MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En MJ personlighet har gått bort.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En MJ personlighet har gått bort.

 Post Reply Post Reply
Author
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En MJ personlighet har gått bort.
    Posted: 29 desember 2006 at 17:48
Den 22 desember kom meldingen om Torbjørn Jelstads bortgang.

Torbjørn Jelstad hadde fram til sommeren ansvaret for MJF’s bibliotektjeneste. Han hadde dette ansvaret i over 10år, og var en verdifull resurs for MJF og MJ-Norge.

Torbjørn Jelstad begynte med MJ på 50-tallet, og valget falt på Märklin, noe han forble trofast mot til det siste. En av historiene som har kommet fram var at han på 50-tallet tok sykkelen og reite til Strømstad for å kjøpe MJ. (MJ var en luksusartikkel, og ble ikke frigjort før i 1960).
Torbjørn Jelstad var tidlig interessert i modellriktig MJ, og på MJ anlegget han påbegynte på 60-tallet var Märklin modellskinner brukt på en del av anlegget. Denne typen skinner var kun i salg på midten av 50-tallet, og hadde romslige kurveradier.
Mitt første møte med Torbjørn Jelstad var på 90-tallet. Han hadde ordnet med privat visning på MJ anlegget av Gardermobanen. Dette besøket er godt dokumentert i MJ bladet, med en to delers lang artikkel. Torbjørn inviterte meg da en tur hjem til seg, for å se på anlegget. Solen var stått opp når besøket var ferdig.
På 90-tallet brukte Torbjørn Jelstad sitt store kontaktnett til å skaffe utstilling objekter til MJF messer. Flytoget hadde sin andre offentlige visning på MJF’s messe på NSB verksted Grorud.
Siste møte med Torbjørn Jelstad var under flyttingen av MJF’s bibliotek. Anlegget i kjelleren var revet for å gi ny plass til et nytt anlegg. Ute i haven var det også MJ, da han hadde have bane med skala 1:32 Märklin. Ute hadde han også Maja, en del av en gammel Kolsåsbane vogn 411. Interessen var ikke bare MJ i liten skala, men Lommedalsbanen og NJK sto også hans hjerne nært.
Tilslutt en liten historie fra en messe på begynnelsen av 90-tallet, som oppsumerer Torbjørn Jelstad best: Mot meg kommer han med en hvit ny Märklin eske, med en Santa Fe F7B. Øynene lyste av glede som en 8 åring som har fått sitt første startsett, og han kommer med kommentaren: Denne har jeg ventet på i 40 år.

Torbjørn Jelstad hadde en glødene interesse for MJ og MJF. En av de store MJ personlighetene har gått bort. Våre tanker går til de etterlatte.

Per Roar Johansen
MJF og meg selv.


Edited by PR - 29 desember 2006 at 21:57
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.