MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynnar i Mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynnar i Mj

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynnar i Mj
    Posted: 12 november 2006 at 21:12

Kas trafo er å anbefale til DC og kor kan eg få kjøpt DC trafoar separat? Vurdere faktisk litt å bygge flåmsbana i modell no!

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 20:31
Hei,

hyggelig med unge folk i hobbyen. Jeg har tre gutter, men bare den eldste på 20 er skikkelig interessert, selv om de andre to også eier lok og vogner.

Her er et forslag til hvordan du kan lage seksjoner.
Dersom du tar en titt på bloggen vår, kan du se at vi har bygget et seksjonsanlegg oppå hyller, vi har snekret våre, men du kan jo bruke Ivar-reoler fra IKEA eller noe slikt. Rommet er også TV-stue for guttene.
Så langt har vi lagd et større stasjonsområde langs to vegger, ca 4,9 x 3,23 meter. Men likevel tar det ikke mer areal enn en og en kvart normal kryssfinerplate (244 x 122 cm)!
Dersom du kikker litt ned, ser du at vi har bygd dette som seks seksjoner med 122 cm lengde (= bredden på en kryssfinerplate). Bredden varierer noe, men du kan enkelt lage kasser med samme bredde.
Bruker du 18 mm kryssfiner (tungt) og 50 cm bredde, trenger du neppe avstivere i midten. Men 12 eller 15 mm er nok greit om du lager en avstiver eller to i midten.
Dersom du kan få kuttet opp (på tvers av plata) plater hos byggvarehuset, kan du få f.eks 3 topper a 122x50 cm + en god del lengder i passende høyde. f.eks 8-10 cm. Disse kan du bruke som de er til sider. Det eneste du trenger å kappe til rett lengde, er endestykker og ev. tverravstivere. Til dette er det greit med en kapp og gjerdesag.
Slike seksjoner kalles ofte "Domino-seksjoner".
Dette er fint for stasjonsområder.
Mellom stasjonene kan du jo bygge på andre måter.
Seksjoner er flott når du en gang skal flytte hjemmefra fordi du kan ta med deg det du har bygd.

Dersom du vil bruke IVAR-reoler som understell, kan du jo få kløyvd plata i rett bredde (lengde) først, slik at du får seksjoner som er litt mindre enn 90 cm i lengde.



hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 18:41

Fremoduler tar mye plass, men man kan benytte for eksempel en liten endestasjon som en del av anlegget slik jeg har planer om på mitt eget hjemmeanlegg. Men selv her føler jeg meg litt låst av at sporet må komme vinkelrett ut midt på modulen. Det gjør at stasjonen tar litt for stor plass.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 13:52
Som andre har nevnt så er det ikke direkte plassbesparende å bygge FREMO-moduler. Min ene lille modul tar ganske stor plass, der den står midt på gulvet. Hvis plassen er et problem, så ville jeg ha kjøpt et stuebord med glassplate på IKEA og bygget inn et lite N-skala eller Z-skala.

En hyllebane i Z eller N på 2 X 0.5 meters lengde/bredde gir også mye tog på liten flate.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 13:17

Hei Bjørnar! Velkommen til hobbyen...

Originally posted by Bjørnar Berge Bjørnar Berge wrote:

Eg planlegger å køyre norsk i likestrøm og vurderer å bygge fremo-modular( grunna plassmangel).

Når det gjelder plassmangel må jeg nesten si at FREMOduler kanskje ikke er den beste løsningen. FREMO er ganske strikt i forhold til endeprofilen, og det betyr at anlegget ditt må være en halvmeter i bredden, iallfall på de stedene hvor du skal ha endeprofiler. I tillegg vil du være låst mht. at sporet må legges nøyaktig midt inne på anlegget (igjen når det passerer FREMO-endeprofiler.

Har du dårlig plass ville jeg heller anbefale å bygge et hylleanlegg uten at du låser deg til noen bestemt standard - da står du helt fritt mht. at du kan legge spor "inne ved veggen" eller "ute mot fronten" (såframt du ikke setter anlegget midt i rommet ).

Fordelen med å velge en modulstandard er først & framst at du kan kople deler av ditt anlegg sammen med andres byggverk. Tenker du på dette, "må" du jo følge standarden. Skal du derimot bygge "bare for deg sjøl" lønner det seg vanligvis å ikke følge noen standard - iallfall hvis du har liten plass. Men du kan selvsagt "låne tanker" fra en standard, når de passer til dine ønsker!

Dette var bare et tips - håper det ikke bremser entusiasmen, valget er jo helt ditt eget. Lykke til med planlegging og bygging!

Mvh. Jon S.

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 11:27

Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Yngve Yngve wrote:


Sitter med følelsen at det
ikke er så veldig mange i alderen 16-20 år i dette miljøet...


Hehe, en følelse jeg kjenner så altfor godt Selv er jeg 17 og kjenner til forgubbingen i miljøet (til alle gubber i miljøet: Don"t shoot the messenger, dere vet godt at det er sånn selv!) Kikk her: Rekrutering til hobbyen

Er 17 jeg også. Er ikke så mange av oss her er enig i det Carl - F, men det kommer til fler og fler her på forumet så det er bra 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 10:44
Originally posted by Yngve Yngve wrote:


Sitter med følelsen at det
ikke er så veldig mange i alderen 16-20 år i dette miljøet...


Hehe, en følelse jeg kjenner så altfor godt Selv er jeg 17 og kjenner til forgubbingen i miljøet (til alle gubber i miljøet: Don"t shoot the messenger, dere vet godt at det er sånn selv!) Kikk her: Rekrutering til hobbyen
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 23:18
Det blir nok litt stille omkring prosjektet til å begynne med, må skaffe likestrøm materiale( har køyrt veksel før), men eg kjem nok til å poste nokre bilde når hjula begynner å rulle!
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 23:02
Heisann!

Blir kanskje litt rart for meg å si velkommen siden det kun er et par uker siden interessen for tog og mj ble vekket til live igjen, men det er jo godt å se at det er noen flere unge her. Sitter med følelsen at det ikke er så veldig mange i alderen 16-20 år i dette miljøet...

Ser frem til å se hva du klarer å få bygget. Har reist mange ganger med Bergensbanen så det kan bli spennende


Edited by Yngve - 11 november 2006 at 23:08
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 22:42
Hei, og velkommen! Håper du vil finne mange tips her - mye er alt skrevet, men skulle du ikke finne det du leter etter er det bare å spørre.
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 22:34

Hei alle saman!

I sommar fatta eg igjen interesse for min barndomshobby i løpet av eit tysklands-opphold.

Eg planlegger å køyre norsk i likestrøm og vurderer å bygge fremo-modular( grunna plassmangel).

Forbilde kjem til å vere vossebana og bergensbana.

Eg håper å få masse tips både om fremo og andre ting her på forumet!

Mvh

Bjørnar Berge

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.