MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - CD66
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CD66

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CD66
    Posted: 12 november 2006 at 20:06

Nå som Class 66 kommer fra ModellCompagniet i Cargonet farger, har jeg studert litt på hva som er spesielt med den norske utgaven. Skal jeg ha en CD66 så må jeg jo ha en som har disse norske trekkene

Det som gjør en norsk modell er : (er sikkert andre ting også)

  • Norsk plog
  • Forsterket sidevinduer
  • AC-boks på taket
  • Andre lykte satser
  • Tyfon flyttet fra front til taket
  • Andre antenner
  • Dørlås fjernet fra blokkert dør, samt at disse håndtakene til nevnte dører er svarte/grå istede for gule.
  • Elgvern
  • Dubbeditt ovenfor lyktene manlger på norsk utgave
  • Forsterket stigtrinn til dørene som brukes.

Har prøvemonter noen av delene i dag, og slikt ble resultatet

Den bakerste boksen her er en utgave som er 4% større, itilfelle en skulle støpe de opp.

Men plogen da?  Den blir en utfordring.  Jeg har modellert den i 3D og skal forhåpentligvis få den printet ut i en slik 3D printer.

Modellen kan sees her http://www.skaladesign.no/CD66/CD66.pdf. Har du en ny acrobat reader, så ved åtrykke på bilde kan du rotere og zoome inn på plogen.



Edited by SveinR - 12 november 2006 at 23:50
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 20:10

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Nå som Class 66 kommer fra ModellCompagniet i Cargonet farger,

Mangler det et "ikke" i den setningen der Svein, eller er det meg som har sovet i timen igjen??

Eirik

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 20:15
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Nå som Class 66 kommer fra ModellCompagniet i Cargonet farger,

Mangler det et "ikke" i den setningen der Svein, eller er det meg som har sovet i timen igjen??

Eirik

Jeg skal innrømme at jeg har en høy feilskrivningsrate, men denne gangen er det rett. ModellCompagnet har gått ut med at de skal tilby omlakkerte Class 66 i Cargonet farger..

Trudde det hadde laget en tråd om dette, men ser ut som jeg tar feil. men saken er at de tilbyr omlakkert versjoner, dette fikk iallefall jeg mail om fra dem. Så vil en ha en "CD66", så er det bare å ta kontakt med ModellCompagniet og dra kortet

 



Edited by SveinR - 12 november 2006 at 20:25
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Lars D View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 20:16
Utrolig bra Svein. Får du til en plog også, så håper jeg du lager et ombyggningsett som det går ann å kjøpe slik at vi kan få en norsk utgave  Morro å se hva du får til. Jeg vil iallefall skrive meg på liste på et slikt ombyggningsett vist du lager det.
Lars D
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 20:47
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg skal innrømme at jeg har en høy feilskrivningsrate, men denne gangen er det rett. ModellCompagnet har gått ut med at de skal tilby omlakkerte Class 66 i Cargonet farger..

Trudde det hadde laget en tråd om dette, men ser ut som jeg tar feil. men saken er at de tilbyr omlakkert versjoner, dette fikk iallefall jeg mail om fra dem. Så vil en ha en "CD66", så er det bare å ta kontakt med ModellCompagniet og dra kortet

Synd de ikke har gått ut med den informasjonen også til forhandlere som har ventet på Mehanoversjonen og hatt kunder ventende på den...

Eirik

Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 21:18

Hei

Tøffe greier. Liker slike fikle greier.

 Spørsmål: Boksen(ene) på taket, er den(dei) etsa deler som er lodda saman? Master for messingstøyping? Messing krymper vel 4%.

Eller er det 3D printer?

AT
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 21:45

Ja de er etsa deler som er brette og loddet sammen. Den ene er laget 4% større slik at en kan evt støpe den opp i messing.

Er kun plogen som er tenkt laget i en 3D printer

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 23:45

Er vel ikke så ofte en får sett denne boksen på nært hold, så bare for å "bevise" at jeg ikke bare har funnet på et utsende på den..

Og det er utrolig hva en kan få av tegninger, når en vet hvem som lager hva

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 23:58
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 

Og det er utrolig hva en kan få av tegninger, når en vet hvem som lager hva

Vill det si at du klarte å få tegningene, ikke Modellco klarte å finne?

A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 09:21
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 

Og det er utrolig hva en kan få av tegninger, når en vet hvem som lager hva

Vill det si at du klarte å få tegningene, ikke Modellco klarte å finne?

Nei, det skulle ha tegning over CD66, slik som den er. Jeg har bare oppsøkt produsenten av A/C boksen, og fått den.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 21:28
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 

Og det er utrolig hva en kan få av tegninger, når en vet hvem som lager hva

Vill det si at du klarte å få tegningene, ikke Modellco klarte å finne?

Nei, det skulle ha tegning over CD66, slik som den er. Jeg har bare oppsøkt produsenten av A/C boksen, og fått den.

 

Og med målestok har man plusselig den dokumentasjonen man trenger for å lage en modell

A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 11:32

Så har plogen kommet  Den er nesten transparent i fargen, så det er litt vanskelig å se kvalitet og detaljer. Men et viss inntrykk får en av bildene.

 

Noen endringer bør gjøres, men sånn gjevnt over er det n tilfredstillende plog

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 13:13

Hei.

Er plogen skrive ut med 3d printer?

Jan-Rune

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 14:31
Originally posted by janerts janerts wrote:

Hei.

Er plogen skrive ut med 3d printer?

Jan-Rune

 

Jepp

 

"

Men plogen da?  Den blir en utfordring.  Jeg har modellert den i 3D og skal forhåpentligvis få den printet ut i en slik 3D printer.

"

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 19:13

Svein...

Du vil masseprodusere CD66 til oss som ikke har peiling??

 

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 21:03

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Svein...

Du vil masseprodusere CD66 til oss som ikke har peiling??

Har du lyst på en CD66, så ville jeg gjort følgende:

Kjøp den Class66 i Cargonett farger som Modellcompagneit tilbyr i disse dager. Er det så ønske om å få den mer norsk, så kan en nok ordne noe for deg.

Så må du bare bore 6 hull, nappe ut tyfonen og sette på plata i fronten, lime på nye vindusrammer, nye lykte plater, takdetaljer og plog. Simsallabim en CD66, noe som alle som kan opperere en hammer kan få til uten tvil.



Edited by SveinR - 20 november 2006 at 21:05
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 22:22

Hva med N-skala?

Nå som Nmodell kommer med denne http://shop.textalk.se/se/article.php?art=33999
vil jeg sannsynligvis trenge disse delene i 1:160.

Please!

Petter

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2006 at 14:43

Hei Svein!

Kommer du til å gjøre denne "godteposen" tilgjengelig for salg?

Hvis ja; sign me up!

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 10:32
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Så har plogen kommet  Den er nesten transparent i fargen, så det er litt vanskelig å se kvalitet og detaljer. Men et viss inntrykk får en av bildene.

 

Noen endringer bør gjøres, men sånn gjevnt over er det n tilfredstillende plog

Såg plogen på TMJK sist tirsdag. Vart utruleg imponert over muligheitene for utskrift i 3D ja.

Jan-Rune

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2006 at 20:52
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei Svein!

Kommer du til å gjøre denne "godteposen" tilgjengelig for salg?

Hvis ja; sign me up!

 

Vi får nå se da, har endel å "rote" med.  Men en har klart vært inne på tanken, men det virker som det er veldig få som er interessert i å gjøre ting selv. Folk flest er fornøyd med at lokomotivet de vil ha har kun rett farge.  Men får vi til å lage noen deler selv til privat bruk, og trykket blir stor nok, så er nok muligheten tilstede.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2006 at 00:11
Forsto at det ikke var stor parti som ble lakkert om. Så spørs hvor stort trykket blir. Men skal man ha en norsk Cd66, må man ha de norske detaljene også.

Edited by Wickerman - 28 november 2006 at 00:12
A matter of life and death
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2006 at 22:06
Dekaler finnes allerede til Cargonet CD66. De kan bestilles via www.messingmodeller.no eller www.electradeshop.com. Så noen hadde montert dem på en modell i skala 1:160, og det så ut til å funke bra er også.
Back to Top
Gunnar Larsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gunnar Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2006 at 09:19

Hei!

Er det noen som har gode tips om valg av farger til CD66? Finnes det Humbrol-farger som passer?

Jeg har kjøpt Kato"s umalte utgave i N-skala og er på gang med en CargoNet CD66.

Mvh

Gunnar Larsen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2006 at 10:23

hei gunnar!

kan hjelpe deg,sjekk postkassa.......

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,070 seconds.