MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ding-dong, du er...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ding-dong, du er...

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ding-dong, du er...
    Posted: 17 oktober 2006 at 11:41
eier av en slitt og gammel ringeklokke-transformator som kan levere 8, 5 og 3 volt AC.

Kan den brukes til noe modelljernbane-aktig?
Så vidt jeg kan se er det en ren transformator. Ingen sikring eller annet dill.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 12:15

Jeg bruker en gammel Ericsson-lader til å drive noen signal-reléer. Den leverer både 9V og 12V, 650mA. Reléene krever tolv volt, så jeg loddet sammen alt i en krets, og plugget i laderen. Det funker fint.

Det er mystisk hva den laderen egentlig har vært til, jeg fant den i "kjekt-å-ha" boksen, blant mye annet elektronikkræl jeg har tatt vare på i årenes løp. Aner ikke hva halvparten av det egentlig hadde sin opprinnelse i.

Men gamle mobilladere, trafoer kan i alle fall drive belysning, reléer og enkel "crude" elektronikk. Jeg tror ikke jeg hadde benyttet det som energikilde til f.eks digitaldriften..

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 12:33
- jeg har en liten kasse med sånne ladere og lavvolttrafoer fra div. mobiltelefoner og lamper og slikt. Men jeg er ikke sikker på om jeg vil betro dem noen større oppgaver. Kanskje noen veldig små...
Det slår meg at det vil være mer rasjonelt og ryddig og sikkert med én trafo for slikt, som sprer strømmen sin utover det hele. Blir det mange sånne trafoer kan man vel kanskje miste oversikten og dessuten må man jo ha mange kontakter!
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 12:40

Jo - men feilsøkingsprosessen blir behagelig meget kortere når man sprer risikoen over ei fjøl med stikkontakter på en skjøteledning fremfor at "alt" kortslutter når feilen oppstår. Dessuten kan du jo få tømt kassen din, Henning.

På den annen side: Eliminatorer til sånn "småelektrisk" leverer ikke så mye strøm - jeg aner ikke hvor mang pærer man kan få en mobillader til å drive , 650mA er ikke så mye.

Men etterhvert har jeg kommet til at det er bedre å "spre" risikoen på flere småkomponenter enn å ha One Big Powerplant. Det kan bli ganske mange ampere å passe seg for når det blir nok elektronikk i samem krets.

 

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 13:17
Ja - noe kan jo gå galt uansett... og kassen er jo der... Her på jobb har jeg enda flere - alt man kjøper av dingser til datamskiner har jo en sånn. Årene går og dingsene fases ut. Tilbake ligger eliminatorene og er ubrukelige. En titt under bordet avslører at jeg har 5 i daglig bruk...
Det er et utall i skapet. Jaja. Kanskje jeg skal starte utsalg?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 15:01
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Kanskje jeg skal starte utsalg?


Men alle andre har vel også et slikt lager, så markedet er kanskje ikke så veldig stort.

Heine
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 16:26
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Kanskje jeg skal starte utsalg?


Men alle andre har vel også et slikt lager, så markedet er kanskje ikke så veldig stort.


Akk, nei ... inspirert av denne tråden ryddet jeg i den innvikla haugen av datadingser og ledninger jeg har her på jobben... og fant enda flere! Og en enorm mengde el-kabler. Mange gamle harddisker og minnebrikker og kort og jeg vet ikke hva. Ut med det.
Men de trafoene tok jeg vare på. Så nå har jeg enda flere... i mange utgaver for alskens spenninger og strømstyrker.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 23:03

Mht. strømforsyninger til MJ-formål er det sikkert mye som går an å bruke?

På markedet finnes i utgangspunket 2 forskjellige typer - vanlige trafoer og switch-mode-forsyninger. Begge har sine fordeler og ulemper og dette er noe som det har vært forkusert sterkere på de siste årene med stadig nye direktiver fra EU.

Som mange kanskje har registrert er de "gamle" vekselstrømstrafoene på vei ut og blir erstattet av nye produkter. Mesteparten er faktisk en vanlig trafo med en innebygget likeretter i kapslingen som forhindrer tilbakemating og at "farlige berøringsspenninger" kan opptre på en annen "trafo" som kobles vilkårlig sammen.

Imidlertid er heller ikke alle såkalte "switch-mode" forsyninger sikre. Det finnnes her også 2 hovedtyper på markedet. - De med mellomvekselretting og de med serietransistor. Siste type er meget billig å lage, men farlig i uautorisert bruk da ene fasespenning går mer eller mindre "rett gjennom". De bruker derfor å være utstyrt med spesielle plugger som er berøringssikre og det apparat de er beregnet brukt sammen med står anmerket på spenningsforsyningen.

Øvrige "switch-mode" forsyninger lager først en likespenning på ca. 400V av 230VAC som blir "hakket opp" med høy frekvens og sendt gjennom en ganske liten trafo for deretter å bli likerettet og event. stabilisert. Således kan denne trafoen gjøres ganske liten og billig i forhold til en konvensjonell trafo. Dette sparer kostnader da eletronikk er billig å fremstille mens en større trafo krever mye (dyrt) kobber og arbeid. Da disse små trafoene og printplatene ikke alltid er like bra sikret for gjennomslag (krypavstander/skjerming), kan de derfor utgjøre en fare ved feil. Ikke alle er heller like godt termisk sikret mot overbelastning og transient overspenning.

Ut fra dette mener jeg at man kritisk bør vurdere hvilken type utstyr som "gjenbrukes" til MJ-formål. - Store, tunge strømforsyninger indikerer at det er en trafo i den og kan sikkert gjenbrukes, mens de mindre "lette" sakene hører vel helst hjemme i EE-avfallet?

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 10:15

Hei Kjell.

Takk for advarselen, selv om en amatør som undertegnede nok litt "faller av" i de tekniske beskrivelsene. Men såvidt jeg skjønner bør man ikke uten videre benytte gamle ladere/trafoer, da det kan være en viss fare -vil du si at man løper en risiko for brann / sterke "karameller"? Jeg skrev at jeg hadde funnet en anvendelse for en gammel lader - det virker, men dersom jeg har laget meg en brannfelle eller noe annet som kan forårsake noen skikkelige smell, får jeg heller finne på noe annet.

PS - Dette er ment som et spørsmål om råd. Jeg skal gjøre eventuelle nye innstallasjoner på eget ansvar.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 10:57
Jeg snakket med en brannkonsulent om sånne ladere og han ble vill i blikket og gestikulerte med en viss fare for omgivelsene da han ga uttrykk for at sånne ladere og trafoer er regulære brannbomber.
Nå er vel brannkonsulenter og geoteknikere de fagfolka her i verden som kommer nærmerst livsanskuelsen til Beeker i Muppetshow... (Assistenten til Dr. Bunsen Honeydew, forskeren. Beeker er vettskremt hele tiden... og sier stort sett bare mi-mi-mi-mi-mi... )
De er med andre ord ikke helt gode... en geoteknikker jeg hørte om hadde en liste over tunneler han aldri ville inn i. Gardermotunnelen, f.eks.

Nåh, jeg sporer av her - poenget er at sånne dingser kan være brannfarlige, noe som vel er essensen i Kjell sitt innlegg, også?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 10:58
Hva med strømforsyninger til pc-er? disse leverer jo forskjellig type spenning. 5v, 12v og andre. kan det brukes?

Ellers så har jeg en sånn en:
Den må jo kune brukes til noe :)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 15:59

Den der ligner på en strømmåler (volt, Ampere?)

 

Står mye rare måleinstrumenter på rommene jeg er på skolen(El. Linja)

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 16:09

Heldig er du,Einar som har en slik flott HP-sak!!!

Dette er nærmest en Rolls-Royce blandt måleinstrumenter (og strømforsyninger). Den har sikkert kostet en del "lapper" da den var ny?
Ville ikke være særlig bekymret å bruke noe slikt. - Den er sikkert både overstrømsbeskyttelse (current limit) og har termisk utkobling, slik at utgangen kan være kortsluttet med full strøm til "evig tid" uten at noe farlig skjer?

Dette er vel hva som kalles en "dualisert laboratoriespenningsforsyning".

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 23:02
Stod i "skraphaugen" på jobben. Ingen hadde brukt den de siste ti årene så jeg fikk ta den med hjem. Dualiseringen er redusert til ene siden, men ellers fin og lett i formen.

På "skraphaugen" står det ellers mye annet morsomt også. et skop, diverse bølgegeneratorer (hvis det heter det) og slikt. Det meste er stort og tungt og ikke så kult å ha på liten plass, men akkurat den strømforsyningen likte jeg.

Det stammer fra den tiden vi het "Edb OG elektronikktjenesten."

Andre kuriositeter: En datamaskin på størrelse med et garderobeskap og ytelse som en 386. Ymse diskettstasjoner på størrelse med oppvaskmaskiner. Og listen fortsetter.........




--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.