MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fastanlegg i lite rom
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fastanlegg i lite rom

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 17:00
Denne platformen
bygde Gunnar av trematerialer. Faren hans skar til materialene og dekket er av ca 1,5x2 mm lister.
Bjørn Egil
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 17:39
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Denne platformen
bygde Gunnar av trematerialer. Faren hans skar til materialene og dekket er av ca 1,5x2 mm lister.


Fin platform!
Men jeg er nesten mest imponert av monorailtoget...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:26
Monorail med støtteskinne ....Wink
Bjørn Egil
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 11:34
Originally posted by helleland helleland wrote:

Hei igjen Arne.

Noenvidere fremgang her?

Har noen små spørsmål: Hva er dim. på dekk og kjetting?
                                       Hva er tykk. og bredde på kledningsbord på Ålgård St.?

Har vel kommet frem til at kanskje bord bør være 0.25mmx25mm? Bestiller Evergreen fra Norwegian Modellers, da de har fått det inn som nyhet! Thumbs Up Men kun hele plater. Er disse vanskelig å skjære kledningsbord ut av tro? Vi satser på at eg finner gode verktøy å bruke! Wink

Stein
 
Heisann,
Litt dårlig fremdrift i det siste.
Dekkene er fra AWM Automodelle, typen de bruker på lastebilene sine. Fikk kjøpt 1000 dekk direkte fra "fabrikken" for noen år siden. Jeg mener og tror å huske at jeg kjøpte kjettingen fra Walters, de har mye fint stasj.
Kledningsbordene er fra Evergreen, 4061 Clapboard 1,5mm spacing, 1mm thick.
Evergreen har også alt mulig i strips hvis du ønsker å lime bord for bord, lykke til Wink
 
Arne


Edited by aha - 12 mars 2011 at 12:13
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 11:50
Jeg bestilte noen dekk fra Norwegian Modellers jeg. 25mm diameter (minste de hadde)... Og kjettingen ble vel som du nevner! Så får jeg se hva det duger til!
Ja vet Evergreen har strips, men prøver på litt egenproduserte nå. Tongue

Ha en finfin lørdag!



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 12:27
Originally posted by helleland helleland wrote:

Jeg bestilte noen dekk fra Norwegian Modellers jeg. 25mm diameter (minste de hadde)... Og kjettingen ble vel som du nevner! Så får jeg se hva det duger til!
Ja vet Evergreen har strips, men prøver på litt egenproduserte nå. Tongue

Ha en finfin lørdag!



 
25mm i diameter tilsvarer dekk fra store hjullastere(i 1/87), men det blir vel også brukt på større kaianlegg.
 
"Har vel kommet frem til at kanskje bord bør være 0.25mmx25mm?"
Her mente du sikkert 0,25x2,5mm. Dette blir også litt "svære" kledningsbord. Jeg brukte noe tilsvarende når jeg bygget modell av huset mitt og det ser ikke så bra ut når jeg stikker "nasen" helt borti.
 
Legger med noen bilder av dette prosjektet mitt hvor dette viser godt:
 
Modell vs Virkeligheten:
 
Arne
 
 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 12:54
Kledningen på modellen blir vel tilsvarende 12"...LOL
På liggende 6" kledning er ca 13 cm synlig, og det tilsvarer 1,494 mm

Har du drenering på takvinduene?Wink 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 15:38
Jøss, dette var steike flott modell av huset ditt!!! Thumbs Up Får det til du ser eg...
Ja eg mente 0,25x2,5mm og dette skal jeg bruke på ett gammelt pakkhus ved Eide kai. Regner med at den kledninger er 22x198mm i 1:1 Prøver meg nok litt frem! Mottatt Urdland St. i dag og har hatt deler i varmt vann for utrettelse. Gikk greit!
Gleder meg til det bygget! Big smile

Da er det nok greie dekk jeg får!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 21:00
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Kledningen på modellen blir vel tilsvarende 12"...LOL
På liggende 6" kledning er ca 13 cm synlig, og det tilsvarer 1,494 mm

Har du drenering på takvinduene?Wink 
 
Dreneringen på takvinduene går på innsiden av taket, ned langs veggen på innsiden av veggplatene og ut i vinduskarmene ned på gulvet i stua.
 
Dette opplevde jeg for noen år siden da dreneringen langs ene siden på det ene takvinduet ble blokkert i et voldsomt regnskyll.
 
Modellen har jeg ikke teste med vann enda Wink
 
Arne
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 21:03
Originally posted by helleland helleland wrote:

Jøss, dette var steike flott modell av huset ditt!!! Thumbs Up Får det til du ser eg...
Ja eg mente 0,25x2,5mm og dette skal jeg bruke på ett gammelt pakkhus ved Eide kai. Regner med at den kledninger er 22x198mm i 1:1 Prøver meg nok litt frem! Mottatt Urdland St. i dag og har hatt deler i varmt vann for utrettelse. Gikk greit!
Gleder meg til det bygget! Big smile

Da er det nok greie dekk jeg får!
 
Takk for det. Men dette var første scratch bygget mitt, før jeg visste om at Evergreen fantes og at det eksisterte plater med 1,5mm bord. Wink
 
ArneBig smile
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2011 at 16:24
Noe nytt etter ferien?

Da er det bestilt Evergreen fra Alvalia, da han har dette nå. Plater med 2,5mm breie bord og noe firkant lengder. Så får jeg se hvor store disse er... Du har vel fått med deg at pakkhuset på Eide kai (Granvin) brant ned til grunnen i sommer? Cry Nå skal det igjen reise seg i mitt bygge! Wink
Har gode bilder, så det blir ikke vanskelig!

Ha en finfin uke! Thumbs Up
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.