MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin mobile station
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin mobile station

 Post Reply Post Reply
Author
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin mobile station
    Posted: 02 november 2006 at 19:38

Hei igjen...

Jeg har en mobilestation og vurderer og kjøpe en til. En stk mobilestation kan ha 5 lok i drift.

Det er et til utak på boksen som er tilkoblet banen. Altså to utak totalt

Mitt spørsmål er da:

Kan jeg ha 10 lok i drift hvis jeg kjøper en til og hva må jeg kjøpe for at pluggen skal passe i den andre kontakten?

Skal prøve å bevare etter beste evne.



Edited by Nordlandsbanen - 02 november 2006 at 21:24
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:05

Ut fra det som jeg kan lese i bruksanvisningen for min MS, så trenger du en adapter som heter 610479 for å koble til en annen MS i det ledige uttaket på tilkoblingsskinnen. Den nye blir da "slave". Du kan da hente frem 10 + 10 lok.

I utgangspunktet kan du gjøre en MS til permanent "slave" ved å klippe bort en av pinnene i pluggen. Ulempen er at du kanskje vil veksle på hvem som er "master" og hvem som er "slave"? Det er kun elektronikken i "master" som er aktiv med å "levere strøm" til banen. Derfor bør du velge den MS som har høyest utgangsstrøm til dette. Märklin har redusert utgansstrøm for fleste MS som følger med startsettene (for at folk skal tvinges til å kjøpe mer).

Om din MS er i stand til å kunne levere strøm til så mange lok er en helt annen sak? Tror neppe du vil klare å kjøre mer enn 2-3 samtidig - uansett?



Edited by Kjell H. - 02 november 2006 at 21:06
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:08
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ut fra det som jeg kan lese i bruksanvisningen for min MS, så trenger du en adapter som heter 610479 for å koble til en annen MS i det ledige uttaket på tilkoblingsskinnen. Den nye blir da "slave". Du kan da hente frem 10 + 10 lok.

I utgangspunktet kan du gjøre en MS til permanent "slave" ved å klippe bort en av pinnene i pluggen. Ulempen er at du kanskje vil veksle på hvem som er "master" og hvem som er "slave"? Det er kun elektronikken i "master" som er aktiv med å "levere strøm" til banen. Derfor bør du velge den MS som har høyest utgangsstrøm til dette. Märklin har redusert utgansstrøm for fleste MS som følger med startsettene (for at folk skal tvinges til å kjøpe mer).

Om din MS er i stand til å kunne levere strøm til så mange lok er en helt annen sak? Tror neppe du vil klare å kjøre mer enn 2-3 samtidig - uansett?

 

Nei kjører aldri mer enn to lok i gangen. Et til å skifte å et til å kjøre

Hvor kan jeg kjøpe disse tingene hen? Grunnen er at jeg har 5 lok på mobilst. min. Kan bare ha 5 lok. Irriterende



Edited by Nordlandsbanen - 02 november 2006 at 21:08
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:09
Ikke for å endre på tråden men jeg har et spørsmål angående MS: hvor mange lok kan man ha programert på systemet ?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:12

Er det bare lagt inn forhåndsvalg for 5 lok på din MS?

Dette var pussig - jeg kjøpte førsteutgaven med det enkleste startsettet 29750 og min MS har 10 lok som forhåndsvalg men redusert utgangsstrøm i forhold til de MS som selges separat.

(Nå må jeg snart også kjøpe nytt tastatur ogå - dette inneholder for mange tastefeil.)



Edited by Kjell H. - 02 november 2006 at 21:21
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:14
Jeg har også mulighet til å legge inn 10 lok.
Jeg har bare tre digitale märklin, men alle tre kjører fint samtidig. Og jeg har ikke den store trafoen...
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:23

Jeg leste i manualen at jeg kunne bare ha 5lok, mystisk.

Da jeg fikk MS ( nei ikke sykdommen men mobilestation ) for første gang var i et startsett fra marklin. Det var brannslokkerstartsettet.

Det der må jeg sjekke opp en gang til!



Edited by Nordlandsbanen - 02 november 2006 at 21:24
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 22:42

Som du sikkert ser av nummeret, så er det akkurat dette settet jeg også kjøpte med en gang det kom på markedet for å få tak i en MS. - Min har mulighet til å kunne ha 10 lok i hurtigkatalogen.

Det kan være at Märklin i ettertid har "angret seg" og redusert dette antall for at MS ikke skulle bli en konkurrent til deres egen CS? - Mange klarer seg med 10 lok og kjøper man enda en MS så burde det holde for de fleste anlegg. - Eller det kan være at de settene som selges i Norge er "off-spec" ? - Mitt er kjøpt i Tyskland.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 08:29

Jeg synes det ville vært svært underlig om det finnes noen MS som er begrenset til programmering av 5 lok. Men det står kanskje at den er begrenset til kjøring av max 5 stk?

Ellers skulle jeg tro at "mellomkabelen" som trengs for å kople til en MS-slave er lagervare hos alle som selger Märklin

En slik ekstradel er i første rekke for å gjøre tilkoplingen slik-at-selv-far-greier-det, dvs idiotsikkert

Bjørn Egil
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 17:46
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Jeg synes det ville vært svært underlig om det finnes noen MS som er begrenset til programmering av 5 lok. Men det står kanskje at den er begrenset til kjøring av max 5 stk?

Ellers skulle jeg tro at "mellomkabelen" som trengs for å kople til en MS-slave er lagervare hos alle som selger Märklin

En slik ekstradel er i første rekke for å gjøre tilkoplingen slik-at-selv-far-greier-det, dvs idiotsikkert

Går det da at en annen person kjører togene med slave mens jeg kjører med hovedkontrollen?

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 17:53
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

En slik ekstradel er i første rekke for å gjøre tilkoplingen slik-at-selv-far-greier-det, dvs idiotsikkert



Nuh vel. Jeg har alltid trodd at sære ustandard ekstradeler er til for å skaffe ekstra penger i kassa?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 20:01

Motiver her kan en jo gjerne spekulere om , men slik jeg tolker oppbygningen av systemet, er det lagt opp til at det skal være "idiotsikkert" koplingsmessig. Om skille mellom master- og slave-kontroll f.eks. kunne vært gjort elektronisk har jeg ikke peiling på .. ..

Og ja, man kan kjøre hvert sitt lok helt uavhengig av hverandre - et par stk hver til og med, men det kan fort bli litt vanskelig å håndtere

Jeg har ennå ikke satt meg inn i mulighetene for å "overta" lok fra den ene til den andre, dvs å ha samme lok lagt inn på begge kontrollene og "sende" det f.eks. fra den ene enden av anlegget og la den andre overta det i den andre enden.

Uforståelig ?  Bare vent ...

Bjørn Egil
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 20:44
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Motiver her kan en jo gjerne spekulere om , men slik jeg tolker oppbygningen av systemet, er det lagt opp til at det skal være "idiotsikkert" koplingsmessig. Om skille mellom master- og slave-kontroll f.eks. kunne vært gjort elektronisk har jeg ikke peiling på .. ..

Og ja, man kan kjøre hvert sitt lok helt uavhengig av hverandre - et par stk hver til og med, men det kan fort bli litt vanskelig å håndtere

Jeg har ennå ikke satt meg inn i mulighetene for å "overta" lok fra den ene til den andre, dvs å ha samme lok lagt inn på begge kontrollene og "sende" det f.eks. fra den ene enden av anlegget og la den andre overta det i den andre enden.

Uforståelig ?  Bare vent ...

FLOTT , da får jeg legge ut annonse om at skiftekonduktør søkes

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 20:48
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Motiver her kan en jo gjerne spekulere om , men slik jeg tolker oppbygningen av systemet, er det lagt opp til at det skal være "idiotsikkert" koplingsmessig. Om skille mellom master- og slave-kontroll f.eks. kunne vært gjort elektronisk har jeg ikke peiling på .. ..

Og ja, man kan kjøre hvert sitt lok helt uavhengig av hverandre - et par stk hver til og med, men det kan fort bli litt vanskelig å håndtere

Jeg har ennå ikke satt meg inn i mulighetene for å "overta" lok fra den ene til den andre, dvs å ha samme lok lagt inn på begge kontrollene og "sende" det f.eks. fra den ene enden av anlegget og la den andre overta det i den andre enden.

Uforståelig ?  Bare vent ...

FLOTT , da får jeg legge ut annonse om at skiftekonduktør søkes

Hehe hva er timelønna da ?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 21:07
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Motiver her kan en jo gjerne spekulere om , men slik jeg tolker oppbygningen av systemet, er det lagt opp til at det skal være "idiotsikkert" koplingsmessig. Om skille mellom master- og slave-kontroll f.eks. kunne vært gjort elektronisk har jeg ikke peiling på .. ..

Og ja, man kan kjøre hvert sitt lok helt uavhengig av hverandre - et par stk hver til og med, men det kan fort bli litt vanskelig å håndtere

Jeg har ennå ikke satt meg inn i mulighetene for å "overta" lok fra den ene til den andre, dvs å ha samme lok lagt inn på begge kontrollene og "sende" det f.eks. fra den ene enden av anlegget og la den andre overta det i den andre enden.

Uforståelig ?  Bare vent ...

FLOTT , da får jeg legge ut annonse om at skiftekonduktør søkes

Hehe hva er timelønna da ?

 

Tja...det blir vel et glass brus og en kjeks i ny og ne ( bare hvis sjefen er i godt humør)

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2006 at 10:49
Takker for hjelpen og jeg kan opplyse at jeg har sendt e-post til Amundsen i Oslo om han har det lille "adapteret".
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2006 at 21:54
Nesten dumt at jeg ikke fikk sett på tråden her i går kveld, da kunne jeg spurt Viggo (Amundsen) for deg om #610479 - siden jeg var en snartur innom ham i dag, mener jeg ..
Bjørn Egil
Back to Top
gabriel View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gabriel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 19:54
Hei, jeg har brukt Märklin Mobilestation (MS) siden de kom.  Alle de MS jeg har sett støtter forhåndslagring av 10 lok i minnet.  Det finnes i to versjon hvor det er strømstyrken i den innebygde boosteren som skiller 1,2A (med i startsett) og 1,8 A (selges separat).
Når to stikk MS kobles som sammen, fungere de som master og slave.  Det er bare boosteren i master som brukes. 

Men du kan fortsatt bare forhåndslagre totalt 10 lok.   Den MS som er koblet som salve vil kun se de lok som er lagt inn i Master.

Mvh
Gabriel
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.