MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg Yngve
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg Yngve

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Weblogg Yngve
    Posted: 21 januar 2007 at 20:14
18. Februar 2008

Endelig bygges det igjen her i vest. Første sporvekselen er lagt ned. La ned litt ekstra spor for at det skal se ut som om jeg har gjort mer. Wink Satser på få få gjort en del nå i vinterferien. Lysten er ihvertfall tilstede så jeg satser på at det skal bli gjort en litt.Smile



29. Oktober 2007

Lenge siden det har skjedd noe her. Dioramaet ble nesten ferdig for ganske lenge siden, men jeg gikk temmelig lei. Men nå som høstmørket senker seg, øker byggelysten igjen og nå er det nye planer på gang.
Hadde en plate igjen i garasjen etter toghyllen, og fant ut at det skulle bli begynnelsen på et modulanlegg. Arbeidet med selve modulene er såvidt begynt, og spor og underlag er bestilt. Her er fakta og sporplan:

Størrelse: 2 moduler på 120x37.5 cm
Spor: Peco Code 75
Tema: Mekanisk industri (stålrør, plater, osv....)






På det nederste sporet kan det stå et tog på 120 cm og det vil fortsatt være plass til at et tog kan kjøre rundt. Det vil selvfølgelig ikke være aktuelt foreløpig ettersom dette bare er begynnelsen på et forhåpentligvis større anlegg. Men det første målet er å få lagt skinnene og få det til å fungere.Wink

8. Mai 2007

Lenge siden det har vært noen oppdateringer her, men nå skjer det ting igjen her. Ikke med dioramaet mitt, det har stått på stedet hvil ganske lenge nå. Er egentlig ganske lei av det.

Det som nå er under bygging er vitrineskap til å stille ut lengre togsett. Skapet kommer til å være ca 180 cm langt, som er 10 cm lengre enn EL16 med 5 stk B7 vogner. Skapet vil ha plass til 3 togsett. Prinsippet er en bakplate med hyller på, og en ramme med glass som hektes utenpå. For å holde vekten nede, har vi kjøpt en 2 mm plate med plexiglass.

Her er et bilde tatt for få minutter siden i garasjen. Med god hjelp fra fattern, som er tidligere møbelsnekker, så burde dette bli bra. Smile



3. Mars 2007

Det har skjedd litt siden sist. Har fått malt ferdig landskapet. Det trenger kanskje et lite penselstrøk her og der, men det får skje etterhvert. Jeg er nybegynner så jeg forventer ikke at alt skal bli perfekt. Ellers så har jeg lagt en grusvei nedenfor jernbanelinja. Nå må jeg på en liten handletur i løpet av uken som kommer for å skaffe grønt. Men slik ser det ihvertfall ut for øyeblikket. Fikk endelig B7 vognene mine her for et par dager siden så det var jo ikke tvil om hva jeg måtte plassere på skinnene. Fins det noe nydeligere enn EL16 med B7 vogner??




21. januar 2007

Ja da var jeg også igang med en weblogg. Her i julen ryddet jeg og fattern halve kjellerstuen fri for alt mulig skrot så vi hadde et lite område og jobbe på. Vi har begge begynt på hvert vårt lille diorama, men mitt er det eneste som inneholder MJ. Det kommer nok ikke til å bli så veldig hyppige oppdateringer, men vi får se hvordan det går. Jeg har vært interessert i tog og MJ i mange år, men dette er første gang jeg prøver meg på landskap og slikt.

Slik ser dioramaet mitt ut for øyeblikket. Hvis noen lurer på hvorfor det består av så mange biter skummateriale så er det fordi det er rester fra jobben til fattern. Like etter at jeg hadde limt det sammen kom han selvfølgelig hjem med mye større biter...



Skinnene er malt med en hjemmemikset farge i en periode av byggingen der det var mangel på det meste. Syns ikke resultatet ble så verst... Ballasten er ikke limt, men det hindret ikke EL16 i å ta en prøvetur med ekspressen mens jeg prøvde å bli kvitt noe av ballasten som havnet alle andre plasser enn der den skulle.



Ettersom det ikke var kjøreledning på stedet, fikk EL16 litt problemer med å komme seg videre og Di5 måtte komme og hjelpe til.



Det var alt for denne gang. Jeg beklager at kvaliteten på bildene ikke er den aller beste, men lyset i kjellerstuen er forferdelig dårlig til å ta bilder i....


Edited by Yngve - 19 februar 2008 at 00:07
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 23:19

 

Ser bra ut dette her Yngve!

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 20:16
Oppdatert!
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 11:59
Dette blir fint Yngve Blir vel litt dioramabygging på meg i dag også
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 13:20
hei! Yngve du har helt rett el16 med b7 vogner er det fineste toget som finnes og bildet var stilig. etter det kommer el17 med b7 vogner

Edited by Stian - 04 mars 2007 at 14:01
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 13:38

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

3. Mars 2007

 Fins det noe nydeligere enn EL16 med B7 vogner??

JA El17 med b7 vogner

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 14:18
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

3. Mars 2007

 Fins det noe nydeligere enn EL16 med B7 vogner??

JA El17 med b7 vogner

 

Forresten, 2x El17 med b7 vogner er enda bedre



Edited by SveinR - 04 mars 2007 at 14:19
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 15:20
*Kremt* El 18 med B7-vogner ,B7 vogner=rød nydesign
Oooh, vakkert...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 16:06
El 16 og B7 er en fin kombinasjon, men ikke så vanlig å se på anlegg
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 16:52
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

3. Mars 2007

 Fins det noe nydeligere enn EL16 med B7 vogner??

JA El17 med b7 vogner



EL17 er pent det også, men angående hva som er penest så bruker jeg min rett til å være uenig. Men det hadde ikke vært noe moro hvis alle hadde de samme favoritttogene. Da hadde det ikke blitt mye mangfold på anleggene rundt omkring...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2007 at 19:41
Oppdatert




Edited by Yngve - 08 mai 2007 at 19:41
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 20:28
Oppdatert!
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2007 at 03:04
Helt enig med deg! Forøvrig er mine 3 store, EL 18 m/ B7 vogner, EL 16 m/ B5 Vogner og Di3 m/ B3 vogner, alle i nydesign siden jeg ikke er eldre enn at det er den designen jeg husker best fra barndommen.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2008 at 00:07
Endelig en oppdatering i fra vest, se toppen av første innlegg.Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2008 at 21:59
Siden noen er i gang med å nevne favorittog så kan jeg ikke unngå å nevne hva jeg synes var stiligst på jernbanen, nemlig el16 i gammeldesign med b5 vogner, også i gammeldesign.  Jeg synes det er det mest stilrene togsettet som har gått på norske skinneganger.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2008 at 22:56
Jeg tror jeg henger meg på SveinR og sier EL17 med B7.
Flottere blir det ikke, både 1:1 og 1:87.... Clap
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2008 at 11:39
Siden dette er YNGVE"s weblogg hvor YNGVE skriver om hva YNGVE gjør, syns jeg at vi skal holde oss til å kommentere det YNGVE gjør..?

Var selv å så på framskrittet i går, blir veldig bra dette Yngve! :)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2008 at 12:01
Tja, han har stilt et spørsmål i innlegget på toppen her:
Fins det noe nydeligere enn EL16 med B7 vogner??

Det må vi da kunne svare på.... Wink
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2008 at 14:42
Rolig nå Thomas! Ja, jeg ytret et lite ønske om at folk skulle kommentere de siste oppdateringene istedenfor et spørsmål som ble stilt for nesten et år siden når du var her i går kveld, men alt er er bedre enn ingen aktivitet.Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2008 at 15:03
Føler vel kanskje at det er på sin plass med en kommentar også da... Wink

Du sier at du er i gang med et modulanlegg. Hvor mange moduler skal det bestå av? Eller er det ikke bestemt enda?
De to modulene du har startet med ser forøvrig bra ut og sporplanen ser grei ut. Gleder meg til å følge med på fortsettelsen.  Smile
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2008 at 15:45
Foreløpig er det bare de to modulene ja. Jeg har selvfølgelig planer om utvidelse, men jeg syns det er greit å begynne med noe overkommelig. Det er også grunnen til at jeg begynner med en enkel sporplan.

Jeg drømmer om å utvide det senere med en stasjonsmodul, og gjerne noen moduler som tilsammen utgjør to 180 graders svinger. Jeg liker å kunne sette meg ned og se på tog som går av seg selv.Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 20:53
Liker nå El-18 med B7 vogner bestEmbarrassed
 
Hærligt bra erbeid, skulle ønske jeg hadde plass..(får ikke bygge ut loftet vårtCensored på grunn av detCensored byråkratiet).
 
Ellers sitter jeg bare her å nyter bildene fra arbeidet dereThumbs%20Up

Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 21:46
Tips angående byråkratiet.... Enklere med tilgivelse enn tillatelse.Big%20smile
 
Etter at Risa Rock (Alle fra Rogaland vet hvem det er)fjernet fjellet med helixen min, har nå Stangeland satt i gang planeringen til den nye godsterminalen min. Terminalen min skal utstyres med Heljan sin containerterminal.
 
Men El 18 med B7 er nydelig!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.