MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tyveri - oppklaring og etterlysning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tyveri - oppklaring og etterlysning

 Post Reply Post Reply
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tyveri - oppklaring og etterlysning
    Posted: 24 november 2006 at 13:54

Modelljernbanetyveri - oppklaring og etterlysning

Innbrudd og tyveri

For en tid siden ble det kjent i det norske modelljernbanemiljøet at det i 2006 var skjedd flere relativt store tyverier av modelljernbaneutstyr.

Ett av tyveriene var det undertegnede som ble utsatt for, og jeg vil her orientere litt om dette.

Innbruddet og tyveriet av store deler av min modelljernbanesamling skjedde på sommeren 2006. Tyveriet omfattet et større antall lokomotiver, vogner og samlesett, foruten et mindre antall bygninger og annet tilbehør.

Alle lokomotiver og vogner i min samling var registrert, og praktisk alle gjenstander var merket. Etter opptelling av de resterende gjenstander var det derfor sammen med anmeldelsen mulig å levere inn en komplett liste over hvilke gjenstander som var stjålet, og en beskrivelse av hvordan de enkelte enheter kunne identifiseres.

Lenge var det imidlertid ingen tegn til hvor de stjålne gjenstander var blitt av.

Pågripelse og beslag

I høst oppdaget jeg at en del av mine gjenstander var lagt ut til salg på internettauksjonen QXL. Politiet ble straks varslet, og etter å ha lokalisert QXL-brukerens adresse rykket de ut til en adresse i Skiptvedt i Østfold

To personer ble pågrepet, og det ble foretatt et større beslag av modelljernbaneutstyr. Ved hjelp av de innleverte lister kunne politiet straks identifisere de beslaglagte gjenstander. Absolutt alt modelljernbaneutstyr som ble funnet på stedet viste seg å stamme fra min samling.

Det viste seg imidlertid at de pågrepne personer allerede hadde solgt en del av samlingen. Salgene hadde gått gjennom flere kanaler, blant annet gjennom finn.no og QXL. Mange gjenstander var blitt solgt en og en, men det var også blitt solgt en del større "pakkeløsninger".

Tilbakeføring

En stor del av de stjålne gjenstander har jeg nå fått tilbake.

Aksjonen mot gjerningspersonene ble meldt i lokalnyhetene i østlandsområdet, og allerede samme dag var det kjøpere som meldte seg til politiet.

De gjenstandene som var blitt solgt gjennom QXL er registrert i loggene hos QXL. Kjøperne av disse gjenstandene er kontaktet, og mange av dem har allerede sendt gjenstander tilbake.

En del av gjenstandene som ble stjålet er fortsatt ikke kommet til rette, dette gjelder gjenstander som er solgt gjennom andre kanaler enn QXL. Gjerningspersonene er avhørt flere ganger, men oppklaringen går tregt.

Etterforskningen pågår imidlertid fortsatt, og etterhvert regner politiet med at alle salgene vil bli oppsporet på en eller annen måte. Noen av kildene til informasjon om salgene tar det tid å få tilgang til, så som bankutskrifter, e-postlogger og lignende. Det hele er derfor et ganske komplisert puslespill som kan ta en del tid å løse.

Etterlysning

For å lette etterforskningen og spare mye av politiets knappe ressurser anmodes alle personer som har kjøpt, eller tror de kan ha kjøpt, modelljernbaneutstyr fra selgere med adresse 1816 Skiptvedt om å melde seg. Ut fra de foreløpige etterforskningsresultater ser det ut til at alle salg er blitt foretatt fra denne adressen, men det kan ikke utelukkes at enkelte salg er blitt foretatt fra andre adresser.

Politiet ser svært alvorlig på både kjøp og salg av stjålne gjenstander.

Etterforskningen har imidlertid vist at salgene i dette tilfellet har foregått svært tilforlatelig, sett fra kjøpernes side.

På grunn av den måten salgene har vært gjennomført på har politiet i dette tilfellet valgt å anta at alle kjøpere har vært i god tro. Personer som selv melder om kjøp av gjenstander fra de nevnte gjerningspersoner/selgere vil derfor uten videre unngå straffeforfølging.

Gjerningspersonene/selgerne vil bli tiltalt for heleri. Alle som har kjøpt gjenstander av gjerningspersonene vil om ønskelig kunne anmelde selgerne for bedrageri, og kan samtidig kreve erstatning.

Personer som vet eller tror at de har kjøpt én eller flere gjenstander av de nevnte gjerningspersoner kan melde dette til:

Pb. Kenneth Henriksen, Stovner politistasjon

Tlf.:      22 66 88 55 (direkte)

Tlf.:      22 66 88 30 (politivakten Stovner politistasjon)

Referanse: Anmeldelse 9678987

Hvis noen av en eller annen grunn ikke ønsker å kontakte politiet kan de ta kontakt direkte med meg:

Helge Lindholm

hlindhol(krøllalfa)online.no

Identifikasjon av det stjålne og omsatte materiell

Det materiellet som fortsatt ikke er kommet til rette er i hovedsak av fabrikat Märklin, men også av en del andre fabrikater. Det er både lokomotiver, vogner og samlesett av forskjellige typer.

Materiellet kan identifiseres ved at det er påført et håndskrevet registreringsnummer på enden av alle originalesker. Registreringsnummeret er 2- eller 3-sifret på alle lokomotiver, 3-sifret på alle personvogner og 4-sifret på alle godsvogner.

På samlesett er det på eskene påført alle numre for alle enhetene som ligger i settet.

På praktisk talt alle lokomotiver og vogner er registreringsnummeret også påført på undersiden af lokomotivet/vognen, men på en del enheter kan det være vanskelig å se.

Nedenfor er lagt ut lister over de materiellenheter som fortsatt ikke er kommet til rette.

For at innleggene ikke skal bli for store er listene lagt ut i separate innlegg for hver materiellkategori.

Jeg vil være svært takknemlig om de personene som måtte ha disse modellene i sin varetekt melder seg, enten til politiet eller direkte til meg.

Med vennlig hilsen

Helge Lindholm



Edited by H. Lindholm - 24 november 2006 at 14:12
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2006 at 13:56

Lokomotiver

Følgende lokomotiver som ble stjålet fra min samling er fortsatt ikke kommet til rette.

"Forvaltning", "Type" og "Nummer" referer til påskrifter på de enkelte lokomotiver.

"Rammenr." er et nummer som er stemplet, gravert eller påført med nummereetikett av fabrikanten på undersiden av rammen (evt. motorboggien) på en del lokomotiver.

"Reg nr." er mitt unike registreringsnummer. Dette er påført for hånd utvendig på alle originalesker, og på undersiden av de aller fleste lokomotivene.

 

Fabrikat

Art. nr.

Beskrivelse

Forvaltning

Type

Nummer

Rammenr.

Reg. nr.

Airfix

54150-1

Damplokomotiv, mørk grønn

GW (GB)

-

6110

 

58

Brawa

0466

Skiftelokomotiv "Robot", blå

-

Robot

1

 

231

Brawa

0492

Skinnetraktor, sort

DRG

Kö I

Kö 0278

 

227

Fleischmann

4000

Skiftelokomotiv "Anna", sort

-

Werklok

3

 

102

Fleischmann

4010

Skiftelokomotiv T3, sort

DRG

BR 89.70-75

89 7462

 

171

Fleischmann

4071

Damplokomotiv, sort

DRG

BR 70.0

70 066

 

357

Fleischmann

4077

Damplokomotiv, sort

DRG

BR 78.0-5

78 510

 

286

Fleischmann

4139

Damplokomotiv, sort

DRG

BR 39.0-2

39 204

 

213

Fleischmann

4818

Damplokomotiv, "Ruhr Schnellverkehr", sort

DRG

BR 38.10-40

38 3725

1048

311

Fleischmann

4933

Diesellokomotiv, gul/blå, m/skinnerensefrunksjon

DB

218

218 452-1

 

189

Gützold

32500

Damplokomotiv m/tender, sort, stivrammetender

NSB

63a

4830

 

335

Jouef

8255

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2006 at 14:00

Personvogner

Følgende personvogner som ble stjålet fra min samling er fortsatt ikke kommet til rette.

"Forvaltning", "Type" og "Nummer" referer til påskrifter på de enkelte vogner.

"Reg nr." er mitt unike registreringsnummer. Dette er påført for hånd utvendig på alle originalesker, og på undersiden av de aller fleste vognene.

 

Fabrikat

Art. nr.

Beskrivelse

Forvaltning

Type

Nummer

Reg. nr.

Fleischmann

5071

2-akslet 2-kl. personvogn m/åpne plattformer, grønn, "Donnerbuchsen"

DRG

Bi 29

Nürnberg 28 604

584

Fleischmann

5072

2-akslet 3-kl. personvogn m/åpne plattformer, grønn, "Donnerbuchsen"

DRG

Cid 27

Nürnberg 83 072

583

Fleischmann

5073

2-akslet 2/3-kl. personvogn m/åpne plattformer, grønn, "Donnerbuchsen"

DRG

BCi 28

Nürnberg 36 441

589

Fleischmann

5089

2/3-kl. boggikaret, grønn

DRG

BC 4

Altona 30 581

570

Fleischmann

5090

3-kl. boggikaret, grønn

DRG

C 4

Altona 41 653

758

Fleischmann

5766

2-akslet 3-kl. personvogn m 1 åpen plattform, grønn

DRG

CCitr Pr05

Breslau 92 467

884

Fleischmann

5767

2-akslet 3-kl. personvogn m/åpne plattformer, grønn

DRG

CCitr Pr05b

Altona 92 343

870

Fleischmann

5769

2-akslet 3-kl. personvogn, grønn

DRG

Ci Pr05

Breslau 93 579

886

Fleischmann

835800

2-akslet konduktør- og stykkgodsvogn, m/takoppbygg, rødbrun

DRG

Pwg Pr 14

Frankfurt 95 647

797

Märklin

4002

2-akslet 2-kl. personvogn m/åpne plattformer, grønn

DB

 

 

101

Märklin

4002

2-akslet 2-kl. personvogn m/åpne plattformer, grønn

DB

 

 

102

Märklin

4002

2-akslet 2-kl. personvogn m/åpne plattformer, grønn

DB

 

 

103

Märklin

4003

2-akslet konduktørvogn, grønn

DB

 

 

301

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2006 at 14:03

Godsvogner

Følgende godsvogner som ble stjålet fra min samling er fortsatt ikke kommet til rette.

"Forvaltning", "Type" og "Nummer" referer til påskrifter på de enkelte vogner.

"Reg nr." er mitt unike registreringsnummer. Dette er påført for hånd utvendig på alle originalesker, og på undersiden av de aller fleste vognene.

 

Fabrikat

Art. nr.

Beskrivelse

Forvaltning

Type

Nummer

Reg. nr.

Fleischmann

5226

Stakevogn m/lave karmer, brun

DRG

Rs

Stuttgart 60 031

6030

Fleischmann

5233

Containervogn m/2 blå/gule "Danzas-Gentransco"-containere.

DB

Lbs

21 80 411 7 882-1

6507

Fleischmann

5252

To tømmervogner m/bolster

DRG

H

Regensburg 20 275

Regensburg 19 864

4914

4915

Fleischmann

5296

8-akslet boggi-brønnvogn m/2 bremserhus

DRG

SStk

Köln 12 951

6224

Fleischmann

5361

Lukket godsvogn, brun

DRG

G

München 12 775

5272

Fleischmann

5380

Lukket godsvogn m/bremserhus, brun, 3-akslet

DRG

Ghwps

Stettin 33856

5293

Fleischmann

5432

Tankvogn, gul, "Shell"

DRG

Privat

Wuppertal 542 269

2069

Fleischmann

5435

Tankvogn m/bremserhus, sølvgrå tank, Persil bleibt Persil

DRG

Privat

Elberfeld 542 149

2089

Fleischmann

5885

Lukket godsvogn, brun

Meckl.Schwerin

Gm

2950

5273

Liliput

1365

Kassevogn, gul, Wm Cordon Jameson"s

GB

-

No. 51

6315

Liliput

221 Co/221 61

Kjølevogn "Drik Coca-Cola iskold"

(DSB)

(ZM)

-

5077

Liliput

808 00

Korntransportvogn, blå, White Horse Whisky

BRT (GB)

-

-

1322

Mainline

37-131

Kassevogn, rød, Ellis & Everard Limited

GB

-

136

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2006 at 14:05

Lokomotiv- og vognsett

Følgende lokomotiv-og vognsett som ble stjålet fra min samling er fortsatt ikke kommet til rette.

Under hvert sett er oppført de enkelte enheter som ligger i settet

"Forvaltning", "Type" og "Nummer" referer til påskrifter på de enkelte lokomotiver.

"Rammenr." er et nummer som er stemplet, gravert eller påført med nummereetikett av fabrikanten på undersiden av rammen (evt. motorboggien) på en del lokomotiver.

"Reg nr." er mitt unike registreringsnummer. Dette er påført for hånd utvendig på alle originalesker, alle nummer på alle enhetene i hvert sett er påført. I tillegg er nummeret påført på undersiden av hvert enkelt lokomotiv og vogn.

 

Fabrikat

Art. nr.

Beskrivelse

Forvaltning

Type

Nummer

Rammenr.

Reg. nr.

Fleischmann

4886

Prøyssisk godstogsett

 

 

 

 

 

 

 

Damplokomotiv

KPEV

T 16.1

Altona 8167

00969

243

 

 

Kassevogn m/høy stålkasse, brun

K.Sächs.Sts.E.B.

Omk(u)

46 882

 

6369

 

 

Høy kassevogn, brun

K.Bad.Sts.E.B.

Ommk(u)

64 052

 

6371

 

 

Kalkvogn, kort, brun

K.Bay.Sts.B.

Km

Ludwigshafen 49 153

 

6370

 

 

Lukket godsvogn, kremgul, "Gebr. Fleischmann Metallwaren-Fabrik Nürnberg"

K.Bay.Sts.B.

G

Nürnberg 601 990

 

5227

 

 

Lukket godsvogn, brun

KPEV

Gm

Altona 15 026

 

5228

 

 

 

 

 

 

 

 

Fleischmann

4897

Persontogsett

 

 

 

 

 

 

 

Damplokomotiv m/tender, mørk grønt

DRG

BR 39.0-2

39 105

0293

352

 

 

2-akslet post- og konduktørvogn, grønn

DRG

PwPosti

Halle 99 511

Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 15:43
oi sannConfused
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 18:27
de lockene som er på listen er de dem som ikke er kommet til bake??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.