MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - tegne opp moduler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

tegne opp moduler

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: tegne opp moduler
    Posted: 02 oktober 2006 at 12:48
Hva slags programvare kan man bruke for å tegne opp en stasjon som skal fordeles over flere moduler?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 14:54
Sporplanprogrammene er kanskje ikke nøyaktige og fleksible nok? Men noen ser da ut til å kunne brukes?

Ellers kan du bruke hvilket som helst av vektorbaserte tegneprogram, der du kan målgi delene, slik at du kan tegne nøyaktig. Illustrator eller liknende kan brukes, men slike program har ikke DAK-verktøy for målsetting og kurver, f.eks. Det fins imidlertid plugins for slikt. Jeg har tegnet med Illustrator, det funker, men er litt krøkkete innimellom!

DAK-program er konge til slikt, de er imidlertid dyre.
Det fins endel rimelige men mindre avanserte DAK-programmer der ute, uten at jeg vet hva de heter, alle sammen. Mye rart, også ...
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 17:27
Jeg har brukt 3rdPlanIt når jeg har tegnet utkast til anlegget mitt.
Det er nøyaktig og du kan skrive ut i 1:1 - i alle fall på vanlige ark som dog må limes sammen. Vet ikke om du kan kjøre opp mot ruller etc.

Det vil helt sikkert la seg gjøre å tegne maler for endeprofiler for FREMO, kanskje det til og med finnes for alt jeg vet.
Men du må regne med litt tid og eksperimentering for å få det til.

Jeg synes det er et morsomt program beregnet til å tegne "vanlige" MJ-anlegg. Har bare såvidet skrapt i  overflata på bruksmuligheter, særlig  når det gjelder landskap, bygninger og 3d.
Men kan jo bli kostbart dersom du bare skal lage en modul.

Kan være det finnes tilsvarende gratisprogrammer?

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2006 at 14:05
Ja... noen som vet om noen gratisprogrammer som man kan bruke til å tegne sporplaner? Akkurat nå tåler ikke lommeboka de store investeringene nemlig 
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2006 at 15:23
Originally posted by MortenB MortenB wrote:

Ja... noen som vet om noen gratisprogrammer som man kan bruke til å tegne sporplaner? Akkurat nå tåler ikke lommeboka de store investeringene nemlig 


Papir og blyant? Kombinert med viskelær og linjal blir det ganske billig og bra, og slikt kan man stjele på skole eller jobb så da blir det gratis...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2006 at 17:19
wintrack demoversjon er min favoritt.
ingen lagring, men man kan ta ut skjermdump og redigere i f.eks gimp eller photoshop
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2006 at 23:13
Og ellers så tror jeg det hjelper mye å legge ut skinnene på gulvet (eller annet egnet sted), for å sjekke ved selvsyn. Men det er kanksje ikke så enkelt hvis man bygger sporet selv....
Med Marklin K-skinner går det helt supert.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 20:26

Originally posted by einjen einjen wrote:

Og ellers så tror jeg det hjelper mye å legge ut skinnene på gulvet (eller annet egnet sted), for å sjekke ved selvsyn. Men det er kanksje ikke så enkelt hvis man bygger sporet selv....
Med Marklin K-skinner går det helt supert.

Ja man kan ha mye morro med å prøve ut forskjellige sporplaner på stuegulvet. Eneste problem er flexiskinner som kan bli litt vansklige å legge slik som man ønsker

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2006 at 22:54
Originally posted by einjen einjen wrote:

wintrack demoversjon er min favoritt.
ingen lagring, men man kan ta ut skjermdump og redigere i f.eks gimp eller photoshop

Jeg kan lite tysk, og klarer ikke å knote meg frem til hvordan jeg skal starte en gang. Noen som har tips?

Plan-it har en forståelig bruksanvisning, men jeg tror Wintrack er bedre da den har mer "norsk" i seg enn Plan-it. Virker som at det mangler El-master og at signalene kun er amerkanske...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2006 at 01:13
To første steg
1: er å velge hva slags skinnesystem du vil bruke. Når du velger skinnesystem, så vil de forskjellige skinnene innenfor systemet dukke opp i et eget "palett-vindu" som du kan velge fra.
2: plassere første skinne på bordet.

i hver ende av en skinne er det to festepunkter som du kan velge mellom. Hvis du velger en slik og deretter dobbeltklikker på en skinne i paletten, så vil det bli lagt nok en skinne til bordet.

For å legge fleksiskinner, velg "flex" i venstremenyen (ikke paletten).

Jeg er heller ikke bevandret i tysk, men har hatt god nytte av en tysk -norsk ordbok på pcen (jeg bruker "clue" som jeg har via jobb).

Det er sikkert andre her som er meget mere bevandret i wintrack enn meg og som kan gi deg svar på mer avanserte spørsmål....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kjodleiken View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjodleiken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 20:12
Originally posted by MortenB MortenB wrote:

Ja... noen som vet om noen gratisprogrammer som man kan bruke til å tegne sporplaner? Akkurat nå tåler ikke lommeboka de store investeringene nemlig 


Hvis du er tålig habil i CAD-programmer (eller DAK, om du vil) så er det er freewareprogram som heter ProgeCAD LT 2006 på vift. Jeg bruker det kun til å åpne CAD-filer jeg får tilsendt, da jeg ikke er noen habil CADer selv.

Hvis høyst ærede moderator DC tillater det, legger jeg linken ved her: ProgeCAD LT 2006 hos Download.com
Med MJ-hilsen
Kjetil Sørlund
Modelljernbaneverket Stavanger Distrikt
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2007 at 16:06

WinTrack 8.0 har støtte for moduler innebygd -har også endemaler innebygd. På nettet får du denne fra kr 750,- fritt tilsendt fra Tyskland.

Forholdsvis enkel å komme igang med -selv om den er på tysk...Garantert enklere enn om du skal sette deg inn i et CAD/DAK program

Demoversjonen kan fint brukes til å prøve seg frem til lommeboka blir litt fetere

 

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
perdyv View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 10 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perdyv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2007 at 07:45
XTRKCAD er et gratis program hvor man også kan plassere og kjøre tog. Det har støtte for fleksi-skinner. Brukernavn og passord for registrering till fullversjon finnes på siden til SILUB,  http://www.sillub.com/
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 22:04
Hei
Hornby virtuel railway 2 koster ikke mye mer enn 20£
på Hornby.com eller mailorderexspress.com
Den sist nevnte er mye billigere enn Hornby.com


Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2007 at 00:54

Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

Hei
Hornby virtuel railway 2 koster ikke mye mer enn 20£
på Hornby.com eller mailorderexspress.com
Den sist nevnte er mye billigere enn Hornby.com




det er ca 238-240 NOK og så kommer frakt i tillegg



Edited by MY1201 - 23 februar 2007 at 00:55
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.