Ofotbanen AS over bilvogntransporten.... |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kunne det tænkes at være bilfirmaet som køber og leaser dem til OBAS? Who knows? mvh |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Også Alstom har lansert hybridlok.
I brosjyren som er avbildet, står det at dieselgeneratoren kan slås av i tunneler. Må jo være kjekt gjennom Lieråsen og Oslotunnelene så slipper man å forgifte lokførerene bak. Mange steder i vesten (USA) må togene vente til tunnelen er utluftet før neste tog slippes inn. |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er det med amerikanere? liker de ikke elektrisitet? Finnes det i det hele tatt noen elektrifisert strekning i USA? Er det noen som kan fortelle meg hvorfor det er slik at de ikke gidder å satse på elektrisitet? |
|
Hilsen Andreas.
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, suburban strekninger er vel elektriske... Muligens med 3. skinne og ikke kontaktledninger... Og T-banene går jo på strøm. Men altfor lite. Global oppvarming har kommet for å bli og USA har myye blod på hendene! Ikke bare for tog, mest av de derre enorme bilene de på død og liv skal kjøre overalt i. Det er altså ikke ulovlig å gå de 500 meterne til jobben, de hadde kanskje blitt kvitt fedmeproblemet også hvis de hadde gjort sånn småkjøring en uvane...
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
HAIr
Nykommer Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Amerikanserne har nok en del elektrifiserte jernbanestrekninger, særlig på østkysten. Pennsylvania var jo kjent for sine elektriske GG1. Milwaukee Road hadde også en del elektriske jernbaner, men disse tror jeg er konvertert tilbake til diesel nå, evt. revet opp. Sikkert mange som vet mere om dette enn meg. BNSF er forøvrig det selskapet i USA som bruker mest diesel på en vanlig dag i fredstid, har jeg lest et sted, mulignes wikipedia. |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Amerikanerne kjører elektrisk overalt. De fant bare ut at det er billigere å ta kraftverket med seg enn å strekke kjøreledninger over de store avstandene de kjører. Petter |
|
oivind
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
I USA var det en del elektriske baner tidligere, som nevnt så hadde Milwaukee Raod over 600 km elektrifisert over Rocky Mountains. Den startet med elektrisk drift i 1915 og lagt helt over til disel i 1974 . Det var også andre f.eks Great Northern som hadde kortere strekninger med elektrisk i forbindelse med tuneller p.g.a. røykproblemet med damplok. Tidlig på 1900 tallet var det var det mange som regnet med at det var elektriske tog som skulle ta over etter dampen også i USA. Men det krevde store investeringer noe som med store avstander og relativt liten trafikk viste deg seg for dyrt for de fleste jernbaner i USA. Men i lokaltrafikk var elektrisk drift normen også i USA. Og det skal ha vært of 150000 km elektriske interurbans rundt i landet, men de aller fleste ble lagt ned før 2. verdenskrig. Teknologisk så er disel-elektriske lok etterkommeren til det elektriske loket. Som sagt over så er et disellok et elektrisk lok som har kraftverket med seg og slipper en menge infrastruktur for å få tilført kraft. Det er selvsagt ikke mer utslipp fra en disel enn en elektrisk bane. Elektrisitet produseres for en stor del av kullfyrte kraftverk som kombinert med overføringstap etc. ikke her bedre virkningsgrad enn om diselmotoren sitter i loket. mvh Øivind E |
|
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, jeg skal ikke prøve å komme med noen lure innspill i forhold til det som blir diskutert i linken men på boarding.no står dette: http://www.boarding.no/art.asp?id=25286 (Sjå siste avnsitt i artikkelen) Så da kan vi jo utvide spekulasjonene.... Kanskje enda en grunn for Ofotbanen til å skaffe flere lok, men på Bergensbanen er det kanskje å foretrekke at man kjører med el-lok? Ben-Sigvald |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette øker jo troen på at det er OBAS som har noe på gang her.... Tviler på at de har materiel som kan dekke alt dette... Tror OBAS velger diesellok, fordi da kan disse brukes på andre strekninger de kjører på, sånn som Rørosbanen. |
|
Hilsen Andreas.
|
|
mester
Veteran Joined: 12 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 171 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sagt at det ikke er Autolink som skal ha MZ, og ikke i fargen"
til autolink
mvh
olestad
|
|
Nicholas
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 23 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fantastisk at du klarer å være så sneversynt. Faktisk er flere delstater i USA milevis foran resten av verden i forhold til miljøvern, særlig innenfor transportsektoren. California forbød blybensin i 1973, og har verdens strengeste utslippsregler for biltrafikken. Og hva gjorde Ola Dunk i 1973? Jo, vi importerte amerikanske biler og DEMONTERTE katalysatoren fordi vi ikke hadde tilgang til eller produksjon av blyfri bensin.
Og det er en grunn til at fartsgrensene i USA er så lave som 55 miles i flere stater, dette er for å begrense utslippene og holde drivstofforbruket nede. Ikke som Tyskland hvor man kan blåse avgårde i 250km/t på autobahn og spy ut diverse dritt.
Når det gjelder jernbane spesifikt, så er grunnen til at man ikke har elektrifiserte strekninger rett og slett kostnader. Hvor mange ekstra kraftverk hadde gått med dersom Union Pacific skulle elektrifisere alle sporene de bruker? 7000 el-lok hadde nok svelget unna noen TWh i året. Da mener jeg det er mye mer miljøvennlig å satse på hybridlok, biodiesel og mer effektive maskiner i lokomotivene for å redusere utslippene.
Selvfølgelig kan man rette en pekefinger mot bruken av kull, men nordmenn er jo ikke snauere enn at vi ikke vil ha hverken gasskraft eller atomkraft i Norge, men vi kan godt fyre med importert strøm fra slike kraftverk, det forurenser bare i andre land, så da er det ikke så farlig.....
Forvørig er plastposer i butikken forbudt i San Francisco grunnet unødig forsøpling.
Og når det gjelder feite folk, vi er ikke langt unna vi heller. Ta deg en tur på Karl Johan en lørdag og følg med på alle de som sliter litt med pusten, for de er det ikke få av...
(edit - rettet skrivefeil) Edited by Nicholas - 17 april 2007 at 10:13 |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Nicholas!
Godt sagt! Jeg er redd Ola Normann kun har det i kjeften! Her i landet er det toppers å prate om miljøvern men se på alle de store bilene og enda større husene. Glem heller ikke de enorme hyttepallassene. På toppen av det hele skal ikke lysene slukkes i ubrukte rom, noe som også skjer i kommunale bygg!
MVH, Tom
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når jeg snakker om blod på hendene i dette spørsmålet snakker jeg om hva vi mennesker har gjort i mange år, helt siden den industrielle revolusjon. I starten visste man ikke skadene av Co2, men nå vet man det, allikevel har USA valgt en president som ikke ønsker å underskrive Kyoto-avtalen. DET er ikke akkurat å gjøre ting bedre.
Ja, det finnes unntak, og ja, jeg vet at California ligger foran de andre statene. De har signert avtalen. Men det var 1 av 50! Amerika er et land der man har for vane å kjøre bil fordi bil=frihet. Selv om man har droppet bly (som kun påvirker nedbør, og ofte kun på ens eget kontinent) er Co2 igjen. Det er jo den store synderen. I Norge er vi i stor grad villig til å redusere vårt utslipp og forbruk som fører til utslipp. Jeg nevner El-biler, gassbusser, sparepærer, god isolasjon og en avgiftsreduksjon på typiske Co2 bomber på veien, biler som "tilfeldigvis" produseres i USA og regnes som status å ha i USA. Eks, Ford, Hummer, Chevrolet, listen er lang. Her er litt statistikk: NationsMaster USA på 5. plass, Norge på 34., trykker du på "totals" spretter USA opp på 1. Når du sier flere stater, hvor mange? det er jo 50 å ta av... Joda, vi har alle mye å gjøre om vi skal gjøre ting litt bedre, ta denne testen, en tankevekker http://www.ecofoot.org/ |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som jeg også har nevnt tidligere i denne tråden, viser en undersøkelse fra det internasjonale energibyrået at hver amerikaner i gjennomsnitt slipper ut 20,6 tonn Co2 i året, Norge til sammenligning ligger på 7,5 tonn per person... Det betyr at med det Carl-F har kommet med topper USA listen både med hvor mye de slipper ut per person og med hvor mye de slipper ut totalt sett. Blir litt komplisert å kunne forbinde det med at de er så miljøvennlige av seg... Nei kanskje Bush skulle tenkt seg om, før han "befridde" Irak. Kanskje heller brukt penga på litt nyttig miljøvern hjemme, istedet for å starte borgerkrig i Irak og deretter trekke seg ut og etterlate et nytt Vietnam bak seg...
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Nicholas
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 23 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden vi nå har fokusert på California og USA, så tygg litt på denne. Alle europeiske lastebiler, selv om de godkjent etter EUs "strenge" miljøkrav, ville ha strøket i en miljøtest i California. Diesel selges omtrent ikke til personbiler noe sted i USA fordi det regnes som forurensende i forhold til NOx og partikkelutslipp.
Jeg er enig med deg at amerikanere slipper ut mer CO2 per innbygger enn resten av verden. Den føderale regjering vil heller ikke signere Kyoto-avtalen, i hovedsak fordi den ikke legger begrensninger på India og Kina i forhold til utslipp. Men å få dette til å bli at USA er miljøverstinger blir å skjære alle statene over en kam.
Jeg har nevnt California. Videre kan man ta med Iowa, Minnesota, North og South Dakota, Kansas og Nebraska. Disse statene er sammen med Brasil, ledende i bruk av bio-etanol som drivstoff for biler. Og hva driver Norge med i forhod til bio-etanol? Vi har hele 2 pumper som kan gi bileiere dette drivstoffet. Vet du hvorfor? Fordi Norge tjener for mye penger på olje til at vi vil satse på et alternativ til akkurat oljen. Jeg er sikker på at hvis vi regnet ut hvor mye CO2 som blir sluppet ut på verdensbasis fra norske oljeprodukter, så ville vi kommet mye høyere opp enn 34. plass per innbygger. Statistikk kan manipuleres på alle måter for å få frem det resultatet man vil ha.
Vel kan man forlange at USA skal gjøre mer for miljøet, men vi griser på akkurat samme måten, uten å vise til annet en store ord og visjoner. Vi klarer ikke engang å satse på miljøvennlig infrastruktur i Norge, fordi "det koster for mye..."
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dieselmotorer gir et vesentlig større dreiemoment altså trekkraft. Motorene yter derfor mer enn hva bensinmotorer klarer. Det medfører derfor at man må ha en vesentlig større bensinmotor for å få samme kreftene med bensin. Det betyr også at man får et større drivstofforbruk... En moderne europesk semitrailer bruker rundt 4 liter på mila lastet. Vanlig motor på disse bilene er mellom 11 og 16 liter V6 eller V8 (diesel) og mellom 380 - 660 hk... Det er vanlig med et dreiemoment på mellom 1800 og 3100 nm. En bensinmotor vil med andre ord kreve mye mer enn 4 liter på mila for å oppnå det samme...
En annen ting er at vi har mulighet for å kjøre lastebiler på biodiesel. Går så det griner, tror faktisk vi kan kjøre fatterns bil på rapsolje også...
Av all kjøttdeigen som ble til overs etter alt snakket om eqoliebakterier ble faktisk brukt å lage biodiesel som ble brukt i busser i Norge. Posten kjører også en del av sine biler og lastebiler på biodiesel... Edited by Andreas - 18 april 2007 at 08:27 |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå begynner avsporingen å bli fundamental.
Jeg foreslår at dere fortsetter diskusjonen om amerikanernes vilje eller uvilje til å være miljøbevisste i egen tråd. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |