MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - skjære-verktøy
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

skjære-verktøy

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: skjære-verktøy
    Posted: 24 oktober 2006 at 13:04
Noen som kan anbefale verktøy for å skjære i markplater (disse blå platene som heter noe med "styro-")?
Har prøvd diverse sager og hobbykniv, men det skapte utrolig mye søl. Mest vellyket var mine eminente kjøkkenkniver av merke "kobe", men jeg tror ikke jeg skal bruke det som permanent løsning.

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2006 at 18:19
Originally posted by einjen einjen wrote:

Noen som kan anbefale verktøy for å skjære i markplater (disse blå platene som heter noe med "styro-")?Har prøvd diverse sager og hobbykniv, men det skapte utrolig mye søl. Mest vellyket var mine eminente kjøkkenkniver av merke "kobe", men jeg tror ikke jeg skal bruke det som permanent løsning.


Du kan lage deg en varmekutter. Du trenger igrunnen bare en strømkilde på mellom 7-12V (Skulle tro at du allerede har en trafo som passer...) og motstandsstråd fra Elfa

Noen smartere enn meg får fortelle deg akkurat hvilken type tråd du trenger.

Husk god lufting når du kutter.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2006 at 23:02
mmm ja. Det lukta faktisk svidd etter bearbeiding med vanlig stikksag (hånddreven. Ikke elektrisk). All videre bearbeiding ble foretatt utendørs. Jeg vurderer sterkt å installere vifte i kjellerrommet.

Noen som har en link til byggebeskrivelse til en slik "maskin" Jeg vet jeg har sett en slik på dette eller et annet lignende forum.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 09:06

Svein Sando har skrevet om slike skjæreenheter nederst på

http://www.dmmh.no/~ses/index.php?nid=2&vis=208&uv=2

Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 10:02
Jeg bruker stort sett bare en sånn langbladet solid papir/pappkniv - av den typen man knekker bladene av. Bør være av det mer solide slaget, med forsterket holder, ikke billig plastikskit.

To-tre drag med kniven og man er gjennom. Og ikke noe fuss.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 10:09
Jeg bruker en tynn lang og bøyelig filéteringskniv
(fiskekniv) som jeg holder sylskarp med et skjerpestål.
Da blir det bare så små biter som kniven skjærer av -
og ikke noe bøss.

Og så slipper jeg giftig røyk fra skjæretråden.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 12:29
Til grovskjæring bruker jeg brødkniv eller baufilblad, men til finskjæring liker jeg best hobbykniver med tynne blad. Har aldri hatt behov for varmetråd...



Heine
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 13:50

.. og kanskje en liten påminnelse om de forskjellige typer plater

EPS består av "sammenlimte" kuler (som kan være ganske så krevende å få skjært ordentlig i siden en har en tendens til å rive løs kulene)

XPS har en lukket cellestruktur som framstår mer som brødbakst i forhold - og som er den typen vi ser på Heines bilde

Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 14:14
EPS = isopor
XPS = styrofoam (markplate)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 18:49

Tvilsomt, eller i alle fall upresist  

EPS = Ekspandert PolyStyren

XPS = EXturdert PolyStyren

Isopor, Styrofoam, Jackon (Jackopor og Jackofoam) er produktnavn (med flere)

Bjørn Egil
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2007 at 21:24
Svein har flyttet sine hjemmesider, så den nye adressen er nå  http://www2.dmmh.no/~ses/?nid=2&vis=208&uv=2
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2007 at 19:29
woodland scenics har en veldig lett å fin varmetråd kutter, jeg bruker den og er kjempe fornøyd. eneste man må passe på er å ikke stramme tråden for mye for da ryker denBig%20smile
 
mvh
 
kokken
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.