MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - OL logo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

OL logo

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: OL logo
    Posted: 26 november 2006 at 12:10
Er det mulig å få tak i dekaler av OL logoen som ble satt på en del lok i forbindelse med OL på Lillehamer i 1994?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 19:12
Jeg er en av de som har laget dekaler til norske lok og vogner. OL-kommiteen er ikke interessert i at slikt publiseres uten samtykke, og samtykke vil de foreløpig ikke gi. Videre krever de av prinsipp alltid roalities på salg med et minimumsbeløp. Det viste seg derfor å ikke være lønnsomt å lage slike. Jeg har imidlertid sett bilder av en Di3 med slike påskrifter, og mener å huske at en av superline El 14 fra NMJ hadde OL-merking. Orginalene ser ikke ut til å kunne oppdrives.

Den eneste løsningen er nok at du skaffer deg eget utstyr for å lage dekaler, og lager dem selv basert på egne bilder.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 19:50
er man stø på hånden kan man male på deklaer, eller så kan man printe ut en logo du finner på nettet... Resultetet blir vel ikke ekstremt bra, men det er vel bedre enn ingenting...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 20:07

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg er en av de som har laget dekaler til norske lok og vogner. OL-kommiteen er ikke interessert i at slikt publiseres uten samtykke, og samtykke vil de foreløpig ikke gi. Videre krever de av prinsipp alltid roalities på salg med et minimumsbeløp. Det viste seg derfor å ikke være lønnsomt å lage slike. Jeg har imidlertid sett bilder av en Di3 med slike påskrifter, og mener å huske at en av superline El 14 fra NMJ hadde OL-merking. Orginalene ser ikke ut til å kunne oppdrives.

Den eneste løsningen er nok at du skaffer deg eget utstyr for å lage dekaler, og lager dem selv basert på egne bilder.

Kan det hende det var deg jeg kjøpte dekaler til El 14 på messa i Drammen i går da? Får se hva jeg får til med OL Logoen, hvis ikke får det heller greie seg uten......

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 20:10
Carl - F: Tviler på at jeg er stø nok på hånden til å male dette sånn cirka riktig http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=17748&autTror jeg heller satse på Pelle sitt forslag eller gi f***
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 20:22
jeg gir meg. Visste ikke helt hvordan logoen så ut...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 11:18

Hei !

Ref: og mener å huske at en av superline El 14 fra NMJ hadde OL-merking

Jeg har et slikt lok", men det mangler de olympiske ringer. NMJ fikk ikke lov av OL-Kommiteen.

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 16:22
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei !

Ref: og mener å huske at en av superline El 14 fra NMJ hadde OL-merking

Jeg har et slikt lok", men det mangler de olympiske ringer. NMJ fikk ikke lov av OL-Kommiteen.

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det var da F*** til vansklige folk skal gjøre seg, om noen lager modelltog med OL ringer på er det virkelig så ille? Kan ikke det bare defineres som ren reklame da?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 16:39
Hvis NMJ hadde betalt for enerett så skal du se at det hadde ordnet seg. 
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 16:44
Det kom vel også litt ann på hva de forlanget for enerett

Edited by Andreas - 27 november 2006 at 16:46
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 17:26
Det var snakk om en DI3 fra utlandet med Ol logo. Men siden markedet er overmettet så vet jeg ikke om det blir noe av den modellen.
A matter of life and death
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 18:38

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det var snakk om en DI3 fra utlandet med Ol logo. Men siden markedet er overmettet så vet jeg ikke om det blir noe av den modellen.

Hvilken produsent er det vi snakker om?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2006 at 17:27
Foresten har ikke Marklin laget en liten serie med nydesign Di 3 med OL logo før?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2006 at 18:39

Hvor stor straff kan man egentlig få hvis man trykte OL-ringene?

Orker ikke å fordype meg i Norges lover akkurat nå

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2006 at 18:47
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Hvor stor straff kan man egentlig få hvis man trykte OL-ringene?

Orker ikke å fordype meg i Norges lover akkurat nå

Som privatperson tror jeg ikke det skulle være noe problem og trykke opp, men som en produsent og selger blir fort ting en del vanskligere....

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2006 at 18:49
Det går vell kanskje inn under ordet: "plagiat".
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2006 at 21:57
Mange andre selskaper gir velvillig ut sine logoer og originaler og ser på det som markedsføring, så jeg føler vel at Olympiakommiteen er litt sære der. Det er korrekt at NMJ fikk tillatelse å gjengi logoen uten OL-ringene. Jeg fikk samme beskjed, men opplaget på dekaler er ikke akkurat det store så underskuddet ville blitt enormt. Enerett vil det aldri bli snakk om. Det er OL-kommiteen som har eneretten. Skal man selge dekaler, må man ha tillatelse til å produsere dem. Ellers kan det bli dyrt i ettekant!

Hvis noen har detaljerte bilder, kan det jo hende at man kan lage slikt for privat bruk. Jeg har ingen bilder fra den tiden (det var i min "Togfrie" periode dessverre). Kanskje et par venner kan lage dette til seg selv? Skulle gjerne vært i den vennegjengen, jeg...
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 10:16
Du kan lage de til privat bruk uten å risikere straff. Det er først når det brukes slik at du kan tjene penger på det at det er ulovlig.

Det samme gjelder også ting som er patenterte.. du har lov å lage til eget bruk men ikke lov å selge til land hvor produktet er patentert.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 11:04

Det å måtte betale for å bruke et merkenavn blir nok mer vanlig etter hvert. Spesielt for de etablerte merkene. Produsenter som ønker å lage modeller av Union Pacific (og de selskapene som er blitt en del av Union Pacific) må betale for bruken av disse navnene til Union Pacific. Derfor er modeller fra disse selskapene noen ganger dyrere enn fra de øvrig. Det er ikke mye, $10-15, men der er jo også opplagene mye større.

Olympiakommiteen er vel blandt de grådigste, om ikke den grådigste.

 

VA

MVH

VA
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 11:42
Originally posted by VA VA wrote:

Det å måtte betale for å bruke et merkenavn blir nok mer vanlig etter hvert. Spesielt for de etablerte merkene.



Nå har man jo patent på navn som Harry Potter ol., ikke bare logoen... R.E.M. måtte også ta patent på navnet sitt i sin tid fordi noen andre var på vei til å bruke det...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 16:24
Originally posted by VA VA wrote:

Det å måtte betale for å bruke et merkenavn blir nok mer vanlig etter hvert. Spesielt for de etablerte merkene. Produsenter som ønker å lage modeller av Union Pacific (og de selskapene som er blitt en del av Union Pacific) må betale for bruken av disse navnene til Union Pacific. Derfor er modeller fra disse selskapene noen ganger dyrere enn fra de øvrig. Det er ikke mye, $10-15, men der er jo også opplagene mye større.


Olympiakommiteen er vel blandt de grådigste, om ikke den grådigste.


 


VA



Det er slutt med at man må betale royalty til UP.
Se her:
Artikel om saken
Modellhilsen

Claes
Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 17:28
Originally posted by VA VA wrote:

Det å måtte betale for å bruke et merkenavn blir nok mer vanlig etter hvert. Spesielt for de etablerte merkene. Produsenter som ønker å lage modeller av Union Pacific (og de selskapene som er blitt en del av Union Pacific) må betale for bruken av disse navnene til Union Pacific. Derfor er modeller fra disse selskapene noen ganger dyrere enn fra de øvrig. Det er ikke mye, $10-15, men der er jo også opplagene mye større.

Olympiakommiteen er vel blandt de grådigste, om ikke den grådigste.

 

VA

Klippet fra Athearn News (16/11-06):

Union Pacific License
-------------------------
There"s big news on the Union Pacific license. The terms have been changed, and we no longer have to pay the railroad in order to make models with their marks. We"ll be rolling our prices back on all existing inventory and on all items announced but not yet shipped to match the pricing of all the other road names in each category. You"ll see the results in this group of announcements.

-----------------------------

Det kan se ut til at ihvertfall UP har kommet på bedre tanker (uten at jeg vet noe nærmere om betingelsene).

gw
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 21:48

Symbolet med de fem ringer er så dyrt å få lov til å bruke at det neppe er noen aktører i MJ-bransjen som kan klare det. Sånn må det være, for OL-pampene skal jo opprettholde en viss levestandard.

Da det var OL i Norge var det jo Lillehammer Olympiske Kommité som bestyrte rettighetsspørsmålene for OL-symbolene. Og helt umulige var de ikke:

På den tiden var det en modelljernbaneforening som het Lek og Kjøreglede (LOK).
(Denne ble senere til Grorud Modelljernbaneforening og så til Hovedbanen Modelljernbaneforening)

Vi var naturlig nok meget redde for at Lillehammer Olympiske Komitté (LOK) skulle ha innsigelser mot at vi brukte navnet LOK.

Så vi forfattet et seriøst brev til dem, hvor vi redegjorde for hvorfor vi gjerne ville bruke LOK som navn på klubben. Bl.a. henviste vi til at LOK svært ofte ble brukt som kortform av Lokomotiv. Vi hadde også laget en tegning av et lokomotiv, hvor hjul og annet, helt tilfeldigvis, kunne se ut til å danne 5 ringer. (Men det turde vi ikke å vedlegge, for da ville det nok bli litt for tydlig at vi laget ap med dem)

Det kan være de fikk seg en god latter i Lillehammer Olympiske Komité, men vi fikk ihvertfall et seriøst svar tilbake, hvor de godkjente bruken av navnet, og ønsket oss lykke til med foreningen.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 19:44

Di3617 i OL-design

Her er mitt Di3 lok. Det er et Märklinlol jeg har bygd om og lakkert i OL design. Det ble gjort i 94 eller 95. Jeg har lakkert på all OL-pynt. Det var det beste jeg kunne få til på den tiden.

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.