MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Seilskip i vinterdrakt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Seilskip i vinterdrakt

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Seilskip i vinterdrakt
    Posted: 19 november 2006 at 11:39
Jeg har stående en nedstøvet modell av en real tremasters seilskip fra den vakre tiden da England var det store verdensempeiret og den skal pusses opp. Jeg ble innspirert av dette bildet på Norsk mj forum fra MiWuLa:


Man kan føle kulda...
Har noen tips om hvordan jeg skal få en plastmodell til å se slik ut med enkle midler. Jeg har endel rester av et Faller vintersett som kan brukes, mye istapper til overs bla. Det virkelige brainteaseren er vel hvordan jeg kan lage realistiske seil. Modellen har plastseil allerede, men jeg vil ha dem til å se ut som slitte frostbitte lerretsseil som ser ut som de har vært flere måneder i et stormfullt nordishav. Hvordan?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 22:12

Hei Carl-Frederic!
Nettopp istapper tror jeg vil være en viktig sak når du skal lage en slik nedfrossen skute. Så du har flaks som har restene av dette Faller-settet!

Når det gjelder "nedfrosne" seil ville jeg kanskje ha forsøkt noe så enkelt som papir. Hvis du får papir med litt tykk kvalitet, og omtrent samme overflatepreg som lerretsseilene du skal etterligne, kan du lett klippe til disse i rett fasong.

Men selve knepet kommer etter at seilene er klippet til! Da henger du dem midlertidig opp (fester dem øverst) og "maler" vannrette striper på dem med rent vann, der du vil at de skal henge i bølger. Jeg tror det lønner seg å begynne med striper med litt avstand, og gjerne påføre mer vann når det første strøket har fått litt tid på å trekke inn.
Du bør altså ha papir som er lett sugende. Kanskje trekkpapir hadde vært noe? Men jeg mener at også andre papirtyper (med passe farge og struktur!) kan skaffes i et trykkeri el.l.
Disse seilene vil henge slapt, rett ned, og (forhåpentlig...) se ut som det er lerretsseil som henger i bølger.

Merk at jeg sier "forsøke" her! For dette er en sak som jeg ikke har prøvet sjøl... 

Funker det ikke med stivt papir, kunne du kanskje forsøke med papirhåndkle? Det kan bestrykes med uttynnet trelim/hvittlim, og mens det ennå er vått kan du forme det til (med en trepinne el.l.). Her kan du enten forsøke å lage "bølgene" mens papirhåndkledet ligger nede, eller du kan henge det opp (tror jeg blir temmelig innviklet). Det fine med denne metoden er at materialet er BILLIG, så du taper ikke stort annet enn tid hvis et forsøk blir mislykket.

Vil du skikkelig værbite disse seilene, bør det kunne gå å lage rifter med en nål, mens papiret er vått (kanskje før limet har herdet, på papirhåndkle-seilene). Særlig papirhåndkle-seilene kan kjapt lages "hundre år" gamle uten å slite vettet av seg.

Maling av papirhåndkle-seilene ville jeg ha gjort med uttynnet Humbrol, og ikkeno" vannløselig (akryl) maling - den kan i verste fall ødelegge modelleringen du har gjort tidligere! Papirseil tror jeg du kan lage uten at de trenger å males; der ville jeg ha brukt patineringspulver for å lage sjatteringer og fargeforskjeller. Og NB: Husk istapper etterpå!

Vel, bare noen forslag. Lykke til!
Mvh Jon S.

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 15:28
Takk takk! Det høres ut som noe som bør prøves!

Jeg har begynt å sette på istapper og laget litt snø med Colofix og sagmugg (Det fulgte med settet...) . Dekket har fått et svakt lag hvit maling, og mastene er fjernet for å gjøre arbeidet litt lettere...
Her er resultatet så langt:



Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 17:01
Det der så jo dritkult ut Carl - F
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 16:17

Originally posted by carlf carlf wrote:

Ser spennende ut!

Nå har jeg forresten lest i Boka (Teknologisk forlags Store bok om Modellbygging) at man også kan bruke flytende plast til å stive opp papirlommetørklær og tørkerull-papir. Den flytende plasten lager du ved å ha små biter av byggesett-plast oppi en flaske med flytende plastlim (resultatet skal være temmelig tyntflytende når det skal brukes på papirhånklær). Men dette er jo betydelig mer helseskadelig enn hvittlim, da!

Mvh. Jon S.

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 19:48
Høres småskummelt ut ja
Boka med stor "B". Litt som at Banedata er Bibelen for jernbaneinteresserte
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2006 at 17:37
Julen har gitt en mulighet til å gjenoppta prosjektet!
Nå har jeg fått malt på snø og frostlag på dekk og skrog. Her er et par bilder fra skipet:


Dekket før mastene kom på plass.


Vannlinjen blir tegnet opp med en blyant på legoklosser for at det skal bli helt vann(!)rett. Kanonlukene er lukket, man blir vel ikke angrepet i arktis...


Mastene er på plass. Nå gjenstår rigging og detaljering før jeg kutter av kjølen.
Carlstad havn kommer til å bli ombygget for å kunne ta imot større skip. Det blir også et jernbanespor inn på kaia!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2006 at 11:38

Originally posted by carlf carlf wrote:


Skuta ser kjempebra ut! Og Legoklossene var et bra tips.

Men...å rigge og detaljere før du kutter av kjølen høres temmelig risikabelt ut? Jeg ville heller ha gjort det i motsatt rekkefølge...

Mvh. Jon S.

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2006 at 12:31
Hehe,ja det ble faktisk motsatt, nesten, jeg fikk opp master og begynte på rigging med tauverk og slikt før jeg ble lei og lengtet etter hardere verktøy. Så nå er buken (ribba?) på skipet vekk! her er resulatet:


Skipet i havn ved den nye havna, som er under bygging. To prosjekter samtidig er veldig greit. Man kan jobbe med det ene mens maling og lim på det andre tørker!


Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.