MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dette skjønner jeg ikke helt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dette skjønner jeg ikke helt

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dette skjønner jeg ikke helt
    Posted: 01 oktober 2006 at 22:19
Jeg har en fremo-kasse som jeg har kjøpt som byggesett, og har litt problemer. Eller vansker med å tolke fremo-standarden.

Når jeg legger den medfølgende "planken" nedi sporet på toppen av endestykkene, så blir høyden mellom topp og bunn nøyaktig 200 mm
Er dette riktig? Skal det være korkunderlag, ballast og skinner på toppen av dette? Når jeg legger på kork, skinner og ballast så vil høyden fra bunnen av kassa til skinnetopp bli ca 204-205 mm. Er dette riktig?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:23
Ikke tenk så mye på totalhøyden. Må høyden fra senter i midterste festehullet og opp. Den høyden skal være ca 65 mm.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:38
7 cm med ballast/grus
6,5 cm uten ballast/grus....

Da har jeg målt fra senter i midthullet til toppen av skinnene.

sukk....

kanksje den medfølgende planken rett og slett ikke skal være med.... rart for den passer da utrolig bra i det sporet......

Dette er en 100cm-modul

Noen som har et bilde av sitt modul-byggesett før det er  lagt på natur og  slikt? Bare kassa....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:44

Jeg tror ikke det er meningen at du skal bruke kork under skinnene på disse byggesettene.

Erfaringen tilsier vel at bruk av kork ikke har noen hensikt, i hvertfall ikke på treff.

Som du ser så vil denne "planken" danne "skulderen" på ballastprofilet når du ikke bruker kork.



Edited by jevistad - 01 oktober 2006 at 22:45
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:53

Jupp, ikke bruk kork. Det trenger du rett og slett ikke

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:56
Hei Einar,
ikke tenk så mye på hvor underkanten av kassa kommer. Det som teller er det ovenpå og det kommer der det skal være. Du har gjort helt rett.

Det er som Jon Einar sier. Skinnene skal legges rett på planken. Korken er for støydemping. Fungerer dårlig når ballast og lim kommer på BTW. På et treff er det så mye bakgrunnsstøy at modulstøyen drukner i alt annet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:59
Puh!

Den nedtrykte stemningen her i bunkersen forsvant.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 23:00
Hurra!

(sorry)

Einar (postwhore)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 23:03

Hei Einar

Det ble slengt ihop 5 sånne byggesettkasser i kjelleren her før Sandnestreffet - alle uten fordyrende kork . Kassene passer helt fint sammen, og det er umulig å gjøre feil (omtrent).

Det å ikke bruke kork er forøvrig etter forbilde. Still deg 10 meter fra toglinja når lokalen passerer i 130 km/t - da er det ikke veldig stille egentlig. Masse fin lyd!

For Modelljernbaneverket
Tore Urvik

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 23:20
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Det å ikke bruke kork er forøvrig etter forbilde. Still deg 10 meter fra toglinja når lokalen passerer i 130 km/t - da er det ikke veldig stille egentlig. Masse fin lyd!

Sant nok, men det høres ikke ut som det kjøres på 1 meter tjukk kryssfiner heller egentlig

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 12:46
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jupp, ikke bruk kork. Det trenger du rett og slett ikke



Hvis du håndlegger sporet, så...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.