MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min hagejernbane

 Post Reply Post Reply
Author
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min hagejernbane
    Posted: 20 september 2006 at 23:10

Tenkte å presentere mitt hagejernbaneprosjekt. Åvelge hagejernbane var meget naturlig for meg. Jeg er gartner/anleggsgartner med sterk interesse for modelltog siden jeg fikk mitt første startsett (LIMA H0) for 40 år siden. Etter å ha rotet litt med mindre skalaer ble det nye muligheter da familien flyttet til hus med hage for noen år siden.

Jeg har ikke noe forbilde, men er inspirert særlig av RhB. Jeg har også sansen for tysk materiell, så derfor er min hagejernbane mellom Graubunden i Sveits og Tyskland !! Et valg som gir mange muligheter.

Bygningen i bakgrunnen skal bli "lokstall"/parkering for rullende materiell. Toget kommer ut av en naturlig kløft mellom store steiner, og som etter hvert skal bli en tunnel. Helt til venstre skal det bli en bro over en elv. Den holder jeg på å bygge nå, og det skal jeg skrive om neste gang.

Jørund

Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2006 at 23:17
Tøfft

Morsomt å endelig få se noe fra den kanten
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 00:31
Tøfft!

Har du kanksje en sporplan, eller et oversiktsbilde?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 21:38

Har forsøkt å lage en sporplan på et oversiktsbilde av anleggsområdet. Gult spor er lavt nivå, rødt er 30-40cm høyere. Sporplanen er dagens, den vil endre seg underveis hvis terrenget bestemmer seg for det. Jeg har ikke vidvinkel så dette bildet er to som er satt sammen til ett. Legg også merke til pus, han er en trofast medhjelper.

Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 21:42
Er det R5 som går igjen?
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 23:45
utrolig stilig.....
Når jeg får meg hage.....

Men dere som har hagejernbane... Er dere ikke plaget med ubudne gjæsta?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 23:51

Ultratøft!

Gikk forbi en hagejernbane i Ski her forleden og har svært lyst på noe slikt selv.

Tut, tut.
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2006 at 23:41

Men dere som har hagejernbane... Er dere ikke plaget med ubudne gjæsta?

Rådyr og pusekatter og snegler kommer på besøk. To-bente har ikke vært noe problem, men anlegget ligger litt gjemt bak huset. Alt rullende materiell blir likevel tatt inn etter bruk.

Jeg holder nå på å bygge en bro støpt i betong. Dette er første forsøk med denne typen arbeid, men jeg ser at her er det mange spennende muligheter. Er det noen som sitter på en oppskrift på "gummistoff" som en kan bruke til å lage en form av?

Denne provisoriske brua skal erstattes av ordentlig bru. På bildet under har jeg lagd form og har ingrediensene klar

Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2006 at 09:14

Her er to bilder til av bruprosjektet. Etter støping limes sandstein på med Husfix. Dette vil bli en bru som tåler å stå ute sommer som vinter.

Jørund

Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2006 at 17:22
Så en som gjorde noe tilsvarende i England.
Han kappet opp noen kjøkkenfliser han hadde til overs etter en oppussing.
Så for de som har pusset opp kjøkkenet og har en flisekutter kan det være ett tips.
Jeg har fliser, men ikke kutter

Har ett par Bloxx broer liggende så de blir nok satt sammen til våren når min bane skal utvides.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2006 at 21:51

Brua er nå plassert i landskapet. Det mangler rekkverk og den skal smusses, det får komme etterhvert. Sporleggingen kan i dermed komme noen meter til. Jeg skrur svillene fast i betongen med en treflis imellom som kan eliminere ujevnheter i betongen.

Her er et bilde fra en annen vinkel.

mvh Jørund

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2006 at 21:55
Skikkelig kult Jørund!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ak47s View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ak47s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2007 at 23:32
Smile
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2007 at 15:18
Hvordan er ståa i Vestfold nå da?
Har kommet igang med utvidelsen i bakgården selv.
(Oppdateringer på nettsiden min www.brcse.net)
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2007 at 08:20
Jeg kommer snart med noen bilder av trær og stauder som jeg har plantet.
mvh
Jørund
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2007 at 10:04
Har herren noen anbefalinger for "grønt i tørrmurer"?
Jeg liker ikke takløk, men det finnes sikkert noe litt mer "luftig" å putte inn i bergsprekker?
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2007 at 21:34
Det er mange stauder (= flerårige blomsterplanter) som er egnet for tørrmurer. Sorter i "Aubrietia", "Thymus" (timian) og "Sedum (bergknapp)
skulle være godt egnet.
Selv har jeg nettopp besøkt et hagesenter og kom hjem med en bærepose med følgende stauder: "Thymus citriodorus", "Sedum album",
"Antennária dioíca", "Cótula híspida" og "Sagína subuláta" Den sist nevnte
tenkte jeg kan gi en fin illusjon av plen eller eng.
Den ser slik ut:
 
Det holder ofte å kjøpe en staude, da de fleste er mulig å dele og mange
brer seg som et teppe utover. Jeg kjøpte også en busk for tre år siden som jeg nå har begynt å forme til et furutre. Desverre har jeg ikke navn da  et ikke var noen etikett i potta. Men nå ser den slik ut:
 
Her er et oversiktsbilde
 
Jørund
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2007 at 00:58
Det har ikke skjedd så mye med hagejernbanen i sommer, men det er da noe som jeg fortelle om. Det har vært umulig for meg å laste opp bilder en periode, men det er nå løst. Det er mye lettere å formidle noe når en kan legge ved et bilde eller to.
Jeg har nå begynt å jobbe med tunnelen, og da er det naturlig å velge Rhb tunnelåpning.
Først et bilde som viser utgangspunktet.
Det er en naturlig kløft mellom to steiner, i bunnen har jeg støpt med betong, og så er kløften forlenget med vegger av betong.
På neste bilde er byggingen godt i gang.
Tunnelåpningen min er litt bredere enn Bloxx-byggesettet, jeg har derfor supplert med ekstra steiner på sidene. I tillegg har jeg bygd noen steiner innover for å få en mer solid base. Som lim har jeg denne gangen brukt Essve "UltraGrip". Så vil tiden vise om det holder i regn og snø og sol.
Jeg kommer snart med bilde av den ferdigbygde portalen.
 
mvh
Jørund
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2007 at 00:24
Da er RhB tunnelportalen limt ferdig. I tillegg har jeg lagt ballast i tunnelen og litt utenfor. Det skal bli spennende å se hvordan denne ballasten tåler regn og snø nå i høst og til vinteren. Ballast kan ikke være for finkornet for ikke å bli vasket bort. Den kan heller ikke være for grov så den blir urealistisk i skala. Er det noen som har erfaring og tips om noe som fungerer?
Først et oversiktsbilde
 
Og et der ballasten kommer bedre fram
 
 
Det er ikke sikkert jeg får tid til å jobbe mer med hagejernbanen utendørs på en stund, oktober blir en travel måned på andre områder, og etter oktober er kveldene borte og kanskje plussgradene. Men det er muligheter inne også, så følg med....
 
mvh
Jørund
 
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 18:42
går banen in til huset?
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 23:14
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

går banen in til huset?


Ja, bygningen som du ser i bakgrunnen på det nest siste bildet skal inneholde oppstillingsspor og vil få spor direkte inn. Selv om lok og vogner kan stå ute i vær og vind, (jeg har testet), så vil jeg ikke risikere at noen kommer og stjeler herlighetene.

jlo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.