MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - komprimering av stasjoner, eller forbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

komprimering av stasjoner, eller forbilde

 Post Reply Post Reply
Author
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: komprimering av stasjoner, eller forbilde
    Posted: 28 september 2006 at 12:49

Hei

Jeg tenkte på å bygge Skollenborg stasjon på Sørlandsbanen og kanskje Krekling stasjon på samme strekning.
Var inne på www.norgeibilder.no og fant ut at Skollenborg ville bli ca 9,4 meter lang og Krekling ville bli ca 7 meter. Begge har krysningsspor og sisdespor. Ville dette blitt for langt eller er det bare bra med en så lang seksjon?

Hilsen Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 13:20

Det har blitt laget et par stasjoner i FREMO i full skala lengde. Men de fleste FREMO stasjonene er mye kortere så toglengdene som kan benyttes på treff vil aldri være så lange at du får fullt utnyttet lengden av sporene.

De to nevnte stasjonene (jeg bor bare et noen km fra Skollenborg) er veldig enkle og vil i praskis bare være kryssningsspor med minimalt med skifting. Derfor vil de ha samme funksjon om de ble kortet ned til max toglengde som benyttes på treff. Jeg er ikke sikker på hva det er, omkring 4 meter antar jeg, men det kan andre svare på.

mvh

Øivind E

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 13:35

Hei Magne!

Jeg er litt uening med Øivind. Jeg mener jo absolutt at det har noe for seg å bygge etter konkrete forbilder. For enkelte er det halve morroa (eller mer!).

Når det gjelder toglengder på treff, skal man ikke henge seg så mye opp i det. Treffene er forskjellige. Et eksempel; Halvors modul med Flaten St. ble i FREMOs spede begynnelse brukt som en "fullverdig" stasjon, og den er en koselig liten stasjon. I senere tid har den vært på sidelinjene hvor korte tog kjører (forsåvidt bra etter forbildet det da).

På sist treff, i Sandnes tidligere denne måned, stod også Flaten på en sidelinje - men vi kjørte jo epoke 80-tallet +. Dermed ble likevel Flaten for liten som fullverdig stasjon, og var da "nedgradert" til stoppested med gjennomgående sidespor (for godsvogner etc.)

Dette viser utviklingen; modulene blir større og større, og er lokalet stort nok, er det ingen problemer å ha inn en slik stasjon du skriver om her. Vær imidlertid klar over at der det er begrenset med plass, vil du nok ikke kunne stille med modulen...

Flaten-eksemplet viser også noe av det jeg synes er morro med FREMOdul-konseptet. En modul kan ene gangen være i en setting og ha bestemte funksjoner og oppgaver. En annen gang blir det helt annerledes. I Arendal i mars 2007 blir det nok kjørt 50-60-talls treff igjen, og da er plutselig Flaten en "stor" stasjon igjen.

Min anbefaling blir, gå videre med prosjektet ditt - tenk nøye igjennom ting som transport og lagring av modulen din mens den enda er på tegnebrettet. Det er i engineeringen hemmeligheten ligger...

Lykke til!


Med vennlig hilsen
for Modelljernbaneverket

Tore Urvik



Edited by -TUR- - 28 september 2006 at 13:55
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 13:44

Diskusjonen med lengde/komprimering dukker opp på hvert treff. Det er klart enklere å få plass til en modul i et lokale dersom den ikke trenger f.eks 10-12 m lengde og samtidig ikke "går opp" når de gjelder vinkel (som Ganddal, med sine 7 grader med 11,5 m kurveradius på enden  ).

På den annen side, det er veldig kjekt å bygge en genuin modell av et forbilde så godt man kan, ikke bare noe som ligner litt. Det er en av de (mange) tingene som tiltaler meg med Fremo; en kan benytte anledningen til å lage løsninger som svært få ville fått plass til hjemme.

En fullstendig "ukomprimert" modell vil sikre at funksjonen også blir lik forbildet, både på godt og vondt. Man får "riktige" sporlengder og 9"er veksler på det meste, og dette vil sikre at det kan kjøres tog sammensetninger lik det forbilde man engang hadde, og man reduserer problemer med saksing i sporveksler etc.

Men, dersom stasjonen man bygger hadde operasjonelle ulemper i forbildet vil man også få med disse på modellen, enten det dreier seg om fravær av uttrekksspor eller ugunstige sporløsninger som skyldes økonomiske eller geografiske begrensninger på forbildet.

Det er helt klart ulike preferanser på dette blant de "aktive" i Fremo miljøet, men det er ingen som har blitt utestengt ennå såvidt eg har registrert; men:

Det bygges mer og mer, og vi som tidvis bygger relativt store moduler må være forberedt på at ikke alle treffarrangører har plass til alt, og det er tross alt arrangørens privilegium å velge hva de vil ha med for å få sporplanen til å "gå opp" både mhp plass, trafikkspill og hva slags kvalitetsnivå det ønskes på modulene.

Etter forsøkene vi har gjordt med Ålgårdsbanen og Ganddal går det mer og mer i retning av lite komprimering på det vi planlegger; men vi skal prøvebygge et par 7"er veksler når vi kommer hjem fra Tyskland (Ganddal, Foss Eikeland, Bråstein etc har stort sett ca 9"ere..); det får holde på komprimerings fronten

 

MVH

for Modelljernbaneverket

Terje O

 

      

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 14:58
Jeg har flyttet innleggene hit da diskusjonen er så interessant at den fortjener å ligge for seg selv. I tillegg er det litt OT i forhold til Kjetils opprinnelige emne.

MVH
Dag Cato
Assisterende moderator
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 15:57

Et lite tilsvar fra en som kanskje er mer bekymret for de lange stasjonene.

Når man legger en masse arbeid ned i å bygge en forbilderiktig stasjon er det også viktig at den stasjonen som bygges inneholder relativt rikelig med kjøremuligheter. En 5-10 meter stasjon med kun et krysningsspor vil ikke gi de samme kjøremulighetene og moroa på treff som en tilsvarende stor stasjon med flere industrier, spor og kjøremuligheter. Dersom man ser på de store stasjonene som blir bygget i Tyskland så har de nesten uten unntak mye spor og kjøremuligheter, og blir populære av den grunn (ikke på grunn av størrelsen).

Jeg vil anbefale en viss komprimering, og også at man tenker nøye igjennom hvilke stasjoner som kan fungere på et treffanlegg. Det kan være spennede å bygge en enkel stasjon i full målestokk, men faren er at man får brukt den lite. Det er ikke alle treff som har 700 m2 å tilby.

Så langt mener jeg at den optimale stasjonen bygget her i Norge er Bjørnlia, for den har riktig størrelse og et rimelig "underholdningsnivå".

Hilsen Halvor

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 16:47

Er det ikke også en ide og tenke litt etter hvilken "epoke" man bygger etter?

Mye av det som har blitt bygget hittil er jo bygget i 60-talls stil, hvor både lokomotiver og vogner og ikke minst togene totalt sett var kortere enn hva som vil være tilfellet dersom man bygger "80-talls" eller kanskje "2000"

Jeg vil tro at man i fremtiden kanskje vil se et større skille mellom 60-talls treff og mer moderne treff; 60-talls treffene vil fortsette i kjent stil tilsvarende hva som nå eksisterer i Arendal, med små stasjoner og korte tog. Mens det trolig vil dukke opp flere separate "80-talls" treff tilsvarende hva man nå så i Sandnes, med større lokaler, og fokus på mer forbilderiktige lengder på tog og stasjoner av i dag.

Så kanskje burde man først bestemme seg for hvilken epoke man skal bygge etter, for så å finne den optimale stasjonslengde i forhold til hva den er planlagt brukt til?

Eller på en annen måte: ønsker man å bygge for 60-talls treff kan stasjonene komprimeres noe i lengderetning, mens bygger man for 80 eller "2000" så bør stasjonslengdene nok tillate krysning med lengre moderne tog.

Eirik

 

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 18:49

Jeg tror at Skollenborg har hatt nesten samme sporplan hele tiden bortsett fra små endringer når det gjelder epoke. Det er mulighet for lengre godstog å krysse med lokaltogene mellom Eidsvoll og Kongsberg på Skollenborg.
Hvis jeg skulle ha bygget en stasjon med flere spor med flere muligheter for krysning og skifting, så kunne Kongsberg stasjon være aktuell. Den ville blitt 8,4 meter lang.

Tror heller jeg vil bygge et trinbrett på Numedalsbanen.

Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 19:43

Hei

Selv liker jeg best å bygge stasjoner helt skalariktig med forbilde, men forstår selvfølgelig fordelene ved å komprimere litt. Driver å tenker på om jeg skal bygge Ringebu stasjon som fremomodul som en del av det planlagte hjemmeanlegget mitt som skal bygges etter fremostandaren. Men dette blir ikke noen stasjon som kan brukes på fremotreff ettersom dette blir vekselstrøm.

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 22:05

Et aldri så lite innspill "utenfra"

I spørsmålet om lengde er det kanskje mulig å planlegge stasjonen slik at én eller flere moduler (eller segmenter) kan utelates når treffet "krever" kortere stasjon?

Bjørn Egil
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2006 at 22:59
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Et aldri så lite innspill "utenfra"

I spørsmålet om lengde er det kanskje mulig å planlegge stasjonen slik at én eller flere moduler (eller segmenter) kan utelates når treffet "krever" kortere stasjon?

Det burde jo helt klart være en mulighet, bare å ha samme mengden med spor i bredden på alle modulene så kan man lage stasjoner som passer etter plassen man har til rådighet

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2006 at 09:10
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Et aldri så lite innspill "utenfra"

I spørsmålet om lengde er det kanskje mulig å planlegge stasjonen slik at én eller flere moduler (eller segmenter) kan utelates når treffet "krever" kortere stasjon?



Jeg planlegger Auma stasjon på den måten. Det skal la seg gjøre å ta ut både en og to moduler på selve stasjonsområdet
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2006 at 13:39

Jeg la vekk Sande st.  (Se en tidligere tråd!)  Den ble for lang, iallefall ennå.  Tok heller noen km lenger syd på Vestfoldnbanen, til Holm st.  Denne blir ca. 4 meter lang (3 seksjoner) menn uten mulighet for å ta ut seksjoner for å korte inn.  Vurderer å montere inn KL på gjennomgående hovedspor, men ikke på platformspor eller godsrampe spor.

Holm St

Bilder og opplysninger omkring stasjonen søkes.  Stasjonsdatabasen (MJF) inneholder ikke mye.

 

 



Edited by Per Einar Orebe - 29 september 2006 at 13:40
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2006 at 17:07
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

[Fett bilde]

 

 



Hva har du brukt for å tegne modulene?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2006 at 20:59

Quote
Hva har du brukt for å tegne modulene?

Dette er laget i SOLID Edge.  Et 3D modelleringsprogram.  Har gått inn på å modellere alle sviller etc og vurderer å håndbygge disse.  (Code 75)

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 20:06
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Quote
Hva har du brukt for å tegne modulene?

Dette er laget i SOLID Edge.  Et 3D modelleringsprogram.  Har gått inn på å modellere alle sviller etc og vurderer å håndbygge disse.  (Code 75)



Hm

Mon tro om man skulle friske opp 3ds max-ferdighetene sine....  de har vel bare kommet en fire-fem versjoner videre siden jeg holdt på med slikt.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:09
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Jeg la vekk Sande st.  (Se en tidligere tråd!)  Den ble for lang, iallefall ennå.  Tok heller noen km lenger syd på Vestfoldnbanen, til Holm st.  Denne blir ca. 4 meter lang (3 seksjoner) menn uten mulighet for å ta ut seksjoner for å korte inn.  Vurderer å montere inn KL på gjennomgående hovedspor, men ikke på platformspor eller godsrampe spor.

Holm St

Bilder og opplysninger omkring stasjonen søkes.  Stasjonsdatabasen (MJF) inneholder ikke mye.

 

 

Det der var rått  Det der må jeg prøve på å gjøre med Ringebu stasjon



Edited by Andreas - 01 oktober 2006 at 22:09
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:25
Om dere vil diskutere bruk av dataverktøy til 3D-modellering av moduler så åpne gjerne en ny tråd.

Så lar vi denne omhandle "komprimering av stasjoner, eller forbilde"

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:41
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Jeg tror at Skollenborg har hatt nesten samme sporplan hele tiden bortsett fra små endringer når det gjelder epoke. Det er mulighet for lengre godstog å krysse med lokaltogene mellom Eidsvoll og Kongsberg på Skollenborg.Hvis jeg skulle ha bygget en stasjon med flere spor med flere muligheter for krysning og skifting, så kunne Kongsberg stasjon være aktuell. Den ville blitt 8,4 meter lang.


Tror heller jeg vil bygge et trinbrett på Numedalsbanen.


Magne



Jeg har vurdert Kongsberg stasjon. Med lokstallområde mener jeg denble lengre enn 8,4 meter? Veldig bred vil den også bli.

Uansett slo jeg den fra meg. Det er masse spor slik den så ut før. Lokstall med svingskive er det også. For ikke å forglemme forgreining opp Numedalen. Men operasjonelt på et FREMO-treff tror jeg ikke den har noe å gi. Forgreiningsstasjoner har vi allerede et antall av. På godssiden kan den kun tilby et godshus samt et par lastespor. Det blir litt lite ut fra plassen den tar. Et poeng som jeg også fant ut etter å ha tegnet den opp var at skal man kunne beholde forholdet mellom sporgeometri og sporlengde så slipper man ikke unna å bruke samme type sporveksler som forbildet, noe som igjen betyr selvbygging. (Da må man selvbygge fire doble kryssveksler ).

Av mindre stasjoner er vel Krekling mer interessant enn Skollenborg siden lastesporet der går til et lite sagbruk (tror jeg) Det er ihvertfall en lasterampe der og et bygg som ser ut til å ha vært ei sag.

Etter å ha lagt ruteplanen for Sandnestreffet setter jeg stor pris på lastespor inne på stasjoner kontra sidespor på linja.

Men som andre har sagt: Planlegg da slik at man kan variere sporlengden ut fra type treff. Vær heller ikke redd for å bruke store sporveksler. I FREMO-sammenheng finnes det inge grunn til å bruke Peco medium. Prøv gjerne å file til en 1:9-veksel. De som har gjort det sier at det ikke er så vanskelig, eller kjøp et sporvekselbyggesett. Det gjør seg virkelig med slanke sporveksler.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 22:55

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Etter å ha lagt ruteplanen for Sandnestreffet setter jeg stor pris på lastespor inne på stasjoner kontra sidespor på linja.

Det Dag Cato egentlig ønsker seg er moduler med dobbeltspor, men det finnes ikke her på berget, så da forsøker han å ha samme trafikken på enkeltspor Og da er det ikke godt å ha skifting på ute på linja

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 23:35
Jeg gjør som reklamebransjen: Skaper et behov
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2006 at 23:45

For å kaste en brannfakkel: Jeg mener det er feil å modellere en stasjon helt nøyaktig i skala!

De viktigste grunnene til dette er:

-Det vil aldri være plass til å modellere linjen mellom 2 stasjoner helt skalariktig (da ville et FREMO anlegg bestå av 2-3 stasjoner og linjen i mellom), så stasjonene vil se/oppleves som helt feil proposjonert i forhold til anlegget.

-Selv om vi får stasjoner hvor vi kan krysse med helt skalariktige toglengder, vil fortsatt lokomotivet være i nærheten av neste stasjon før siste vogn har forlatt "skalastasjonen".

-En "skalastasjon" vil isolert fortsatt oppleves for lang ut pga. at vi betrakter den fra en helt annen vinkel (fugleperspektiv) enn i virkeligheten (maurperspektiv). Kort forklart: Ting som vi betrakter nede på bakken over en viss avstand vil oppleves som ikke så lange (f.eks. hovedsporet på en stasjon), som det faktisk er (f.eks. hvis vi betrakter det fra himmelen). Denne illusjonen forsterkes ytterligere hvis hovedsporet avsluttes med en kurve: denne vil alltid virke mye krappere enn den faktisk er. Et godt eksempel for å illustere problemet: er de hvite pilene som er malt på asfalten før store veikryss. Fra sittende i bilen virker de vel proposjonert, mens hvis du går bort å betrakter den stående rett ovenfra vil du se den er strekt ut.

Løsning: "Den perfekte illusjon"! Det er helt umulig å nedskalere virkligheten ned til den minste detalj (i hvertfall i vår skalaverden: 1/87), selv om dette er det ultimate mål for enhver modell. Man må nøye seg med det som ser og oppleves korrekt. Et velkjent eksempel på dette er å bruke modeller av hus og trær som er litt mindre i skala når de er på en viss avstand for å forsterke og gjøre bedømmningen av avstand mer korrekt. Dette er et knep som ikke vil være vellykket på en FREMO stasjon, siden de er alt for smale og skal betraktes fra begge sider.

En metode som kan brukes for å begrense detaljering: er å gå så langt fra et objekt at størrelsen tilsvarer hvor stor din modell er. Noter deg nå hvilke detaljer som synes, for det er disse som minst må være på plass for at modellen skal oppleves som korrekt.

For stasjoner og andre store objekter (f.eks. store broer, toglengder, fjell, elver, store bygninger osv) kan man redusere lengden med 30%, uten at det oppleves som feil. Betrakteren vil i 90% av tilfellene ikke se at det er feil, men faktisk påstå at det må være korrekt. Imidlertid må man alltid sjekke at proposjonene ikke blir feil (en bygning kan som regel ikke reduseres på lengden, hvis den ikke er fryktelig lang, uten at bredden også reduseres noe).

En stasjon kan derfor godt reduseres på lengden, men her må som regel bredden opprettholdes (hvis man ikke fjerner et spor, noe som er helt ufarlig hvis det er mange av dem. Hvem hadde lagt merke til om det manglet 1-2-3 spor på en modell av Alnabru skiftestsjon eller Trondheim).

Selv er jeg igang med en FREMO modell av Hakadal stasjon. Tegningen er skannet og behandlet i Photoshop, så lengden er i skala 1/120 mens bredden er opprettholdt til 1/87. Modellen blir mer enn lang nok (ca. 4,5 m), ser veldig korrekt ut og det skal brukes ferdige veksler fra Peco og Tillig. Eventuelt kan de selvlages, men jeg er for lat. I tillegg kan en seksjon på rundt 80 cm taes ut for å gjøre den mindre plass krevende.   



Edited by Asgeir - 02 oktober 2006 at 01:19
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 00:38

Quote Selv om vi får stasjoner hvor vi kan krysse med helt skalariktige toglengder, vil fortsatt lokomotivet være i nærheten av neste stasjon før siste vogn har forlatt "skalastasjonen"."

-Treffet i Sandnes hadde selvfølgelig ikke korrekte lengder mellom stasjonene, men et skalariktig godstog ville ikke berørt to stasjoner (på hovedlinja) samtidig.

Quote "En metode som kan brukes for å begrense detaljering: er å gå så langt fra et objekt at størrelsen tilsvarer hvor stor din modell er. Noter deg nå hvilke detaljer som synes, for det er disse som minst må være på plass for at modellen skal oppleves som korrekt."

-Godt poeng.

Quote "En stasjon kan derfor godt reduseres på lengden, men her må som regel bredden opprettholdes (hvis man ikke fjerner et spor, noe som er helt ufarlig hvis det er mange av dem. Hvem hadde lagt merke til om det manglet 1-2-3 spor på en modell av Alnabru skiiftestsjon eller Trondheim)."

-Mine mening er man godt kan redusere litt i lengden, selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser (hva nå enn dèt er). Men tar man litt i bredden (fjerner spor etc.), så er det vel strengt tatt ikke den aktuelle stasjonen lenger? Selv om det i utgangspunktet skulle forestille Oslo S eller Alnabru. Samtidig må man jo da fjerne sporveksler. Enkelte overkjøringspor kan f.eks. bli overflødige og/eller virke totalt meningsløse. Linjer, og øvrige spor, som kommer inn i "Rett spor" må kanskje endres til "Avvik" osv.  Muligens bagateller for de fleste, men ...  Jeg mener likevel at hvis man setter igang med f.eks. Oslo S, da bør man bygge nettopp den.     

Alternativet kan være å gi stasjonen et annet navn, da vil man derimot kunne stå helt fritt. 



Edited by J-I Hansen - 02 oktober 2006 at 00:51
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 10:39
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

  Alternativet kan være å gi stasjonen et annet navn, da vil man derimot kunne stå helt fritt.

Nettopp! Jeg lager Holstad stasjon rundt 60-tallet (for å få med kryssingssporet), og jeg streber etter å få det så korrekt som mulig. Hovedgrunnen er at det er dette jeg finner morsomt, samt at det er Holstad jeg bygger. Blir det ikke korrekt, så kall stasjonen noe annet.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 14:41

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg gjør som reklamebransjen: Skaper et behov

Tja... behovet er vel større for lokførere og skiftepersonale med kunnskap og kompetanse enn for dobbeltspor kanskje?

Tror det var lett og merke forskjell i Sandnes på hvordan både stasjoner ble betjent og tog fremført avhengig av om det var folk med kjennskap til operation av modellanlegg, eller med jernbane som jobb på den ene siden og "de andre"

Etter hvert som flere og flere blir mer bekvem i de forskjellige rollene på treffene så tror jeg man vil oppleve at ikke nødvendigvis skiftingen underveis hindrer så alt for mye av trafikken. Når man har anlegg på størrelse med Sandnes og større så vil man jo og kunne slakke av litt på klokken, kanskje 1:4 i forhold til 1:6 (var det ikke 1:6 el. 1:8 som ble brukt i Sandnes?). Dette vil jo gi mer avstand mellom strekene på grafen som vel var DCs store hodepine.

Eirik

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 14:45
Interessant diskusjon!

Det der med avstand er interessant, og verdt å tenke over.

Avstand i modell vil gjerne oppleves som større, det kan ha med fugleperspektivet å gjøre, som nevnt over. Dessuten er kan det være litt kjedelig å labbe fram og tilbake... og det tar lang tid å kjøre rundt et kryssingsspor på 5,5 meter. Gjerne like lenge som til neste stasjon...

Noen nevnte proporsjoner og det er viktig, særlig for konstruksjoner - de er unike objekt med egen identitet. I tillegg kommer en annen viktig ting; relasjoner - forholdet mellom alt det som utgjør en scene. Vi kan være tvunget til å knipe inn på avstander og setter f.eks ting nærmere hverandre, gjør dem mindre og utelater ting. Både proporsjon og relasjon inngår i komposisjonen - og det er selve komposisjonen som gjør at scenen likner på forbildet. Den bør endres minst mulig.

Noen ting er vanskelig å knipe inn på, som bygninger, uten at man ser det, mens annet er lett, som skjæringer eller fyllinger. Det kan være litt drøyt å bygge en situasjon med f.eks 150 m fjellskjæring, 50 m bru, 300 m fylling før 550 m stasjon i modell, den vil jo dominere fullstendig og komposisjonen vil bli helt feil i forhold til resten av anlegget. Men bygger du bare denne eller har veldig mye plass, kan du jo bygge alt og lykkes også med komposisjonen.

Likevel mistenker jeg at det ikke gir noen bedre effekt enn opptil en halvering av avstandene. 11,5 m modell er fryktelig langt og hvis stasjonen bare har et kryssingsspor og en lasterampe blir det ganske øde og lite som skjer...

50 cm skjæring, 55 cm bru (ikke forkortet, beholder utseendet), 100 cm fylling og 400 cm stasjon gir 6 m totalt for denne scenen. Da har landskapsformer blitt kuttet ned med vel to tredjedeler og stasjon blitt kuttet ned med vel en tredjedel. Brua er beholdt. Faren med det er at den kan komme til å dominere mer enn den bør, så en forkorting her kan være på sin plass - det blir en vurderingssak.

De betydelig kortere landskapsformene vil imidlertid kunne formidle selve preget de har i virkeligheten, og bidra til at scenen har en komposisjon som i virkeligheten, med de samme relasjonene mellom delene. Proporsjonene er imidlertid endret på de delene som ikke så lett kan tas på øyemål.
Her vil også høyder måtte vurderes - på bakken virker ting høyere og brattere enn fra lufta. Altså bør ikke landskapstrekk gjøres tilsvarende lavere, men bygges oppimot like høye som i virkeligheten, med visse tilpasninger, selvsagt.
Bakker kan også godt gjøres brattere, avhengig av om det er bare landskap eller også veger og hus der. Igjen kommer dette med målbarhet inn - sett inn noe med kjente proporsjoner og alt vil bli målt mot dette. Endre målestokk eller proporsjoner og vips - nye muligheter.

Problemet med slikt er og blir at det alltid vil være en vurderingssak - man kan lett trå feil. Et par triks er likevel som jeg beskriver over, kort ned på ikke lett målbare ting, og lur øyet med perspektiviske fortegninger. Da vil du beholdet preget og komposisjonene i forbildet, men på mye mindre plass.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2006 at 12:30



Av mindre stasjoner er vel Krekling mer interessant enn Skollenborg siden lastesporet der går til et lite sagbruk (tror jeg) Det er ihvertfall en lasterampe der og et bygg som ser ut til å ha vært ei sag.

Krekling har sidespor ut til en gammel sag, sidesporet "ender" etter 15-20 meter, der har skogen overtatt, men sporet går videre under grasset og skogen bort til saga. Inne i bygingen er det i tillegg tre spor med sporvidde ca 500 mm, med øyemål.
To av sporene fortsetter ut fra huset. Det er mulig at en av sporene går bort til lasterampa. Var og så på stasjonen og sagen sammen med faren min i helga. Skal prøve å få tatt noen bilder og legge opp her på forumet.

Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.