MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rekrutering til hobbyen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rekrutering til hobbyen

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rekrutering til hobbyen
    Posted: 03 oktober 2006 at 11:18
De fleste av oss er vel smertelig klar over at mj-hobbyen og jernbane interessen har sett en del forgubbing de siste årene. Mj var umåtelig populært i 50- og 60-årene men nå har den yngre garde blitt noe mindre representert de siste årene. Noen nykommere under 30 er det jo som jeg har erfart her på forumet. Men hobbyen er ikke så ”hip” blandt den generelle ungdom. Jeg har selv fått noen rare blikk når jeg sier at jeg ”leker med tog” men har erfart at når jeg faktisk viser frem anlegget til venner så har de syntes at dette er skikkelig kult! Det blis som oftest med tanken for de fleste fordi dette er en hobby som er ganske komplisert og kan virke uoverkommelig for en nybegynner.
Rekrutering til hobbyen skjer nå i stor grad fra far til sønn (eller datter?). På denne måten blir tallet mj-ere i beste fall opprettholdt, men går svært lite fremover.
Spørsmålet mitt er: Hva må gjøres for å dra i gang nye mj-ere?

   Mitt forslag: UngFremo. MJF henvender seg til fritidsklubber og tilbyr et slags startsett for fremo moduler til en hyggelig pris sponset av forhandlere og MJF selv. Vi gir da ungdom muligheten til å prøve seg på hobbyen sammen med venner og på det overkommelige arealet i en modul. I et slikt startsett kan det følge med et byggesett til en fremomodul, innførings- idè- og innstruksjonshefte, skinnelengde for modulen, basic landskapsmateriell, medlemskap i MJF og et eksemplar av Mj-baldet (spesial?) som for anledningen er utformet spesielt for å appelere til ungdom, det kan evt. følge med starstsett for rullende materiell og kontroller men dette er kanskje litt volsomt med tanke på at alle har en modul hver. Vi kan heller låne ut materiell til hele klubber og arrangere små kjørekvelder med innstruktør fra MJF eller andre. Vi kan også tilby foredrag og kurs om hobbyens utfordringer for at dette skal gå glatt.

   MJF kan så sette opp et tilbud for at modulene stilles ut på en messe der forhandlere eller andre stiller med rullende materiell for utlån under messen og instruktører gir en innføring i kjøring av togene.

   Under promotering av et slikt prosjekt må man spille på hvordan data kan brukes i mj (for noen kan vel mj-anlegget fortone seg som et stort dataspill...), og hvor bred hobbyen faktisk er. Et slikt tilbud vil være et fint alternativ for de som vil prøve seg på noe annet enn de vanlige aktivitetene fotball og band og det vil gi en enorm rekruteringsplattform for MJF og forhåpentligvis bidra til at mj-forhandlere får økt omsetning.

Det ovennevnte prosjektet passer fint på ungdomsskole nivå (13-16 år) men vi kan fange opp mj-ere på barneskolenivå. Det kan gis Märklin startsett (Thomastoget?) i gave til skolefritidsordninger i hele landet. Dette kan ha en effekt men et prosjekt i ungdomsskolen er kanskje mer målrettet?

   Kostnader? Dette er dyr hobby og man må selvfølgelig ut med en del egenkapital, men vil en fremo modul eller to virkelig bli så mye dyrere enn instrumenter til band ol.? Jeg tror foresten de enkelte fritidsklubber og MJF selv kan få noe statstøtte til et slikt prosjekt.

Dette er mitt forslag. Nå vil jeg høre deres ideer og reaksjoner!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 12:24
Hvis jeg sier at jeg bygger modelltog, så får jeg med en gang høre "er det virkelig noe gøy og kjøre leketog rundt i ring ?" Men når de får se banen min så endrer de mening radikalt Vet om 2 stykker som er interesert. Så kansje en egentlig ikke trenger annet enn og invitere klasser til de lokale mj klubbene?
Så klart... Den negative tingen med dette er at det kan vere litt skummelt å la 30 elever storme rundt i klubblokalet....
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 12:41
Et interessant tema og en sammensatt problemstilling som berører en del andre områder også. Tror jeg skal skrive en liten stubb om det emnet...
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 12:54

Fint å få nye tanker inn om et tema som er oppe med (u)jamne mellomrom

I Tyskland avholdes det konkurranser hvor ungdomsskole-elever bygget moduler som blir utstilt på én eller flere messer - og premiert. Så et knippe av disse i Sinsheim for noen år siden, og det var til og med jenter "på laget"

Jeg er imidlertid litt skeptisk til å blande inn Fremo; min oppfatning er (på grunnlag av flere uttalelser derfra) at de er for viderekommende mj"ere ...

Bjørn Egil
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 12:58
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:


Jeg er imidlertid litt skeptisk til å blande inn Fremo; min oppfatning er (på grunnlag av flere uttalelser derfra) at de er for viderekommende mj"ere ...



Grunnen til at jeg foreslo Fremo var at man da kan prøve seg på et overkommelig areal før man begynner på et stort anlegg, pluss at man har det sosiale med flere som samarbeider på et modulanlegg.
Jeg har ikke så mye erfaring med fremo så jeg er ikke sikker på vansklighetsgraden men er åpen for alternativer!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 13:06
Det trenger jo ikke være Fremo, det kan kanskje være et enklere "dominobrikke"-opplegg? Dvs. utvikle et sett "brikker" med ulike standard sporforbindelser som kan settes sammen på ymse vis.
Slikt har vært forsøkt før - det viktige er at det blir noen enkle standarder. Det er jo heller ingen ting i vegen for en overgangsmodul til Fremo, for den del.


Edited by Henning L - 03 oktober 2006 at 13:07
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 13:29

Mod-U-Rail? Kommer i pakker med alt man trenger bortsett fra skinner og rullende matriell... Bruksanvisning og alt.

 



Edited by GeirC - 03 oktober 2006 at 15:09
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 14:09
Hm, ja, det ser ut til å likne på det jeg tenker på, ja - men det er jo ikke så billig, da... Eller, hang on... det inkluderer jo alt du trenger bortsett fra skinnene, jo - 150 dollar dekker også en anselig mengde landskapsmateriell i tillegg til alt som trengs for selve modulramma.

Jojo, Mod-U-Rail er kanskje noe å satse på?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 18:41
Forslag til opplegg: Ta kontakt med to eller tre klasser, en barneskole, en ungdomskole og en videregående og hør om de kunne tenke seg å la klassen være med på et modellprosjekt (skoler nåtildags er glad i prosjekter). En må ha et ferdig opplegg, men det kunne jo da være at hver klasse skal lage tre-fire moduler (skoler nåtildags er glad i gruppearbeid) i sløyd/hånarbeid (eller hva de nå kaller det i våre dager), og på slutten av året skal klassene møtes og sette det sammen til en fullverdig bane.

Er ligger det masse potensiale. Huke tak i unger/ungdom til mjhobby, stjele masse gode ideer fra unge/ungdom, masse gratis PR fra tv/radio aviser, sm elsker slike ting.

Problemet er å lage et faglig opplegg rundt det, samt hvem som skal betale.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 19:19
Originally posted by einjen einjen wrote:

Forslag til opplegg: Ta kontakt med to eller tre klasser, en barneskole, en ungdomskole og en videregående og hør om de kunne tenke seg å la klassen være med på et modellprosjekt (skoler nåtildags er glad i prosjekter). En må ha et ferdig opplegg, men det kunne jo da være at hver klasse skal lage tre-fire moduler (skoler nåtildags er glad i gruppearbeid) i sløyd/hånarbeid (eller hva de nå kaller det i våre dager), og på slutten av året skal klassene møtes og sette det sammen til en fullverdig bane.


Hmmm, det er en idee men det kommer ikke til å funke på videregående siden det er mange ulike linjer som ikke har formgivingsfag, kunst og håndverk el. (hånarbeid er ikke et fag siden lærere ikke er så glad i hån... )
Faglig og pedagogisk vil ikke være noe problem. Man kan bare blande inn lokalhistorie el.

En umidelbar tanke er at noe sånt kanskje ikke appelerer fullt så mye til elevene siden det blir dytta på dem gjennom lærerene og de kan bli negative til det fra starten av.
En annen ting er det økonomiske. En skole kommer ikke til å dekke et øre av et slikt prosjekt og det er ulovlig å be elever/foresatte å dekke kostnadene.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 19:31
Angående penger så kan en jo søke på frifond???
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 19:59
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:

Forslag til opplegg: Ta kontakt med to eller tre klasser, en barneskole, en ungdomskole og en videregående og hør om de kunne tenke seg å la klassen være med på et modellprosjekt (skoler nåtildags er glad i prosjekter). En må ha et ferdig opplegg, men det kunne jo da være at hver klasse skal lage tre-fire moduler (skoler nåtildags er glad i gruppearbeid) i sløyd/hånarbeid (eller hva de nå kaller det i våre dager), og på slutten av året skal klassene møtes og sette det sammen til en fullverdig bane.


Hmmm, det er en idee men det kommer ikke til å funke på videregående siden det er mange ulike linjer som ikke har formgivingsfag, kunst og håndverk el.


Man måtte i tilfelle ta kontakt med en linje som driver med slikt. Anleggsgartnerlinjen e.l.

Når det gjelder finansiering, så er det sikkert mange måter å gjøre det på. La oss si at vi tenker oss en kostnad på 1500 kroner per modul i materialer, og tilsammen 12-15 moduler. Det skulle bli et sted mellom 15.000 og 25.000 kroner. Legg til 5000 for kjente, så skal du se at finansieringen er i boks.

Et annet mulig oppleg, er å la modulene gå på rundgang mellom klasser, slik at hver klasse fikser sine ting. femteklassignene legger på gress og setter på plass busker og slikt, 10. -klassene setter inn bygninger og legger på spor, videregående detaljerer og fikser det elektriske. Det er mm.a.o. mange måter å gjøre et slikt opplegg på, men det krever planlegging og at noen er villige til holde på med noe slikt. Det går ikke bare å kjøpe inn materialer, dra det med på en skole og si "værsågodbygg!".

Så det så
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 20:06
Je vet at det er en på ungdomsskolen her i Hemsedal som har MJ som valgfag, men det var med forelres samtykke og ut av deres lommebok vil jeg mene
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
HAIr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAIr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2006 at 20:25

Dersom MJ skal inn i skolen må det bli på ungdomsskolen trur jeg, på videregående er alt et evig jag, uten tid til slike kjekke ting.

Men i grunnen trur jeg det blir vanskelig å få modelljernbane inn i skolen. Kanskje finner matte-læreren ut at man kan regne litt med målestokk, men all inn all så er modelljernbane en fritidsaktivitet, og ikke noe som hører hjemme på en skole. Da trur jeg fritidsklubber er et bedre alternativ. På u-skolen jeg gikk på fantes en slik kunne tilby mange ulike aktiviter.

Ser forøvrig at Svein Sando har gjort noe slik: http://www.dmmh.no/~ses/index.php?vis=244&nid=2

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2006 at 15:02

Originally posted by einjen einjen wrote:

Problemet er å lage et faglig opplegg rundt det [...]
Å knytte MJ til et skolefaglig opplegg bør ikke være altfor vanskelig. Velger man å bygge FREMOduler kan det f.eks. passe som en del av undervisningen om "vår nære historie" (1950-60-årene). Eller til andre deler av historien - alt fra 1910 til vår tid vil være "enkelt" å lage modeller av.

Tilknytningen til samfunnsfaget bør være åpenbar. Og til formingsfagene!

Eller hva med å lage modeller av lokalmiljøet? Her blir det mye snakk om "historie", men en mulighet kunne faktisk være å ta kontakt med det lokale museet - der kunne resultatet av byggingen kanskje få en utstilling, når det blir ferdig. I beste fall!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S. - 05 oktober 2006 at 15:04
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2006 at 18:29
Nei, det er sikkert ikke så vanskelig, men det fordrer at man besitter modelljernbanekunnskaper, OG har pedagogisk erfaring/utdannig (mao.... man trenger en lærer/lektor). Jeg er ikke så sikker på om slike vokser på trær. 
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2006 at 19:05
Enig.
Jeg tror noe slikt hadde vært lettere å gjennomføre i en fritidsklubb. Som et skole prosjekt ville det blitt tidsfrister, vurderinger og slikt som hadde gjort mj til et skoleprosjekt, ikke en hobby. Vi er vel på jakt etter unge mj-ere ikke ungdommer som kan mj. Jeg lært å danse på skolen men jeg er ikke en danser.
Ved å gjøre noe frivillig skaper vi en mer positiv innstilling til hobbyen. Dessuten kan jeg si av erfaring at lærere sjeldent er glad for gode forslag som ikke kommer fra dem selv.

Edited by carlf - 05 oktober 2006 at 19:07
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.