MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nydesign farger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nydesign farger

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nydesign farger
    Posted: 20 november 2006 at 21:19
Er det mulig å få kjøpt ferdige farger som for eksempel humbrol eller tamiya til å lakkere materiel i nydesign ?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 21:54
Tomatsuppe du tenker på?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 22:03

Ja, Svart og rød nydesign

Hilsen Andreas.   
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 22:30

Originally posted by carlf carlf wrote:

Tomatsuppe du tenker på?

Vet ikke om noen har prøvet Toro eller Knorr på vognene sine. Kunne i så fall godt tenke meg å høre om den erfaringen.

Petter

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 22:37
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Vet ikke om noen har prøvet Toro eller Knorr på vognene sine. Kunne i så fall godt tenke meg å høre om den erfaringen.

Petter

Knorr er vel nokså utbredt på jernbanemateriell (Knorr bremser)

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 09:29

Hei !

Såvidt jeg vet finnes det ingen korrekte farger å få kjøpt ferdig. Men jeg har hørt at man klan bruke vanlig såkalt signalrød, og blande i noen dråper sort. Har prøvd det selv.

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 10:52
Hei!  Send en mail til post@skaladesign.no så skal nok noen skaffe deg NSB nydesignfarge med rett fargekode. Vannbasert
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 12:14
Takk skal du ha Svein 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 15:09
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by carlf carlf wrote:

Tomatsuppe du tenker på?


Vet ikke om noen har prøvet Toro eller Knorr på vognene sine. Kunne i så fall godt tenke meg å høre om den erfaringen.


Petter



Hva er galt med hjemmelaget?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 15:13
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by carlf carlf wrote:

Tomatsuppe du tenker på?


Vet ikke om noen har prøvet Toro eller Knorr på vognene sine. Kunne i så fall godt tenke meg å høre om den erfaringen.


Petter



Hva er galt med hjemmelaget?

Nææ det tar så mye lenger tid vet du

Hilsen Andreas.   
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 17:40
I følge Togbutikken er Tamiya TS-8 "Italian Red" det nærmeste vi kommer NSBs "nydesignrød" i Tamiyas sprayboks-sortiment. Den skal være "en tanke for skarp i fargen, men fullt brukbar":
http://togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=2833

Har noen prøvd denne? Hvordan passer den f.eks. til fargen på NMJs B7- og B3-vogner i "nydesign"? Er den kanskje mer lik rødfargen på Limas modeller i "nydesign"?

Er det mulig å få bedre match med passende grunning, f.eks. grå fremfor hvit, evt. med et strøk brun eller sort før en legger på TS-8?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 23:28
Hvis det er nydesign-rød og ikke dagens farger man vil ha så er det bare å gå på fargehandelen og be om "NSB-rød" så ligger det inne i jotuns fargekart.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2014 at 23:35
Fant denne siden vis det kan være til hjelp.
http://designmanual.nsb.no/index.asp?id=27174
Proud to be a nerd.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 08:00
Men selv om du bruker den korrekte fargen i forhold til hva NSB-materiellet ble malt med i sin tid, så er det slett ikke sikkert at du dermed får et visuelt ønsket utseende på en modell i innebelysning. Husk også at all maling forvitrer, særlig utendørs, slik at det visuelle inntrykket av tog i bruk utendørs med samme fargeutgangspunkt etterhvert oppviser et ganske stort spekter av nyanser. 

Jeg ville derfor ikke tatt det med å få 100 % korrekt maling i følge en eller annen malingskode så veldig alvorlig. Det  er det visuelle sluttinntrykket som teller, om det er troverdig i den lyssettingen modellen skal betraktes. Bruk gode fargebilder av orginalen som hjelpemiddel. Du vil nok også se at slike bilder oppviser et spekter av rødnyanser.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 19:34
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Fant denne siden vis det kan være til hjelp.
http://designmanual.nsb.no/index.asp?id=27174
Såvidt jeg kan se, dreier den siden seg om farger NSB skal bruke i trykksaker og på nettsider.

Fargekoder står det allerede noe om i MJwiki og her på forumet:

Ellers skal Billakkspesialisten i Oslo kunne skaffe diverse NSB-farger, basert på koder fra Scandinavian Miniatures:
En fordel her er at disse kan skaffes på sprayboks. Jeg aner ikke hva prisen er, og om disse kan brukes på plast.

Tamiya er imidlertid lettere tilgjengelig utenom Oslo, inklusive min hjemkommune, og bør være OK både for plast og metall (med grunning).

Sprayboks er vel også mer praktisk for de av oss som ikke er dreven i bruk av airbrush, som jeg regner med at man trenger til jevne flater med Jotun-maling.



Edited by TorsteinS - 30 september 2014 at 20:53
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 20:05
Originally posted by ses ses wrote:

Men selv om du bruker den korrekte fargen i forhold til hva NSB-materiellet ble malt med i sin tid, så er det slett ikke sikkert at du dermed får et visuelt ønsket utseende på en modell i innebelysning.
Nettopp derfor er jeg mer opptatt av hvordan fargen matcher det materiellet jeg allerede har eller vurderer å skaffe, fremfor at fargekoden eksakt matcher den til NSB.

Quote Husk også at all maling forvitrer, særlig utendørs, slik at det visuelle inntrykket av tog i bruk utendørs med samme fargeutgangspunkt etterhvert oppviser et ganske stort spekter av nyanser.
Der tror jeg variasjonene er større for "gammeldesign" enn for "nydesign", som er tema for denne tråden. For min egen del er epoken primært tidlig 1980-tall, da "nydesign" var helt nytt, og lakken i det "designet" ikke hadde rukket å forvitre noe særlig. Da ønsker jeg at materiell i "nydesign" (bortsett fra 1. serie El.17) ikke skal sprike noe særlig i fargene.

Quote [...] Bruk gode fargebilder av orginalen som hjelpemiddel. Du vil nok også se at slike bilder oppviser et spekter av rødnyanser.
Bilder er nyttige for å se at fargene varierer, men kan være problematiske som absolutt referanse. Dette p.g.a. variasjoner i lysforhold, eksponering, hvitbalanse, filmtype og aldring (for film/papirbilder). Det legger en av og til merke til når en sammenligner to bilder av samme enhet, tatt med så kort mellomrom at fargen ikke kan ha rukket å forvitre noe særlig.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2014 at 07:41
Poenget mitt er at en absolutt referanse nok ikke finnes. Man ender opp med å måtte bruke skjønn ut fra en rekke kilder. Nettopp de fargevariasjonene som en rekke ulike fargebilder kan oppvise, viser hvilket spenn man kan tillate seg å jobbe innenfor. Så får man velge det innenfor dette spennet som man synes virker best, i forhold til hvor materiellet er plassert i forhold til forvitringsmulighet (år) på forbildet man har som utgangspunkt.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2014 at 13:12
Dette med farger er ikke lett. Enklest er det selvfølgelig forholde seg til fargekoder, da får man noe som er så riktig som mulig. Men farger holder seg ikke alltid så bra som flere har nevnt. Et godt eksempel er 2251, den har 3 forskjellige rød-farger i fronten.


Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2014 at 14:02
Meget illustrerende foto :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2014 at 14:28
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

.... Et godt eksempel er 2251, den har 3 forskjellige rød-farger i fronten.
Både Märklin (2248) og Roco (2241) utgavene i hylla her er ganske så like med sideskjørtet  Wink
Bjørn Egil
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2014 at 17:36
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

[...] Et godt eksempel er 2251, den har 3 forskjellige rød-farger i fronten.
Om alle i utgangspunktet var samme farge, men med forskjellig forvitring og aldring, så lurer jeg på: Hvor på loket er lakken eldst, og hvor er den nyest?

Det lille orange-aktige feltet til venstre for bufferen mistenker jeg imidlertid for å være lakkert i rødfargen fra "tomatsuppe-designet".

Feltet ved stigtrinnene og sandingsluken, altså noe mørk med et visst lilla-skjær, er omtrent hva jeg forbinder med bl.a. B7-vognene mens de fortsatt hadde "nydesign". Men går jeg inn og ser på bildene av B7 og El.18 i MDB, synes jeg det kan se ut som om fargen stort sett var lysere på bilder relativt kort tid etter leveransen. Den mørkere fargen ser ut til å dukke opp når materiellet er eldre - men ikke alltid.

Kan NSB ha byttet fargekode, eller kan El.18 ha vært levert med en annen rødfarge enn den som ble benyttet på verkstedene i Norge?

Det som er litt rart, er at når jeg titter litt på bilder i MDB der bl.a. B7- og B3-vogner står i en vognstamme, så finner jeg påfallende lite fargeforskjell mellom vognene. Noen unntak er det imidlertid:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=33765 (B7 med skarpere farge enn B3)
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=54719 (El.16 med skarpee farge enn B3)
Og muligens denne, men der ser vogna til høyre ut til å være i "mellomdesign":

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.