MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bilder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bilder

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bilder
    Posted: 14 desember 2006 at 15:47

Det er så få modelljernbanebilder fra norske anlegg her på forumet om dagen synes jeg, så her kommer et lite bilde jeg tok hjemme hos Steinar Jeppestøl for et par uker siden.

Bildet viser Skd211.61 i skifting ved tømmersporet på Elgsjøen stasjon. Helt i bakgrunnen står et løslok av type 18c og venter på klart spor videre.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2006 at 18:06

helt enig....dårlig med bilder for tiden. Her er ett bidrag fra mitt eget anlegg....

 

 

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2006 at 18:07

.....og enda ett til...

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2006 at 18:15

 kanskje litt off topic men her er böse Heniz und heisse Helga ferska på anlegget til Kjell Hansen i Larvik...

 

 

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2006 at 18:41

 ett bilde til fra kjell sitt anlegg...

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2006 at 18:55
slenger med ett bilde fra Nils Ivar Kaupang sitt lille anlegg(hobby rommet er på 60 kvadrat og anlegget har for lengst vokst ut av rommet..nye moduler er på gang..følg med på larviksmessa i oktober 2007)

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2006 at 08:55

Hei Tore!

Ja, Steinar Jeppestøl sitt anlegg imponerer meg. Det er så ekte, herlig enklelt, norsk, og harmonisk. I et av de siste MJF-bladene var det bilder av anlegget hans. Da jeg så det, fikk jeg lyst til å rive mitt eget påbegynte, og endre epoke og alt.

Takk for nok et fint bilde

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2006 at 14:19
Det var hyggelig å høre Tom. Det er virkelig en fin og harmonisk 50-talls stemning hjemme i kjelleren til Steinar. Jeg drømmer om å få til noe tilsvarende hjemme hos meg selv :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2006 at 15:32

Slike tråder er de beste for de av oss som ennå er litt i drømmefasen og ser at man av forskjellige grunner må drøye litt før man setter i gang. Det kan ikke bli for mye bilder!!

Selv er jeg svak for landskap og anlegg jeg kan kjenne meg igjen i, dvs Norge i moderne tid, så det å se bm69 i model er stas. Er jo vokst opp 2min gange fra Solbråtan holdeplass på østfoldbanen og man blir jo preget av å høre disse bremse ned og akselerere ut fra holdeplassen fire ganger i timen...

Magne
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2006 at 16:10

...........siden dere var så godt igang med bilder av motorvogner legger jeg med ett bilde jeg tok på det nydelige anlegget til Dr.Vistad på søndag. Finnes det noe flottere enn motorvogner i norske landskap? Jeg bare spør. 

BM 67.13 modifisert for å kunne kjøre i de verste veksler. =O)

Arne



Edited by aha - 15 desember 2006 at 17:09
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2006 at 19:43

Nydelig bilde du har tatt. Fint at noen deler flotte bilder med oss andre her.... Mitt anlegg venter på at loftet på garagen kan bli ferdig til innflytting.... Men ting tar tid. På seine kvelder kikker jeg på hva andre har fått istand... Mye bra!!!

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2006 at 18:45
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 ett bilde til fra kjell sitt anlegg...

Jøss, lurer på hvordan han har fått El10 loket dit når vi ikke ser en eneste kjøretråd, må være nødstrømmen han bruker for å få lys

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 17:01

Kan lure her også...Di 6 og BM 88,funker bra uten kjøretråd,mens BM 66 og BM 69 sliter litt...kanskje de har tjuvkobla

 

 

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 09:50


Jeg får bidra med et bilde fra Gardermobaneanlegget, fra Oslo S-vinduet. JeG tror ikke dette er publisert tidligere.
Svein S
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 10:14
Foresten, hva skjedde med Gardermoanlegget? Eksisterer det enda?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 10:34
Originally posted by carlf carlf wrote:

Foresten, hva skjedde med Gardermoanlegget? Eksisterer det enda?


Anlegget ble overtatt av Gardermobanen Modelljernbaneklubb. De eksisterer ennå, og har som formål å få satt opp anlegget igjen, om nødvendig ombygget. De var nær ved å få til dette nylig, i ventehallen på Gardermoen stasjon, men det hele strandet på en kunstners protest som da ville få noen av sine gulvdekorasjoner tildekket. I det hele er det ikke lett for en klubb som ikke er i stand til å betale markedsleie for lokaler av den nødvendige størrelsen, å finne et husrom. Selve anlegget krever 75 kvadratmeter - i L-form.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 10:51


JEg kan også bidra med et bilde fra mitt Rørosbanen-nord-anlegg som dessverre ikke finnes lenger. Den avbildede delen er bygget etter et konkret forbilde, nemlig Stormuren i Svølgja som ble sprengt av hjemmestyrkene under krigen. Stedet er vernet i dag, for linjen ble senere lagt om i en tunnel forbi dette rasfarlige stedet.

Her er et par bilder av forbildet, tatt i 1991:



Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 13:59
Virkelig flott modul! Mener du at du ikke har anlegget i dag, eller er det traseen som ikke finnes lenger?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 15:35

Originally posted by ses ses wrote:

  I det hele er det ikke lett for en klubb som ikke er i stand til å betale markedsleie for lokaler av den nødvendige størrelsen, å finne et husrom. Selve anlegget krever 75 kvadratmeter - i L-form.

Det kommer ann på hva "markedsleie" er det... det er ikke mer oppgangstider her i landet enn at det sikkert fortsatt finnes mange tomme industrilokaler rundt omkring. Særlig lokaler fra 3. etasje og oppover pleier man få leid billig fordi det er særdeles liten interesse for dem blandt profesjonelle. Jeg vil da tro det bør være mulig å finne et passende lokale i oslo-området om man vil. 75 m2 er jo ikke all verden heller da...

Eirik

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 20:06
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by carlf carlf wrote:

Foresten, hva skjedde med Gardermoanlegget? Eksisterer det enda?


Anlegget ble overtatt av Gardermobanen Modelljernbaneklubb. De eksisterer ennå, og har som formål å få satt opp anlegget igjen, om nødvendig ombygget. De var nær ved å få til dette nylig, i ventehallen på Gardermoen stasjon, men det hele strandet på en kunstners protest som da ville få noen av sine gulvdekorasjoner tildekket. I det hele er det ikke lett for en klubb som ikke er i stand til å betale markedsleie for lokaler av den nødvendige størrelsen, å finne et husrom. Selve anlegget krever 75 kvadratmeter - i L-form.

Hva med vitensenteret i Trondheim?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 22:25
Jeg synes Gardemoanlegget burde stå utstilt et sted som alle kan se det, uten å måtte oppsøke et spesielt sted. Da vil det kun bli vist for spesielt intreserte! Og det burde i allefall stå på et sted hvor Gardemoanlegget er hentet ut i fra. F.ks. på Gardemoen eller Oslo S. Da vil også mange kunne se et virkelig kunstverk lik virkligheten, i en forminsket utgave! (Og i den pakken ligger det også en liten rekruteringsformidling)
Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 22:35
Fins det noen flere bilder av Gardermoanlegget noe sted? Har bare funnet linker til utdaterte sider....
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 22:50
Svein Sandos egen hjemmeside har mye om anlegget: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=2&hm=16&mid

Heine
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 23:27
Originally posted by einjen einjen wrote:


Hva med vitensenteret i Trondheim?


Så vidt jeg har skjønt, er GMJK kun interessert i å sette opp anlegget et sted i Gardermoområdet. Selv Lillestrøm ble vurdert å være for langt utenfor, så vidt jeg husker. GMJK er en lokal forening. Eidsvold st har også vært prøvd, så vidt jeg husker.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 23:31
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Virkelig flott modul! Mener du at du ikke har anlegget i dag, eller er det traseen som ikke finnes lenger?


Anlegget finnes ikke, men traseen ligger der fortsatt som et slags minnesmerke etter krigshendelsene.
Svein S
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 12:20
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:


Hva med vitensenteret i Trondheim?


Så vidt jeg har skjønt, er GMJK kun interessert i å sette opp anlegget et sted i Gardermoområdet. Selv Lillestrøm ble vurdert å være for langt utenfor, så vidt jeg husker. GMJK er en lokal forening. Eidsvold st har også vært prøvd, så vidt jeg husker.


Det var synd.... Jeg tror det hadde gjort seg meget bra i Vitensenteret...

Hvilken forfatning er anlegget i etter så mange år nedpakket?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 13:10
Man kunne jo sette det opp i en midlertidig utstilling på Oslo S. eller få tak i et annet rom på Gardermoen, utenom en kunstners verdifulle gulv... Ville ikke GMJK bruke Lillestrøm altså? Det er da fryktelig synd! Et slikt anlegg burde opp, selv om det ikke havner på Gardermoen. Ja, dette hadde sett bra ut i Trondheim Einar, men jeg er enig i at det er litt vel langt unna... Men hvis alle andre alternativer blir forkastet bør man ta det man blir tilbudt!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.