MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp med messing
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp med messing

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp med messing
    Posted: 15 august 2007 at 08:15
Hvor kan man finne en slik Tran dekoder?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 16:33
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Jeg bygger en Skd 206 f.t. og lurer på om noen andre her har erfaring med å sette inn dekoder i denne ? Er jo ingen ledninger fra motoren, bare 4 stk strømopptak som går til hvert sitt hjul.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Kan nevne mine erfaringer.
 
Jeg har benyttet både Lenz, Kuhn og Tran dekodere (sistnevnte med lyd), og jeg vil absolutt si at Tran sin går best "rett ut av esken" og jeg anbefaler denne om du velger med eller uten lyd.
 
Skal man ha dekoder i denne doningen, så man lodde av de to ledningene/kontaktblekkene som går til motoren. De to "beina" uisolerte ledningene går til en kondensator som er plassert under motoren.
Det er kanskje enklest å bare kappe de beina, enn å fjerne kondensatoren helt.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 15:41
Hei,
 
Jeg bygger en Skd 206 f.t. og lurer på om noen andre her har erfaring med å sette inn dekoder i denne ? Er jo ingen ledninger fra motoren, bare 4 stk strømopptak som går til hvert sitt hjul.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 10:36
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg bygger 50-talls versjoner, så jeg har mekka en Skb 201 og ikke Skd 206 (ingen tasteleif). Ganske enkel ombygging faktisk.

 

Tamiya Dull Red var faktisk et godt tips. La et lag med brun i bunnen, for deretter å lakke med Dull Red. Ble veldig likt gammeldesign fargen til Lima B3, noe som passet perfekt, da jeg skulle bruke den lakkerte delen til B3.

Ellers så håper jeg at vi får se Skb201 din snart, gå og se at folk gjør mer ut av den

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 21:44

Jeg bygger 50-talls versjoner, så jeg har mekka en Skb 201 og ikke Skd 206 (ingen tasteleif). Ganske enkel ombygging faktisk.

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 19:27
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Min 201 traktor er først grunnet med Tamiya primer på sprayboks, deretter lakkert med Tamiya Dull Red fra sprayboks.

 

Skriver du 201 bare for understreke at du bygger en tidlig versjon, eller er det tasteleif? Ja du kommer uansett unna dennesiden 201 og 206 er samme ulla

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 17:13

Å kombinere forskjellige lakktyper kan gi artige, men uønskede, resultat. Min 201 traktor er først grunnet med Tamiya primer på sprayboks, deretter lakkert med Tamiya Dull Red fra sprayboks. Nå skal det settes på dekaler før det hele skal airbrushes med Humbrol Satin klarlakk. Oppskriften har jeg benyttet før på andre traktorer å fungerer helt utmerket.

Det er imidlertid viktig å la de forskjellige lakk strøkene får tørke skikkelig, før neste legges oppå. For å ytterligere redusere risikoen for "koking" i lakken når Humbrolen legges på; kutter jeg denne med Syntetisk Tynner for at tørketiden skal bli så kort som mulig. Husk også tynne strøk med et par minutter tørketid i mellom, for at tørketiden skal bli så kort som mulig. 

Dette siste kan også være veldig viktig når det lakkeres plast modeller som kan smelte av stere lakker eller tynnere. Heldigvis et ukjent problem for messing filere

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 01:23
Det er klart at noen farger kan være snillere enn andre men det jeg skrev over er ihvertfall en tommelregel man bør bruke. Men for guds skyld, det er bare å teste med en bit av f.eks. deleramma til modellen man driver å bygger. Lakk den med de fargene du vil bruke å se om de funker sammen.
Husker pappa skulle bygge en modell av en Volvo 740GLE vi hadde. Han kjøpte orginallakken hos Volvo men den viste seg å være meget sterk. All metalliclakk på modellen reiste seg og såg ut som små bølgetopper. Modellen var helt ødelagd. I ettertid så har jeg lakket bilmodeller med bedringslakk som jeg har kjøpt hos forskjellige bilforandlere og det har gått helt fint. Det er pga at det ikke er sterke løsemidler i fargene (mest vannbasert idag).
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 19:55
Jeg fikk det forklart slik at Tamiya lakken var løserbasert.
Jeg har brukt Hansa akryllakk med whitesprite tynnet klarlakk på mine hbikks vogner og det fungerte fint.
Forstår det slik at det er Vallejo lakken som er spesiell.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 19:50
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Svein har rett. Du må ikke bruke klarlakk med løsemiddel med parafin på akryl lakk. Man kan ha motsatt. Enamel lakk med akryllakk oppå.

Enamellakken (f.eks Humbrol eller Revell) vil "spise" akryllakken siden den er mye sterkere. 

 

Nå er jeg litt i tvil her Claes, Jeg har jo brukt akryl til fargen, og derretter Tamiya sin lakk fra boks, til klarlakk. Er denne Tamiyalakken på boks akryl? Den lukter jo ikke helt bra, kanskje det bare er drivgassen som lukter??

Men uansett så har denne metoden funket fint på alle modeller jeg har lakkert..



Edited by SveinR - 09 november 2006 at 19:53
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 19:28

Svein har rett. Du må ikke bruke klarlakk med løsemiddel med parafin på akryl lakk. Man kan ha motsatt. Enamel lakk med akryllakk oppå.

Enamellakken (f.eks Humbrol eller Revell) vil "spise" akryllakken siden den er mye sterkere. 

 

Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 15:06

Jeg har først grunna modellen med Tamiya sin "Fine primer", deretter lakkert modellen med Vallejo NSB rødbrun. Så har jeg påført Tamiya sin Blank klarlakk fra sprayboks, så dekaler, deretter Tamiya sin Matt lakk via sprøyte.

Som du ser så har jeg blandet forskjellig typer maling, både akryl og olje. Jeg har hørt at dette kan gi dårlig resultat, men i mitt tilfelle så gikk det jo greit .

Men ved bruk av kun Tamiya sine Akrylmalinger, så burde det ikke være noe risiko ??



Edited by SveinR - 09 november 2006 at 19:46
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 14:45

Har blitt litt stopp i byggingen etter første del av lakkeringen.
Det som står for tur er et lag med halvblank lakk for så å påføre dekalene. Etter det, matt klarlakk, slik som anbefalt.

Problemet ble å få tak i en klarlakk som går sammen med den lakken som allerede er brukt.
Fikk bestillt en flaske med ferdigblandet Godsvogn Rød med Vallejo lakk. Ble anbefalt denne pga lakkens gode heftegenskaper på messing.
Ønsket å bruke Humbrol sin klarlakk på Vallejo lakken for å få en sterk topplakk, men det sies at da vil Vallejoen reagere/koke.
Det skulle visst skje det samme med Tamiya sine klarlakker.
Ble forklart det ikke gikk fordi klarlakken inneholdt cellulose .

Alternativet er å kjøpe Vallejo sin klarlakk, men forsto det slik at denne ikke er så veldig slitesterk, pluss at det ser ut for at den ikke går sammen med andre lakkmerker jeg har fra før.

Hva i alle dager skal jeg gjøre?
Må jeg fjerne lakken fra loket og kjøpe et annet merke?
Vil jo helst at loket skal tåle en del håndtering uten å ta skade.

 

Hilsen

Rune

 

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 20:05
Originally posted by Rune_N Rune_N wrote:

Blir vel lakking av detaljer, så blir det vel klarlakk før dekalering.
Må bare få tak i halvblank klarlakk først.
Noen som vet om noen gode løsemiddelbaserte klarlakker og eventuellt hvor slike kan bestilles?

Hilsen
Rune

På de jeg har laget så har jeg brukt Tamiyas klarlakk på boks (TS ett eller annet). Etter at dekalene er påsatt så har jeg brukt matt klarlakk fra Tamiya, men denne gangen med airbrush. Grunnen til at jeg brukte airbrush var at jeg ikke fikk matt klarlakk fra Tamiya på boks(finnes dette?).

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 19:11

Hyggelig med tilbakemeldinger. Skal prøve å legge ut bilder når jeg har kommet litt lengre
Blir vel lakking av detaljer, så blir det vel klarlakk før dekalering.
Må bare få tak i halvblank klarlakk først.
Noen som vet om noen gode løsemiddelbaserte klarlakker og eventuellt hvor slike kan bestilles?

Forbildet fo min traktor er forresten denne:
http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=233&ka t=Skiftetraktorer

Hilsen
Rune

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 12:54

Jeg må bare følge på i rekken med gratulasjoner. Dette ble jo helt supert!!! Skulle jo nesten tru det var jeg som hadde bygget den.

Vi gleder oss til å se modellen helt ferdig!

En en gang har vi i SkalaDesign fått et bevis på hvor lettbygget denne modellen er. Bra jobba Rune.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 11:31

Ja dette er bra, du kunne ikke tenke deg å bygge en for meg også?

Ser at du også har fått til stigtrinnet bra, dette er vel noe av det som er beskrevet minst i manualen og litt klundrete å få til.

Ellers så hadde det vært kjekt om du kom med andre oppdagelser du har gjort under byggingen ,så vil lette arbeidet for andre.

Ellers må du bare pøse ut med bilder av denne nye koseklumpen din

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 09:35

Hei !

Lekkert !

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2006 at 22:00

Læker

Får andre nybegynnere til å vurdere ikke man skal prøve seg på et aldri så lite prosjekt Men blir nok Di 2 først her i gården

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2006 at 18:49
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

[QUOTE=Rune_N]

Ja nå ser jeg ikke hele SKD206 din på det bilde, men hvis dette er første gang du bygger i messing, så såg jo dette SUPER bra ut. Enten må du være en som tar det letter, ellers må det være en lett sak å bygge

 

Takker for hyggelige ord. Må si SKDen egnet seg godt som et første-prosjekt. God bruksanvisning som var enkel å forstå.
Håper det kommer flere byggesett. (hint, hint)

Fikk renset vekk det sorte belegget (Vinsyre og salo). Renset så resten med jif skurekrem. 
Fikk lakk fra Agder Modellteknikk. Har airbrushet på rødfargen. Blir vel en del pirk med bufferbjelken, eksosrør og slikt, men det kommer etter hvert...

 

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 23:37
Originally posted by Rune_N Rune_N wrote:

Ble litt usikker under rensing av SKD 206 byggesettet mitt.
Har aldrig bygget i messing før, men ble anbefalt rensing i kaustisk soda og vann. Hilsen
Nervøs messingbygger

Ja nå ser jeg ikke hele SKD206 din på det bilde, men hvis dette er første gang du bygger i messing, så såg jo dette SUPER bra ut. Enten må du være en som tar det letter, ellers må det være en lett sak å bygge

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 13:47
Originally posted by Rune_N Rune_N wrote:

Høres bra ut. Skal forsøke å få tak i en slik penn, men nå nok ha en form for kjemisk rens også for å komme godt inn i hjørener og rundt små detaljer.



Modellcompagniet selger en slik en, men de kaller den for Glassbørste.

Det er mulig å få en slik en billigere fra annet hold, feks Walsh i Englandsom tar £5.80 ex moms for en slik en.

Gå til Glass Fibre Pen.

Spesiellt er det mye å spare på refill av selve børstene, de koster £4.56 ex moms for 12 stk.

Modellcompagniet tar 36,- for 1 stk.

Edited by Håvard H - 11 oktober 2006 at 13:52
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 13:03

Høres bra ut. Skal forsøke å få tak i en slik penn, men nå nok ha en form for kjemisk rens også for å komme godt inn i hjørener og rundt små detaljer.

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2006 at 23:18
Originally posted by Rune_N Rune_N wrote:

Her er messing1.jpg">link til bilde. Helt utrolig hvor rent tinnet ble, men
resten ble forferdelig.Er veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Må nesten få
fjernet belegget eller hva?Er det mulig belegget vil forsvinne med lengre
tid i kaustisksoda-løsningen?


(legger ikke bildet direkte inn siden bildet ligger på en ekstern server
og vil bli slettet.)



Tror neppe dette er så farlig.

Det du bør teste er om malinga biter skikkelig på dette belegget. Hvis den
gjor det er det jo ingen fare.

Hvis belegget gir dårlig heft ville jeg fjernet det med en glassfiberpenn.

En glassfiberpenn er forøvrig veldig fin til å rense loddeflater mekanisk.
Fjerner smuss og alskens belegg, men sliper ikke ned selve messingen.
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2006 at 19:39

Her er link til bilde. Helt utrolig hvor rent tinnet ble, men resten ble forferdelig.
Er veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Må nesten få fjernet belegget eller hva?
Er det mulig belegget vil forsvinne med lengre tid i kaustisksoda-løsningen?

(legger ikke bildet direkte inn siden bildet ligger på en ekstern server og vil bli slettet.)

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2006 at 17:57
Det var rart. Har du prøvd å skyllet den i vann?
Jeg kan ikke tenke meg at modellen er blitt ødelagt.

Jeg bruker bare å vaske dem i JIF og tandbørste eller rødsprit.

Bilde kan være intressant å se.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2006 at 17:06

Ble litt usikker under rensing av SKD 206 byggesettet mitt.
Har aldrig bygget i messing før, men ble anbefalt rensing i kaustisk soda og vann. Etter ting har ligget i løsningen litt over en time har messingen blitt lilla/mørk. Skal dette være slik eller har ting gått rett i dass? 

(kan legge inn bilde hvis det hjelper)

Hilsen
Nervøs messingbygger

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.