja. Da kunne jeg bruke verktøyet for å tegne et enkelt polygon. Startpunktet snappet jeg til enden på den korte linja og sluttpunktet på enden av den lange. Da fikk jeg et raktangel som var 137 x 1200 mm. Jeg høyreklikket på polygonet og valgte "transform-Make 3D solid" og valgte tykkelse 12 mm.

Etterpå gjorde jeg det samme med den høye sidekanten som er 242 mm høy. Da fikk jeg to sidekanter som lå flatt på "bakken".



Nå kunne jeg legger fineroverflate på begge sideplatene og vippe dem opp slik jeg gjorde med endesnittet.

Da ble det seende slik ut:



Et ferdig byggesett

Nå kunne jeg grovjustere sidene.



For finjusteringa måtte jeg zoome inn.



Nå justerte jeg in sideplata slik at nedre venstre kant på sideplata snappet til nedre venstre kant på endesnittet.



Ved å gjenta prosessen i alle fire hjørner endte jeg opp med en modulkasse:



Fortsettelse følger . . . . .

Edited by Dag Cato - 23 februar 2007 at 23:32
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 07:23
Superbra!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 11:35
Bra initiativ, og smart tenkt! Gleder meg til å se mer :-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 22:06

BRA DC, ...lager du et lite "bibliotek" med Fremo endestykker/moduler som er tilgjenglig for andre 3rd planit brukere??

Roger Abel

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2007 at 23:35
Intet er umulig. Skal bare bli fornøyd selv
Men om du vil, kan du gjerne få endestykket. Bare send meg en PM med e-adressa di.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2007 at 23:33
Oppdatert!
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2007 at 00:36
Stilig, Dag Cato!!
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2007 at 21:55
Jeg har 3rd planit 7.10. Er det mulig å bruke denne modulen i min versjon?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2007 at 23:16
Den er nok dessverre tegnet i siste versjon. Filformatet er ikke bakoverkompatibelt.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2007 at 23:27
det var jo trist for meg da Cry

da er spørsmålet: flere skinner eller nytt program......Censored
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 20:38
Hei er det mulig å få en kopi av modultegningen din. Jeg er ny p å3rd planit, og har versjon 8. Dette var interessant!
mvh Olav
OlavM
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2008 at 17:04
kan jeg få målene til fremo mondulene?

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2008 at 17:13
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

kan jeg få målene til fremo mondulene?

 
Det finner du her: Fremo-endestykker og Normen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.