MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Carlstad havn blir ny!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Carlstad havn blir ny!

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Carlstad havn blir ny!
    Posted: 02 januar 2007 at 15:09
Carlstad havn har lenge lengtet etter en oppussning og tiden har nå kommet! Juleferien har gått med til bygging av ny kai og full renovering av fjorden i byen min. her er resultatet:



Jeg begynte med å utvide kystlinjen og fjerne de små øyene som har vært i fjorden. Bølgebryter og fyrtår ble også revet vekk. Nytt fyr kommer på den andre bredden etter hvert...
Jeg la et nytt spor inn fra enden av fjorden som følger Rådhusparken mot havna. Skinnene støttes opp av en tremur mot havet. Jeg har fått lagt en del sand og grus som forberedelse til litt "vanning".




Her er bryggen! Underlaget er papplate og en Märklin M skinne. Oppå der la jeg fyrstikker tett i tett som jeg så malte med sterkt uttynnet brunmaling for å få frem strukturen i naturtreet. Fyrstikker ble også lagt mellom skinnene. Problemet da er at fyrstikkene er så høye at slepeskoen (svillebremsen ) ikke når midtlederne. Derfor koblet jeg en kobbertråd til tilø hver av skjøtene og la den over fyrstikkene.




Litt utydelig bilde men dere ser vel noe... Bryggen ble lagt på plass støttet opp av oppstablede fyrstikker. Tråden til værs opp i midten av bildet er kobbertråden som avløser midtlederen.




Og her er resultatet sett fra luften! Bryggen er på plass. Vannet er blitt lagt etter at bildet ble tatt. Vannet fra Noch var noe klin som jeg ikke kjøper igjen, men det gikk sånn noenlunde (selv om mor ble litt ør av gassen fra vannet... ) Det kommer helt nye byggninger i havnekvartalet, et kombinert billet og tollkontor med tilhørende lasterampe for biler pluss en irsk sailors pub på havna. Bygget til venstre for brygga (det nederste) blir revet og byttet ut.

Så da er det bare å begynne båtbyggingen!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 15:16
Oops: Glemte det: Puben skal selvfølgelig hete "The Wild Rover", oppkalt etter den berømte drekkevisa. Jeg må nesten kalle den det siden jeg er speider ved siden av å være skinneslask!   (de speiderne på forumet skjønner Rover greia... )
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
kai View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 desember 2004
Location: Tyskland
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 16:28

Hei Carl,

Bra og flott arkitektur fra bibliotek! Jeg har også betrakte hjemmeside dinn.

med vennlig hilsen fra Fremo-havn

Kai 

 

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 17:50

Dette ble bra Carl-F

Du sa du hadde brukt sterkt utynnet brunmaling på bryggen, er den oljebasert eller vannbasert?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 17:53
Likte veldig godt den trebrygga. Ser frem til flere oppdateringer...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 21:05
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Dette ble bra Carl-F


Du sa du hadde brukt sterkt utynnet brunmaling på bryggen, er den oljebasert eller vannbasert?



Det var vannbasert hobbymaling fra Claes Ohlson... bruker bare det jeg
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 10:18


The Wild Rover har kommet på plass. Detaljer som utebord og irske sjømenn mangler, men det kommer på snart. Taket må jeg vente med til alt det elektriske for havnekvartalet er på plass, jeg bruker puben som elektrisk "veikryss"...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 21:05
Stemingsbilder fra Carlstad havn...



Noen reinsdyr passerer på den andre bredden av fjorden...



"Roald Amundsen" venter på havna.

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 17:45
Da er havnen mer eller mindre ferdig, nå mangler bare enkelte detaljer...




Lagerbyggningen.




"Roald Amundsen" er i ferd med å trekke en G-vogn ut fra havnen mens dampfergen "Cristophe" er i ferd med å legge fra kai med passasjerer til småstedene rundt fjorden...




Wuxtry Records.
Forbildet er en platebutikk i Athens, Georgia der Peter Buck jobbet rundt 1980. En dag kom Michael Stipe inn i butikken og foreslo de skulle starte et band sammen. Det gjorde de. Bandet ble R.E.M. som skulle bli et av verdens største alternativt rock band.




Kveldssteming på kaia...






Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 18:25
Håper du betaler han fyren på kaia godt siden han må jobbe langt utover kvelden.... 

Ellers så har jeg vel sagt det før, men jeg liker den kaia veldig godt!
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
fetrock View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 mai 2008
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fetrock Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2008 at 18:52
Snyggt Carl-Frederic!
Älskar dina byggnader & historier kring dessa, t.ex. skivbutiken!
Har samma grundidé hos mig, att varje byggnad SKA ha en egen historia, oftast verklig men kanske "tillrättalagd" för ändamålet.

MER bilder!
Fetrock
Collinsta - En MJ värld i modulform
To build is to live
Blogg, Logg, Bilder, Byggtips med mera: www.collinstamjv.zmn.se
Eventuella auktioner från mig: http://www.tradera.com/auktioner/fetr
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2008 at 00:20
Kan bare si en ting: Flott! Må ta litt inspirasjon fra degWink 
 
Likte brygga spesielt godt.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.