MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Andre interesser også?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Andre interesser også?

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Andre interesser også?
    Posted: 03 september 2006 at 09:08

Hei!

Har du noen andre modell-interesser i tillegg til modelljernbane, for eksempel R/C, diverse byggesett etc.?

Selv er jeg interessert i militære kjøretøy, skip, figurer og diorama i skala 1:76 og 1:72. Primært gjelder denne interessen ting som kan knyttes til Norge.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 09:36

Hei

Før jeg begynte med modelljernbane og ble helt hekta på det for noen år tilbake drev jeg med plastbyggesett i skala 1/35, hovedsaklig amerikanske og russiske militære kjøretøyer fra annen verdenskrig, bygde også noen tyske, men disse fikk som regel satus som vrak på dioramaer. Jeg var medlem av IPMS (International Plastic Modellers Society) i Norge. Selv om jeg ikke bygger noe særlig lenger så følger jeg med i hva som skjer i miljøet og interessen er der fremdeles .

Mvh Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 09:49
starwars byggesett.
lego og plastikk

akkurat nå holder jeg på med en modell av Millennium Falcon. Har akkurat kjøpt inn passende maling, samt fiber for lyssetting.

neste uke har jeg tenkt å kjøpe et par lego starwars-sett. Lego på tilbud.



Edited by einjen - 03 september 2006 at 11:44
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 10:02

Holder på med å bygge skalabåt i 1:32 fra Graupner. Båten heter Pegasus III og er vel rundt 120cm lang. To elektromotorer, fjernstyring, elektronisk hastighetsregulering (digital) og full pakke med lanterner og utstyr så drar den mye strøm. Båten blir på en måte "superdetaljert", da det blir lys i interiør samt noen Preiser figurer på strategiske plasser. Skal forsøke å legge ut noen bilder etterhvert.

Hilsen  Kjetil



Edited by kness - 03 september 2006 at 10:03
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 10:41

Originally posted by einjen einjen wrote:

starwars byggesett.
lego og plastikk
akkurat nå holder jeg på med en modell av Millennium Falcon. Har akkurat kjøpt inn passende maling, samt fiber for lyssetting.

Da hadde du muligens trivdes på NMRA-utstillinga i Philadelphia i sommer.  Vi ble overraska over hvor mye Lego-anlegg det var der.  I kvadratmeter var det vel nesten like mye som av vanlig mj. Sporplanene var jo temmelig kjedelige, men de hadde noen imponerede skyskrapere.



Edited by midnight - 03 september 2006 at 10:43
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 11:19
Personlig har jeg vært hekta på selvbygging av Lego fra dag 1. Med selvbygging mener jeg å ikke kjøpe så mye byggesett og følge byggeanvisningen men å heller kjøpe basis firkanta klosser og bygge ting selv. Ellers har jeg en interesse for kunst og arkitektur.
Utenom modelljernbane er jo interessen for orntli" tog der. Er ute og tar litt bilder av tog i nærmiljøet ved tid og anledning...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 11:41
Originally posted by midnight midnight wrote:


Da hadde du muligens trivdes på NMRA-utstillinga i Philadelphia i sommer.  Vi ble overraska over hvor mye Lego-anlegg det var der.  I kvadratmeter var det vel nesten like mye som av vanlig mj. Sporplanene var jo temmelig kjedelige, men de hadde noen imponerede skyskrapere.



Legotog er bra.
Har masse hjemme hos mine foreldre som snørrungene skal få leke med når de blir litt større.
Desverre ble jeg litt desilusjonert da lego skiftet strømsystem, men den gamle trafoen er i daglig bruk som testtrafo for mitt N-anlegg.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 14:57
  • Tog i skal 1 og i 1/87. Har blant annet solgt biletter på Krøderbanen.
  • Musikk/konserter, Iron maiden er favoritt.
  • Liker å reise, skal se maiden i norge(Oslo & Bergen) England og Sverige seinere i år. Har vært i Bodø.(tok toget)
  • Foto: konsert, natur og tog bilder.
  • Data,chatt, hjemmesider osv...
  • Gitar, spilt gitar siden 1991.
  • Fiske, spesielt når man er hos slekta i nord

 



Edited by Wickerman - 03 september 2006 at 14:58
A matter of life and death
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 17:42

Startet med plastbyggesett av fly fra annen verdenskrig (har mitt første byggesett ennå; bygget 1. juledag 6 år gammel. Forøvrig samme julaften jeg fikk mitt første tog: Fleishmann "Sorte Anna" og 2 godsvogner), fortsatte med militære kjøretøy i 1/35 (har noen av de ennå også), før bygging av tog og -materiell tok av i 13-14 års alder.

Jobber i dag som modellbygger på et arkitektkontor, og bygger da selvfølgelig hus og områder i mange skalaer. Ikke akkurat hobby, men modeller.

Asgeir

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 17:48
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jobber i dag som modellbygger på et arkitektkontor, og bygger da selvfølgelig hus og områder i mange skalaer. Ikke akkurat hobby, men modeller.


Asgeir



Høres ut som drømmejobben for en mj-er! Tenker på å bli arkitekt selv...

Edited by carlf - 03 september 2006 at 17:49
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 20:32

Tja det er kanskje drømmejobben for mange MJ"ere, men de fleste glemmer: at hvis du har hobbyen din som jobb, mister du hobbyen din!

Nå er det relativt stor forskjell på det jeg gjør på jobben (veldig abstrakt til tider, skal gjøres raskt og er som regel skissemessig utført i modell), og det jeg gjør hjemme (models MY WAY!). Men det er så stor likhet at jeg sliter med motivasjonen å bygge hus modeller til anlegget. 

Vi lager til tider ganske nøyaktige skalamodeller av bygg (såkalte presentasjons modeller). Akkurat nå, på jobben, driver jeg å bygger om nettopp en slik av det nye BI bygget i Nydalen, så den kan monteres på veggen. Modellen er vel den største bygningen jeg noen sinne har bygget i skala 1:100 (ca 160cm * 140cm og 30 cm høy).

Asgeir

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2006 at 10:08
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Vi lager til tider ganske nøyaktige skalamodeller av bygg (såkalte presentasjons modeller). Akkurat nå, på jobben, driver jeg å bygger om nettopp en slik av det nye BI bygget i Nydalen, så den kan monteres på veggen. Modellen er vel den største bygningen jeg noen sinne har bygget i skala 1:100 (ca 160cm * 140cm og 30 cm høy).




Hmmm Kanskje du kunne få gjennomslag på jobben for å bygge i HO, N eller noe annet modelljernbane-aktig skala, og så kan dere legge ut modellene for salg på ebay når prosjektet er ferdig. Tenk så masse penger dere kunne tjent på det da!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2006 at 13:37

Originally posted by einjen einjen wrote:

Tenk så masse penger dere kunne tjent på det da!

Nå er nok de bygningene oppdragsgivers eiendom når de er ferdige, skulle jeg tro

Men ellers er det nok en tanke det å vurdere skala på arkitektmodeller. Det er jo et avlagt argument å bygge i samme skalaer som det blir tegnet - hvilket var et godt argument i "papiralderen" - 1:500, 1:200, 1:100, 1:50; f.eks.

I dagens digitale hverdag spiller det jo ingen rolle hvilken målestokk en plotter i

Har dere modellbyggere ikke tenkt på hvor enkelt det er å finne tilbehør i mj- (og andre) skalaer?

Bjørn Egil
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2006 at 23:39

Angående Legotog. Jeg har en original av et av  første Lego systemet som kom ut en gang på 80 tallet. oget går på plastikkskinner og styres ved å vende små knotter på stasjonen. Er ganske sprøtt at dette var noe faren min kjøpte før jeg ble født og det er i topp stand ennå.

Tut, tut.
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 14:52

Warhammer 40000 minityrer. Både bygging, mailing og til spill. Mye pirkearbeid med pensel og lim, samt mye morro på spillebordet etterpå. Vold er gøy!!!

Og så data da...

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2006 at 17:58

Hei!

Originally posted by einjen einjen wrote:

starwars byggesett.
lego og plastikk

Har du noen av diorama-byggesettene som tidligere ble produsert av Airfix og som nå selges under merket AMT(Ertl) også? Det var to sett; Battle of Hoth og Jabba the Hutt. De var vel såpass små, at de ikke kan ligge langt fra N-skala i størrelse.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2006 at 18:01
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Originally posted by einjen einjen wrote:

starwars byggesett.
lego og plastikk

Har du noen av diorama-byggesettene som tidligere ble produsert av Airfix og som nå selges under merket AMT(Ertl) også? Det var to sett; Battle of Hoth og Jabba the Hutt. De var vel såpass små, at de ikke kan ligge langt fra N-skala i størrelse.



Nei. Jeg teller på knappene om jeg skal kjøpe jabbas palace eller Slave I.
Har også lyst på et dobbeltsett av tie-fightere. har fra før Millennium Falcon som er under bygging, samt Shuttle Tyderium og Tie Interceptor.

Jeg tror størrelsen på Millennium Falcon er litt større enn HO, forøvrig. Figurene ser iallfall slik ut. 1:72 muligens.


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2006 at 19:05

Hei!

Som ett lite appropos så lager Fine Molds X-wing fighter, TIE fighter, Slave I, TIE interceptor, Millennium Falcon og Slave I Boba Fett version i skala 1:72.

Disse forhandles blandt annet gjennom HobbyLink Japan.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2006 at 19:18

Andre interesser ja.. Hvorfor ikke...

Bygger masse plastikk og. For det meste sivile modeller i 1:144 og 1:200. Drar på konkurranser og utstillinger i Utland og innland. Har vært på Europas og kanskje Verdens største konkurranse og utstilling flere år på rad i Birmingham. Samler også på Diecast modeller av sivile fly i 1:400 skala. Små jævler , men utrolig detaljerte. Kan se de i nærmere øyensyn på Modell og Hobbymessen på Voll utenfor stavanger i Oktober. Skal stille ut sammen med en kompis og en kollega. ca 100 fly pluss Diecast bilder i 1:43 for det meste Audi..

Tar bilder av fly og: http://www1.airpics.com/search/search.php?string=%F8rjan+utn e&si=0&count=&st=1&ar=2

Ellers så ligger jo Modelljernbane øverst... kjekt me alt som man kan "leke" med.



Edited by Ørjan - 09 september 2006 at 21:08
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 05:56
Hei!
 
Originally posted by einjen einjen wrote:

starwars byggesett.
lego og plastikk (...) neste uke har jeg tenkt å kjøpe et par lego starwars-sett. Lego på tilbud.
 
Da liker du kanskje den linkede varianten av Episode IV: A New Hope? Wink
Den er litt forkortet, så den passer godt for de med dårlig tid. LOL
 
Link: Star Wars Episode IV (Youtube)
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 11:34
Som en del her kanskje har fått med seg så er jeg hektet på berg-og dalbaner. Har kjørt ca 50 stk og i sommer går turen til Finland for å kjøre flere.

Ellers så er jeg også en smule fotball-gal. Har sesongkort på Brann Stadion. Hjemmekamp mot Enga om 8 1/2 time og det kribler i hele kroppen... Big%20smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 11:52

Må tilstå at jeg er Star Wars freak selv....

 
Noen bad guys...
 
 
 
 
 
I tillegg bygger jeg det meste jeg kommer over av Star Wars plastbyggesettWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 14:08
Warhammer fantasy battles. Veldig kjekt å male og bygge, blir dessverre ikkje mykje speling.
 
Litt data blir det vel og.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 16:17

bygger byggesett til togbanen holder det?Tongue

ellers så bygger jeg sjeden for lillebroren min bygget en impreza til han i fjorSmile ellers bygger jeg lego som noen andreCool

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.