MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbanemessen i Bergen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbanemessen i Bergen

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modelljernbanemessen i Bergen
    Posted: 01 oktober 2006 at 16:51

7 og 8 oktober er det igjen duket for den årlige modelljernbanemessen i Bergen.

I år som mange år tidligere vil denne messen bli holdt i Turnhallen på Slettebakken , der hovedfokuset er satt på modelljernbaneanlegg i flere skalaer.

For mer info se: http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?mapper=13 2&modul=2&SubCatID=136&MainCatID=132

PS. Fare for god stemning og mye folk

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 17:40


Skal til hytta i Valdres sammen med fattern den helga, kanskje vi rett og slett "glemmer" å ta av fra E 16 og ender opp litt for langt vest Hadde vært trist det

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 18:57

Så på siden NMJ at b7-ene blir vist fram på messen for første gang. B7-ene blir utrolig FLOTTE, så her må det investeres

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 19:36
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Så på siden NMJ at b7-ene blir vist fram på messen for første gang. B7-ene blir utrolig FLOTTE, så her må det investeres

hehe, ja kan nok hende at det blir noen slike som ligger innpakket under juletreet merket Andreas til jul I tillegg blir nok en del av pengene som tjenes på jobbing før jul som også går til disse vognene. Håper å ha nok til en 6 -7 vogner, men har også planer om å kjøpe en Heljan Di 3 til så vi får se

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 19:58

Kjøpte en Heljan Di3.621 i vekselstrøm i sommer. Jeg ble ikke direkte fornøyd, for slepeskoen bråker noe infernalsk over penser. Sendte loket tilbake til forhandler, men ble det bedre? NEI! Så nå skal jeg investere i en ny slepesko.



Edited by Nordlandsbanen - 01 oktober 2006 at 20:00
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:05
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Kjøpte en Heljan Di3.621 i vekselstrøm i sommer. Jeg ble ikke direkte fornøyd, for slepeskoen bråker noe infernalsk over penser. Sendte loket tilbake til forhandler, men ble det bedre? NEI! Så nå skal jeg investere i en ny slepesko.

Jøss, kjører vekselstrøm selv og min hejlan Di 3 619 fra BMJ har jeg ikke hatt noe problemer med, er faktisk kjempefornøyd Er det vanlig Marklin slepesko som sitter på din modell eller noen annen? Men har et tilsvarende problem med min Hobbytrade Di 4, der bråker slepeskoen noe voldsomt og loket går ikke så pent heller, det rister skikkelig og loket har en tendens til å nesten hoppe bortover skinnene. Skal ta den med til forhandleren på tirsdag for å få noen råd til hva som eventuelt kan gjøres eller bytte den i en ny modell Den modellen jeg har står i hvertfall ikke i stil til all den posetive kritikken loket har fått ellers

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 10:01

Hei !

Ja, i år blir det tur til Bergen. Reiser med tog, selvfølgelig  

Nattoget fredag kveld fra Oslo S. Vi blir 4 stk, kanskje vi treffer noen kjente ?

MJ-hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 11:29
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei !


Ja, i år blir det tur til Bergen. Reiser med tog, selvfølgelig  


Nattoget fredag kveld fra Oslo S. Vi blir 4 stk, kanskje vi treffer noen kjente ?


MJ-hilsen Tom Lynga


 



Det blir iallefall to mj-ere til på det toget. Jeg og faderen (Ikke Gud, Pappa) tar turen over fjellet!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 16:34

Jøss, min Hobbytrade Di4 fungerer fint så her blir det visst omvendt i forhold til deg



Edited by Nordlandsbanen - 02 oktober 2006 at 16:35
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 17:33
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Jøss, min Hobbytrade Di4 fungerer fint så her blir det visst omvendt i forhold til deg

Ja, Er det en Marklin slepesko som sitter på din Di 3 ? Det er nemlig en Roco slepesko som sitter på min Di 4, er litt kritisk til den tror det er der problemmet ligger.... Blir vel til at jeg bytter den ut med en Marklin i stedet

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 19:39
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Jøss, min Hobbytrade Di4 fungerer fint så her blir det visst omvendt i forhold til deg

Ja, Er det en Marklin slepesko som sitter på din Di 3 ? Det er nemlig en Roco slepesko som sitter på min Di 4, er litt kritisk til den tror det er der problemmet ligger.... Blir vel til at jeg bytter den ut med en Marklin i stedet

 

Ja du vet, det er nesten bare Marklin som kan lage slepeskoer , de andre produsentene har bare flaks ( noen ganger). Men faktisk så har jeg ikke sjekket hvor slepeskoen kommer fra. Men NÅ SKAL DET INVESTERES, i ny slepesko  Koster en tyver hos Amundsen i Oslo

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 21:21

Har nok av Marklin slepeskoer liggende så det blir ikke noe problem og utstyre fremtidige innkjøp med ordentlig fotøy



Edited by Andreas - 02 oktober 2006 at 21:22
Hilsen Andreas.   
Back to Top
btotland View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote btotland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2006 at 10:49

På våre nettsider kan dere nå finne en liten oversikt over hva og hvem dere kan finne på messen i år. Vi har laget en enkelt tosiders folder  som vi kommer til å dele ut til besøkende. Dere finner denne folderen på våre messesider. Vi tar forbehold om at det kan bli små endringer.

http://www.njk.no/bergen/index.php?p=132&d=2&s=136&a mp;m=132

Hjertelig velkommen til de av dere som kommer på besøk i helgen! Vi håper dere vil kose dere på messen.

Vennlig hilsen
Bjørn Totland
NJK Bergen

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2006 at 11:17

Hei !

Og takk til NJK Bergen har sluttet å la noen "stå på gangen å fryse", og invitert alle "inn i varmen"

MJ-hilsen Tom Lynga  (Som gleder seg til Bergenstur)

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2006 at 11:49

Argh!!!Angry

Forbanna helgevakt! Får ikke bytta heller på grunn av den forbanna elgjakta.....

 

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2006 at 14:08
La elgen leve! Kjør Mj!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2006 at 13:56
Hei

Noen utstillere er ankomet byen, mens noen sitter å ser på snøen som ligger på fjellet.

Scandinavian Miniatures
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2006 at 16:58
Og for de som lurer, har Scandinavian Miniatures en liten overraskelse til messen.

Mvh
Scandinavian Miniatures
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2006 at 17:21
...og når får vi hjemmesittere vite mer ?
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2006 at 18:55
…men slapp av. Det blir lagt ut mer info om denne modellen i morgen. (Sent på dagen, ut mot velden/natten)Men det er moro å kunne presentere en nyhet på en messe.
Jeg holder på med å legge siste finpussen på dokumentet som skal legges ut.

Mvh
Scandinavian Miniatures.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2006 at 20:01
...og nå er den ferdig. Den vil bli lagt ut på www.messingmodeller.no på søndag.

Scandinavian Miniatures
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2006 at 00:18

I en travel hverdag blir det for liten tid til å dyrke hobbyen.  I den sammenhengen er MJ messer flotte inspirasjonskilder; et spark bak til å komme seg videre mot noen av mine personlige MJ mål.  I dag har jeg vært MJFs representant på messen i Bergen, min egen MJ by.  Her har jeg fått tid til å oppleve flotte anlegg og modeller og jeg har blitt fristet til å handle fra en rekke av våre dyktige produsenter og leverandører.  Og ikke minst; jeg har fått anledning til å møte mange gamle mj venner og jeg har blitt kjent med mange andre.

Lyset i Turnkassen var ikke godt (orange!), men ved hjelp av et godt kamera og PS Elements 4.0, kan jeg rapportere følgende:

   

Anlegget til NJK Bergen var som vanlig i senter med mange flotte moduler og modeller:

Messen hadde sikkert 10 anlegg å vise frem.  Et av dem var Mjøsbyenes US inspirerte modulanlegg i N-skala.

Og som tidligere nevnt; mange butikker, produsenter og leverandører hadde tatt turen vestover.

Og MJF fikk nye medlemmer, og kontingent fra noen som ikke hadde fornyet sitt gamle medlemskap.  I morgen regner bergenserne med langt fler enn de nesten 600 som betalte inngang på en travel lørdag.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2006 at 10:17
Fett.... :)

PÅ neste messe må man søke datatilsynet om å få sette opp webkamera slik at man kan sende live fra messen. Enda bedre.... live webkamera fra et lokomotiv.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2006 at 14:49
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 16:38
Her er et par av mine bilder fra messen:







Jeg har også lagt ut litt bilder fra togturen over fjellet på hjemmesiden min: Bergensbanen - Natt og dag

Edited by carlf - 09 oktober 2006 at 16:40
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 18:37

Fine bilder Carl - Frederic !

Så setene i de oppgraderte B7 vognene er ikke så mye å skryte av ? Synes ikke akkurat fargesettningen er så fin heller jeg da, var mye bedre med nydesign slik det var før........ Vil påstå at den siste fargesettningen NSB har fått på sitt materiel er det styggeste noensinne Men så er jeg "fan" av det utgående nydesign også da



Edited by Andreas - 10 oktober 2006 at 13:43
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 22:21
Nei setene var ubehagelige Men det var kanskje mye fordi jeg sattpå en enderekke slik at det ikke kunne legges tilbake.
Uff ja, nyeste design (gøsj tomatsuppe) er grusom! Tror det svartner for meg om de maler om el 18 også Har et svakt punkt for den...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2006 at 23:49

Ville bare takke alle som var med og bidrog til at Modelljernbanemessen i Bergen ble en fin opplevelse for oss som arrangør og publikum.

Vi har fått mange positive tilbakemeldinger.

 

Hilsen le Palerud

NJK avd. Bergen

Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2006 at 00:07

Jeg vil nok en gang få lov til og takke "gutta"n" i Bergen for en meget trivelig messe helg  .

Dette var min 12 tur på rad siden 1995, så det sier jo litt om saken  .

Å jeg må si at det er like morro hvær gang .



Edited by Tåge - 11 oktober 2006 at 00:08
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2006 at 16:07
Min MJ interesse er litt opp og ned, og akkurat som i fjor var den på vei opp en uke for sent. Utrolig irriterende å misse messen i Bergen for andre år på rad. Men nå har jeg nå vært på loftet og gravd frem togsettet mitt så jeg har ihvertfall noe å trøste meg med
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.