MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Etterlysning: Lærebok for linjepersonalet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Etterlysning: Lærebok for linjepersonalet

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Etterlysning: Lærebok for linjepersonalet
    Posted: 03 desember 2006 at 18:00

Jeg har vært heldig og fått tak på "Lærebok for Linjepersonalet, linjearbeid og linjetjeneste, Del 1, Baneoverbyggningen, ILLUSTRASJONER, 1955".
Her står det masse interesant for modellbyggere som prøver å gjennskape en tid og detaljer for 50 år siden (lenge før en selv var påtenkt, i mitt tilfelle).
Imidlertid mangler jeg selve læreboken med all teksten, og dermed forklaringen på alle de illustrasjonene jeg har. Er det noen som kunne tenke seg å selge denne til en hyggelig pris? Eventuelt låne den ut for en omfattende kopieringsjobb (den er på minst 140 sider iflg. innholdsfortegnelsen)



Edited by Asgeir - 03 desember 2006 at 18:01
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2006 at 16:49

Jeg har denne tittelen fra 1962, men den har tydligvis et litt annet format, så det er nok ikke den du etterlyser.

Ser ikke ut som det skal være vedlegg til denne boka, da den er illustrert.

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2006 at 14:28

Det var rart at NSB lagde en ny versjon av denne boka etter så kort tid (1955-1962). Tydeligvis var utviklingen i materiellet, utstyr, produkter og hvordan vedlikehold av spor skulle utføres i så stor utvikling at det trengtes. Det hadde kanskje vært morsomt å sammenligne inneholdet i disse bøkene (for oss historie interreserte).

Boka jeg søker finnes på biblioteket på jernbane museet, så det ser ut til at jeg må låne.

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2006 at 15:40

Jeg skal se om jeg kan få scannet den og lagt den ut på nettet et eller annet sted hvis det er interesse for det.

Jeg er litt usikker på kopirettighetene på slike trykk fra NSB, noen som vet?

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2006 at 16:20

Tror de gir f når det er snakk om så gammelt materiale.

Tut, tut.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.